دومین گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین درباره بحران جهانی غذا

دومین گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین درباره بحران جهانی غذا
خلاصه اخبار

نیویورک  ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود بار دیگر درباره بحران جهانی غذا گفتگو و رایزنی کرد.

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور امروز با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درباره آخرین تلاش‌ها برای حل بحران جهانی امنیت غذایی گفتگو کرد.

در این بیانیه ادعا شده است: وزرای امور خارجه دو کشور درباره آخرین تلاش‌ها برای حل بحران جهانی امنیت غذایی ناشی از تهاجم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه رایزنی و خاطرنشان کردند که کرملین به استفاده از مواد غذایی به عنوان سلاح و انتشار ادعاهای نادرست درباره تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهد.

همچنین در این بیانیه آمده است: طرفین در مورد ادامه کمک‌های امنیتی آمریکا به اوکراین به منظور دفاع این کشور از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر جنگ بی‌رحمانه و بدون دلیل روسیه، گفتگو کردند.

این دومین تماس وزرای خارجه آمریکا و اوکراین در این هفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی نیز در بیانیه ای اعلام کرد: بلینکن در این دیدار خاطرنشان کرد که بحران امنیت غذایی در سطح جهان که به دلیل جنگ بی رحمانه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ایجاد شده، مستلزم واکنش جهانی است و آنها درباره راههای بالقوه صادرات غلات اوکراین به بازارهای بین المللی گفتگو کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه 21 فوریه 2022 (دوم اسفند 1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه 24 فوریه (5 اسفند 1400) نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.