راند جدید صعود طلا آغاز شد؟

راند جدید صعود طلا آغاز شد؟

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

بدون در نظر گرفتن پتانسیل‌های تکنیکال صعود طلا، عوامل بنیادی متعددی در جهت حمایت از افزایش قیمت اونس در بازارها حضور دارد. از عوامل دیگری که مدنظر تحلیلگران قرار دارد کاهش ارزش دلار آمریکا است. در صورت تداوم سیاست‌های حمایتی فدرال رزرو از اقتصاد آمریکا و تزریق بیشتر نقدینگی به اقتصاد این کشور، در افق میان‌مدت افزایش تورم و کاهش ارزش دلار قطعی خواهد بود. موضوعی که می‌تواند سبب افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی باشد.

اتفاق نظر بر تداوم روند اونس

در نظرسنجی مین‌استریت این هفته سایت کیتکو که از کارشناسان بازار طلا اخذ می‌شود 16 نفر شرکت کردند که 11 نفر از آنها معادل با 69 درصد از کل شرکت‌کنندگان به ادامه روند افزایشی قیمت فلز زرد رای دادند. در حقیقت عوامل بنیادی فراوانی مانند آغاز موج جدیدی از پاندمی کرونا در اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا هند و برزیل و احتمال تعطیلی مجدد فعالیت‌های اقتصادی در برخی از ایالت‌های آمریکا یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اقتصادی در جهان است که می‌تواند همچنان به تقاضای پناهگاه‌های امن دارایی بیفزاید. از سوی دیگر و به عنوان شاهدی بر اثبات وضعیت وخیم چشم‌انداز اقتصادی دنیا، اغلب گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی در ماه جولای حکایت از آن دارد که طول دوره ریکاوری اقتصاد طولانی‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد. این عوامل در کنار اقدامات حمایتی بانک‌های مرکزی که خبر خوبی برای طلا محسوب می‌شود، در نهایت سبب شده است تا اکثریت تحلیلگران به حرکت طلا به سوی قله‌های قیمتی بالاتر باور داشته باشند. 4 نفر دیگر از تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی مین‌استریت سایت کیتکو که معادل با 25 درصد رای‌دهندگان بودند، اعتقاد دارند قیمت طلا در هفته جاری نوسان زیادی نخواهد داشت. از نظر گروهی از تحلیلگران در فضای کنونی بازارها، طلا مدتی در حوالی مرز 1800 دلاری توقف خواهد داشت هر چند که، احتمال دارد پس از این وقفه به سوی مرزهای بالاتر حرکت کند. در حقیقت بخشی از این گروه، در بلندمدت بر این باورند که طلا بازهم به روند صعودی خود برخواهد گشت هرچند، مدتی در نزدیکی مرز روانی خود نوسان داشته باشد. فقط یک شرکت کننده در این نظرسنجی که معادل با 6 درصد از کل نفرات این نظرسنجی را تشکیل می‌دهد، به نزولی بودن قیمت اونس رای داده است. نتایج این بخش از نظرسنجی به طور شفاف حکایت از آن دارد که فضای بازارها به سمت صعودی‌بودن قیمت طلا متمایل است. در نظرسنجی آنلاین مین‌استریت نیز که خرده‌فروشان بازار طلا نظرات خود را درباره روند قیمتی کوتاه‌مدت فلز زرد در آن مطرح می‌کنند، هرچند با شدت کمتر اما اکثریت شرکت‌کنندگان هم‌نظر با تحلیلگران وال‌استریتی به صعود قیمت فلز زرد در هفته پیش‌رو باور دارند. از میان 1642 خرده‌فروش بازار طلا 977 نفر معادل با 60 درصد شرکت‌کنندگان تداوم روند کنونی قیمت اونس را پیش‌بینی‌کرده‌اند در حالی که فقط 348 نفر که 21 درصد رای‌دهندگان را تشکیل می‌دادند، اعتقاد داشتند که روند صعودی شش هفته‌ای فلز زرد معکوس خواهد شد و طلا در هفته پیش‌رو روند نزولی خواهد داشت. 317 نفر از شرکت‌کنندگان که معادل 19 درصد کل افراد رای‌دهنده را شامل می‌شود نیز بر این باور بودند که قیمت طلا در هفته آتی نوسان چندانی نخواهد داشت.

طلا ضمانت حفظ ارزش دارایی

آدریان دی تحلیلگر ارشد بازارها درباره اوضاع کنونی طلا پیش‌بینی کرد که تکانه صعودی قیمت طلاف همچنان در بازارها حاضر خواهد بود و معامله‌گران شاهد افزایش مجدد قیمت طلا خواهند بود. او در این باره گفت تا زمانی که مردم از طلا برای پوشش ریسک و ضمانت حفظ ارزش دارایی‌های خود استفاده می‌کنند، قیمت این فلز مدنظر آنها نخواهد بود و به همین دلیل تقاضا برای آن وجود خواهد داشت. این اتفاق سبب خواهد شد که همچنان ارزش اونس به طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

کاهش احتمالی ارزش دلار

بر اساس نظر بسیاری از تحلیلگران، یکی دیگر از عواملی که سبب حمایت از قیمت طلا در آینده کوتاه‌مدت خواهد شد تضعیف مجدد ارزش دلار آمریکاست. به نظر می‌رسد ارزش شاخص دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای همتای خود، مجددا وارد روندی نزولی شده است. در حقیقت با توجه به اینکه انتظار می‌رود به دلیل وخامت اوضاع همه‌گیری کرونا در برخی از ایالت‌های آمریکا، فدرال رزرو و کاخ سفید مجبور به اعمال برنامه‌های جدید حمایتی کنند، فشار بر ارزش دلار افزایش خواهد یافت. برنامه خرید دارایی توسط فدرال رزرو و تزریق نقدینگی در نهایت سبب افزایش نرخ تورم این کشور و کاهش ارزش دلار خواهد شد. کاهش ارزش اسکناس پشت سبز، هزینه دلاری نگهداری طلا برای سرمایه‌گذاران دیگر کشورها را کاهش خواهد داد و از همین رو فلز زرد با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد. چارلی ندوس استراتژیست ارشد بازارها در  LaSalle Futures Group در این باره عنوان کرد: تا زمانی که تزریق پول به اقتصاد ادامه پیدا کند، روند قیمتی طلا همچنان افزایشی خواهد بود.

تصحیح قیمتی طلا

در کنار فضای صعودی تحلیلگران بازار طلا، بخشی از کارشناسان متذکر شده‌اند که تصحیح قیمتی طلا برای جذب جریان سرمایه‌های جدید اتفاق دور از ذهنی نخواهد بود. اوله هانسن رئیس بخش استراتژی بازارها در Saxo Bank در این مورد گفت: یک تصحیح قیمتی و احتمالا بازگشت به زیر مرز روانی برای جذب تقاضای جدید برای طلا ضروری به نظر می‌رسد. او در ادامه گفت با اینکه به طور کلی روند قیمتی طلا را صعودی پیش‌بینی می‌کند، اما در هفته آینده و در افق کوتاه‌مدت قیمت طلا احتمالا با یک تصحیح و افت مواجه خواهد شد. کالین شیزنسکی استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management اما نظر متفاوتی نسبت به روند قیمت فلز زرد دارد. پیش‌بینی او درباره ارزش اونس عدم نوسان زیاد و ایست آن در اطراف مرز 1800 دلاری است. استدلال شیزنسکی در حقیقت بر این واقعیت تکیه دارد که طلا احتمالا در انتظار کاتالیزور های جدید در بازار خواهد ماند. او در این مورد گفت پس از آنکه در روزهای اخیر سه بانک مرکزی ژاپن، بانک مرکزی اروپا و کانادا سیاست‌های پولی خود را بدون تغییر باقی گذاشتند، محرک جدیدی برای قیمت طلا در بازارها وجود ندارد.

تقویم بازارها

یکی از مهم‌ترین مواردی که مورد رصد سرمایه‌گذاران خواهد بود، بسته حمایتی جدید کاخ سفید برای مقابله با کروناست که به احتمال زیاد در هفته‌های آتی سرنوشت آن مشخص خواهد شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا اعلام کرده است که قبل از تعطیلات ماه آگوست نمایندگان کنگره، به دنبال تصویب بسته حمایتی جدیدی خواهد بود. در هفته آینده نیز، روز چهارشنبه را می‌توان شلوغ‌ترین روز از لحاظ انتشار آمارهای اقتصادی دانست. در این روز شاخص قیمت مسکن ایالات متحده و همچنین آمار فروش املاک موجود این کشور منتشر خواهد شد. روز پنج‌شنبه نیز گزارش مدعیان بیمه بیکاری و در روز جمعه نیز شاخص مدیران خرید بخش صنعتی آمریکا منتشر خواهد شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران