راستی آزمایی ادعای رئیس کل بانک مرکزی / سیگنال صالح آبادی به بازار ارز چه بود؟

راستی آزمایی ادعای رئیس کل بانک مرکزی / سیگنال صالح آبادی به بازار ارز چه بود؟
خلاصه اخبار

رئیس کل بانک مرکزی اخیرا تاکید بسیاری بر حجم بالای ذخایر ارزی داشته است. اما سیگنال صالح آبادی به بازار ارز چقدر ریشه در واقعیت دارد؟

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز

سهیل بانی/به گزارش تجارت‌نیوز، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اخیرا تاکید بسیاری بر حجم بالای ذخایر ارزی بانک مرکزی داشته است. اما سیگنال صالح آبادی به بازار ارز چقدر ریشه در واقعیت دارد؟

«بیشترین ذخایر اسکناس ارز تاریخ بانک مرکزی را داریم»، «حجم اسکناس ارز در تاریخ بانک مرکزی بی نظیر است»، «وضعیت اسکناس ارز بانک مرکزی بسیار خوب است». این جملات، تنها بخشی از اظهرات علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در دو ماه اخیر است. اظهاراتی که بدون هیچ‌گونه سند و مدرکی بوده صالح آبادی رقمی برای ذخایر ارزی بانک مرکزی اعلام نکرده است.

این ادعاها در شرایطی که تحریم‌ها بیش از همیشه بر دوش اقتصاد ایران سنگینی می‌کنند و نرخ ارز، روندی کاملا صعودی را طی می‌کند برای کارشناسان بانکی و اقتصادی عجیب به نظر می‌رسد.

سیگنال صالح آبادی به بازار ارز چه تاثیری داشت؟

سید کمال سید علی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، از ادعای صالح آبادی اظهار تعجب کرد گفت: وقتی وجوه ارزی کشور وارد بانک مرکزی می‌شود، فرصت‌هایی مثل دریافت سود از این پول، از بین می‌رود. اگرچه درحال حاضر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، این سود هم در دسترس نیست.

وی افزود: از طرف دیگر میزان اسکناس ارز بانک مرکزی باید متناسب با میزان مصرف این اسکناس‌ها باشد و اضافه این وجوه، فایده‌ای برای شرایط اقتصادی ندارد.

سید علی در پایان اذعان کرد: به نظر می‌رسد که این گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی، تنها برای علامت دادن به فعالان و سفته‌بازان بازار ارز بوده که البته نتوانسته چاره‌ساز باشد. همانطور که قیمت دلار در این مدت از سیگنال مثبت صالح آبادی تاثیر نپذیرفته و تابع اتفاقات سیاسی بوده است. بنابراین درست بودن یا نبودن اظهارات صالح آبادی اصلا چیز مهمی نیست چون نمی‌تواند تاثیری بر بازار ارز داشته باشد.