دو مزیت مهم احیای برجام برای صنعت فولاد

دو مزیت مهم احیای برجام برای صنعت فولاد
خلاصه اخبار

زمزمه های احتمال توافق و احیای برجام این روزها بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و سهم های گروه خودرویی بیش از سایر گروه های بازار مورد اقبال واقع شده اند.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، زمزمه های احتمال توافق و احیای برجام این روزها بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و سهم های گروه خودرویی بیش از سایر گروه های بازار مورد اقبال واقع شده اند. صنایع کامودیتی محور اما اقبالی ندارند و گروه فولادی منفی معامله می شود.

سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر احیای برجام بر صنعت فولاد ایران بیان کرد: دنیای پیرامون ما دنیایی پویا است و نه فقط تحریم ها که سایر اتفاقات و رویدادهای داخلی و خارجی هم بر صنعت فولاد تاثیرگذار خواهد بود. مسلما رفع تحریم ها اتفاق مثبتی برای کل بخش های اقتصادی کشور از جمله صنعت فولاد خواهد بود.

وی اضافه کرد: رفع تحریم ها از دو جنبه اتفاق خوشایندی برای صنعت فولاد خواهد بود. اولین فایده احیای برجام، امکان ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز شرکت های فولادی در راستای دستیابی به چشم انداز 1404 صنعت فولاد است. دومین فایده رفع تحریم ها هم گشایش های صادراتی و کاهش هزینه هایی که به سبب تحریم ها متحمل شده بودیم، خواهد بود.

فعال صنعت فولاد تصریح کرد: کشور ما از مزیت انرژی برخوردار بوده و با توجه به توانایی های صنعت فولاد در صادرات و ارزآوری، اگر حمایت های داخلی هم از این صنعت صورت بگیرد، صنعت فولاد پتانسیل افزایش صادرات و ارزآوری بیشتر را خواهد داشت. در مجموع معتقدم اثر منفی تداوم تحریم‌ها روی اقتصاد کشور و همینطور صنعت فولاد به مراتب بدتر از اثر رفع تحریم ها و احیای برجام خواهد بود. فراموش نکنید در صورت تداوم تحریم ها، رکود تورمی سنگینی پیش رو خواهیم داشت و این اتفاق کلیه صنایع تولیدی کشور را در معرض یک ریسک قرار می دهد. البته در صورت احیای برجام هم در دو_سه ماه اول، نباید انتظار چندانی از صنایع داشت؛ چرا که به هر حال مشتریان صادراتی راستی‌آزمایی می‌کنند و مدتی صبر می‌کنند تا خیالشان از بابت همکاری با ایران راحت شود. بنابراین تاثیر مثبت رفع تحریم ها روی سودآوری شرکت های فولادی و صنایع صادرات محور احتمالاً چند ماه بعد از احیای برجام نمایان خواهد شد. از سوی دیگر واردات فولاد چین به کمترین میزان در 25 سال اخیر رسیده و نرخ بهره چین هم کاهش داشته است. افزایش هزینه های انرژی بعد از جنگ روسیه و اوکراین هم احتمالا روی تقاضای اروپا تاثیرگذار خواهد بود و این اتفاقات شاید فرصتی پیش روی ایران باشد تا بتوان در بازارهای صادراتی حضور پررنگ تری داشت.

شهرستانی با اشاره به ضرورت رفع مشکل قطعی برق و گاز صنایع، گفت: افزایش ظرفیت تولید و رونق صادرات صنعت فولاد ایران در گرو اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه گاز و برق است. همانطور که میدانید در سال های اخیر با چالش قطعی گاز و همین طور قطعی برق به صورت مکرر مواجه بوده‌ایم و اگر این مشکل برطرف نشده و دولت با احیای برجام، سرمایه‌گذاری‌های لازم را در حوزه توسعه نیروگاه‌های برق و تامین گاز انجام ندهد، نمی‌توان روی اجرای طرح های توسعه ای صنعت فولاد و رونق صادرات هم حسابی باز کرد. در صورت تداوم وضعیت فعلی(قطعی مکرر برق و گاز) نه تنها امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای و دستیابی به چشم انداز 1404 در صنعت فولاد وجود ندارد، که حتی شاید توان تولید 30 میلیون تن فولاد(رکورد سال 1399) را هم نداشته باشیم.

 

 

پایان مطلب