دورنمای متزلزل آتش‌بس در لبنان

دورنمای متزلزل آتش‌بس در لبنان
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

درحالی‌که محمد سرور، معروف به حاج ابوصالح، یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط نیروهای اسرائیلی ترور و شهید شد، گویا قرار نیست بین حزب‌الله لبنان و اسرئیل، آتش‌بس برقرار شود. هر دو طرف شرایط فعلی را برای آتش‌بس مناسب نمی‌بینند. حزب‌الله بارها گفته است که قصد دارد تا زمان آتش‌بس در غزه به جنگ ادامه دهد؛ درحالی‌که اسرائیل از شبه نظامیان قدرتمند لبنانی می‌خواهد که برای همیشه از مرز عقب‌نشینی کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته تحلیلگران، پیشنهاد آتش‌بس سه هفته‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله برای هر یک از طرفین دشوار خواهد بود؛ زیرا آتش‌بس با شرایط فعلی آنها جور نیست.

رهبران حزب‌الله بارها گفته‌اند تا زمانی که آتش‌بس در غزه بین اسرائیل و حماس، برقرار نشود، به جنگ ادامه خواهند داد. حزب‌الله متحد حماس محسوب می‌شود. توقف جنگ با اسرائیل درحالی‌که حماس در حال مبارزه است، حزب‌الله را در معرض انتقاد شدیدترین حامیانش قرار می‌دهد، مبنی بر اینکه اصول و متحد خود را کنار گذاشته است. رهبران اسرائیل همچنین خواستار بیش از یک دوره کوتاه آرامش در امتداد مرز شمالی خود هستند. آنها اغلب درباره تلاش برای تغییر اساسی در پویایی امنیتی در مناطق مرزی صحبت کرده‌اند، جایی که حزب‌الله و اسرائیل از ماه اکتبر پس از شروع تیراندازی شبه‌نظامیان لبنانی به مواضع اسرائیل در همبستگی با حماس، تبادل موشکی با یکدیگر داشتند. بیش از 60هزار اسرائیلی طی سال گذشته خانه‌های خود را در شمال اسرائیل ترک کرده‌اند؛ درحالی‌که صدها هزار غیرنظامی لبنانی از جنوب لبنان آواره شده‌اند.

برای دادن اعتماد به اسرائیلی‌های آواره برای بازگشت به خانه، اسرائیل از نیروهای مقاومت حزب‌الله می‌خواهد برای همیشه از مرز عقب‌نشینی و شلیک موشک به اسرائیلی‌ها را متوقف کنند. مایکل استفنز، کارشناس خاورمیانه در موسسه «رویال یونایتد سرویس» که گروه تحقیقاتی مستقر در لندن است، می‌گوید: «اسرائیل خواهان آتش‌بس موقت نیست؛ چراکه نیازهای آنها را برآورده نمی‌کند و به این معنی است که آنها همین روند را ادامه خواهند داد.» او افزود: « «تفکر آنها این است: چرا برای آتش‌بس21 روزه مذاکره کنیم؛ درحالی‌که هیچ یک از نگرانی‌های امنیتی آنها را که به این نقطه منتهی شده است، برطرف نمی‌شود؟» حزب‌الله هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه موضع اخیر اسرائیل تغییر کرده باشد ندیده است؛ این نشانه‌ها می‌تواند شامل ترور هدفمند اعضای سطح بالای گروه مقاومت و حملات هوایی گسترده‌ای که صدها نفر را در لبنان به شهادت رسانده است، باشد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، پنج‌شنبه گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی موضع این گروه را تکرار کرد. او گفت که حزب‌الله متوقف کردن «کشتار دسته‌جمعی» در غزه را وظیفه‌ دینی، اخلاقی و انسانی برای خود می‌داند.

چرا اسرائیل مایل به صلح نیست؟

به نظر می‌رسد مقامات اسرائیلی پیشنهاد آتش‌بس فوری 21روزه در لبنان را در بحبوحه خونبارترین هفته جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله رد کرده‌اند. به گزارش الجزیره، حسن براری، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه قطر، گفت که اگرچه آتش‌بس از روی میز برداشته نشده است، اما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بعید است اتفاق خاصی بیفتد. براری گفت: «نتانیاهو می‌خواهد ترامپ را در قدرت ببیند، او نمی‌خواهد به دولت بایدن امتیاز سیاسی بدهد که بتواند از آن در انتخابات استفاده کند.» این تحلیلگر افزود: «با توجه به شرایط موجود، ارتش اسرائیل هیچ انگیزه‌ای برای توقف جنگ ندارد؛ مگر اینکه توافقی وجود داشته باشد که تمام خواسته‌های نتانیاهو را برآورده کند.» نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که هدف سوق دادن حزب‌الله به عدم دخالت در جنگ غزه، بازگرداندن ساکنان به شمال اسرائیل و ادعای پیروزی است. براری گفت: «از سوی دیگر حزب‌الله یک جنبش ایدئولوژیک است که حاضر به فداکاری است. آنها توانایی جنگیدن بیشتر را دارند.»

ورود دسته‌جمعی به سوریه

همزمان با بالاگرفتن درگیری‌ها بین دو طرف، آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید: «بیش از 30هزار نفر، عمدتا سوری، در 72ساعت گذشته از لبنان وارد سوریه شده‌اند.» به گفته این آژانس، تشدید درگیری بین نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله از 23سپتامبر تاکنون بیش از 90هزار نفر را آواره کرده است. فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اوایل این هفته گفت که آوارگی دسته‌جمعی «معضل دیگری برای خانواده‌هایی است که سال‌ها از جنگ داخلی در سوریه گریخته‌اند… اما اکنون در کشوری که به دنبال سرپناه بودند، بمباران شده‌اند.» او ادامه داد: «خاورمیانه نمی‌تواند بحران آوارگی جدید را تحمل کند.»

حملات شدید حزب‌الله

حزب‌الله تاکنون از صبح روز جمعه چهار حمله هوایی به اهداف اسرائیل را «در پاسخ به تهاجم وحشیانه اسرائیل به شهرها و روستاها» در لبنان انجام داده است. این حملات شامل بمباران شهرک اسرائیلی ایلانیا در غرب شهر طبریه با موشک فادی1، دو رگبار موشک در طبریه و هدف قرار دادن کریات عطا با موشک فادی1 است.عمران‌خان، خبرنگار الجزیره در لبنان می‌گوید: «ما صدای شلیک راکت را از خاک لبنان شنیدیم که احتمالا به سمت شمال اسرائیل در حرکت بود. ما نمی‌دانیم آن موشک‌ها کجا فرود می‌آیند یا رهگیری می‌شوند.

ادامه حملات هوایی اسرائیل

خبرگزاری ملی لبنان در گزارشی اعلام کرد: اسرائیل از طریق حملات هوایی چندین منطقه از نبطیه در جنوب لبنان را هدف قرار داده است که یکی از آنها ساختمانی در نزدیکی مدرسه انجیلی ملی بوده که آن را با خاک یکسان کرده است. به گزارش شبکه خبری النهار لبنان، همچنین اسرائیلی‌ها خانه‌ای را در شهر جنوبی عیتیت در منطقه صور هدف قرار داده و آن را به‌طور کامل ویران کرده‌اند. این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: ارتش اسرائیل به حملات خود به جنوب لبنان ادامه داده و ادعا می‌کند زیرساخت‌های حزب‌الله را در این منطقه هدف قرار داده است.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *