دولت باید علاوه بر وام، مشاوره رایگان ازدواج را هم در نظر بگیرد

دولت باید علاوه بر وام، مشاوره رایگان ازدواج را هم در نظر بگیرد
خلاصه اخبار

رفیعی طلاق را از مبغوض ترین حلال‌ها دانست و گفت: در روایت داریم که خدا خانه‌ای که در آن عروسی واقع می‌شود را دوست دارد و خانه‌ای که در آن طلاق جاری می‌شود را دوست ندارد.

به گزارش سیگنال به نقل از مهر

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ناصر رفیعی با اشاره به آیه 228 سوره بقره اظهار کرد: این آیه مربوط به بحث طلاق است که این آیه شروعی در بیان احکام طلاق است.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید خانم‌هایی که طلاق می‌گیرند باید سه پاکی عده نگه دارند که حد اکثر آن 3 ماه است و ممکن است کمتر هم باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما چند نوع طلاق داریم، گفت: یک نوع طلاق رجعی است که در این طلاق مرد قبل از انقضا عده می‌تواند رجوع کند و یک نوع طلاق هم باین است که دیگر امکان رجوع نیست و برای رجوع باید دوباره صیغه عقد خوانده شود؛ یک نوع طلاق هم طلاق خلع است که اگر زن تقاضای طلاق داشته باشد باید مالی را زن بدهد و مرد اگر راضی شد طلاق می‌دهد و یک طلاق هم مبارات است که هم زن از مرد و هم مرد از زن بدشان می‌آید که زن مهرش را می بخشد و مرد هم طلاق می‌دهد.

وی طلاق را از مبغوض ترین حلال‌ها دانست و گفت: در روایت داریم که خدا خانه‌ای که در آن عروسی واقع می‌شود را دوست دارد و خانه‌ای که در آن طلاق جاری می‌شود را دوست ندارد و امام صادق علیه السلام فرمودند در میان حلال‌ها هیچ چیزی منفورتر از طلاق نیست.

رفیعی با بیان اینکه طلاق به معنی رفوزگی و مردودی است و جشن گرفتن برای آن معنا ندارد، افزود: طلاق یک چیز بد و منفور است و نباید در جامعه زیاد شود بنابراین باید با ریشه کن کردن دلایل طلاق از آن جلوگیری شود و فقط در موارد محدود از طلاق استفاده شود.

وی با اشاره به دلایل اصلی وقوع طلاق گفت: اولین دلیل طلاق هوس رانی است و در روایت داریم که پیامبر (ص) از مردی که همسرش را طلاق داده بود پرسیدند آیا بدی از او دیدی؟ او پاسخ داد خیر از او بدی ندیدم؛ بعد از مدتی پیامبر دوباره او را دیدند و گفتند چه می‌کنی، او گفت همسر دومم را هم بدون اینکه بدی از او ببینم طلاق دادم، برای بار سوم هم پیامبر او را دیدند و او باز هم ازدواج کرده بود و همسرش را طلاق داده بود که پیامبر (ص) فرمودند خداوند مردها و زنان تنوع طلب و هوسران را لعنت می‌کند.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه برخی از هنرپیشه‌ها مرتب در فضای مجازی تنوع طلبی و بی مبالاتی را ترویج می‌کنند، گفت: این افراد الگوی جوانان هستند و باید ملاحظه جوانان را کنند زیرا گناه آنها دیگر فردی و شخصی نیست بلکه روی همه جوانان تاثیر می‌گذارد.

وی دومین دلیل طلاق را اشکال در انتخاب همسر و عجله در ازدواج دانست و افزود: باید جوانان قبل از ازدواج مشاوره بروند و باید هم کفو هم باشند تا از طلاق جلوگیری شود.

رفیعی با بیان اینکه دولت باید علاوه بر وام ازدواج مشاوره رایگان ازدواج هم به جوانان بدهد، گفت: الان مشاوره هم گران است و اگر مسئولان برای این امور هزینه کنند از هزینه‌های بعد از طلاق بهتر است و مانند هزینه برای واکسن زدن مردم است.

وی بی مسئولیتی زن و مرد را سومین و اعتیاد را چهارمین عامل طلاق دانست و افزود: این مشکلات با زندان رفتن درست نمی‌شود بلکه باید دولت و مسئولان به وظایف خود عمل کنند و با ایجاد اشتغال و آموزش به جوانان از افزایش آمار طلاق جلوگیری کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی از طلاق‌ها هم به خاطر ضعف معنویت است و متاسفانه امروز آمار مشروبات الکلی و شراب خواری زیاد شده است و ما نباید با حرف‌های خود چیزی بگوییم که موجب ترویج این مسائل در جامعه شود.

وی با بیان اینکه افرادی که ازدواج کرده‌اند هم نباید رها شوند، گفت: صدا و سیما باید برنامه‌های مشاوره‌ای و آموزشی برای مردم داشته باشد تا جوانان شخصیت همسر خود را بشناسند و بدانند که هر فردی خصوصیات رفتاری خاص خود را دارد و با او باید چگونه رفتار کرد.

رفیعی دخالت خانواده را از دیگر عوامل طلاق دانست و گفت: نقش خانواده‌ها نظارت است نه دخالت و پیامبر (ص) هم بر زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمؤمنین (ع) نظارت می‌کردند و نصیحت‌هایی را قبل و بعد از ازدواج به آنها داشتند ولی در زندگی آنها دخالت نمی‌کردند.

وی گفت: خداوند در آیه 19 سوره نساء می‌فرماید حتی اگر از همسرتان خوشتان هم نیاید اگر به نیکی با او رفتار کنید و در عمل نشان ندهید خداوند به شما خیر کثیر می‌دهد و جبران می‌کند.