دلایل عدم رشد شدید قیمت ریپل چیست؟

دلایل عدم رشد شدید قیمت ریپل چیست؟
خلاصه اخبار

اوایل سال 2018، ریپل به اوج قیمت خود یعنی 3.65 دلار دست یافت و پس از آن نیز سقوط شدیدی را تجربه کرد. این روند همچنان ادامه دارد و این ارز تاکنون بیش از 90% ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال، ارز دیجیتال XRP، که توزیع گسترده آن توسط شرکت ریپل انجام می‌شود، یکی از کوین‌هایی است که در فضای مجازی نیز زیاد درباره‌اش بحث می‌شود. اما با وجود جنب و جوش جامعه ریپل و توزیع میلیون‌ها توکن‌ XRP، قیمت این ارز همچنان زیر 0.3 دلار به تله افتاده است.

به گزارش «بیت‌کوینیست»، اوایل سال 2018، ریپل به اوج قیمت خود یعنی 3.65 دلار دست یافت و پس از آن نیز سقوط شدیدی را تجربه کرد. این روند همچنان ادامه دارد و این ارز تاکنون بیش از 90% ارزش خود را از دست داده است.

می‌توان گفت که افزایش قیمت ریپل، از تصور پذیرش و کاربردهای گسترده آن و همچنین پیش‌بینی این‌که قیمتش به راحتی تا 5 دلار بالا خواهد رفت، ناشی می‌شود. حتی برخی بر این عقیده بودند که ریپل با رسیدن به 500 دلار، بیت کوین را از دور رقابت خارج می‌کند. در مقابل برخی دیگر گمان می‌کنند که XRP گیر افتاده و قیمتش به بالاتر از 1 دلار نخواهد رسید.

این ارز با توجه به این‌که نتوانسته به محدوده قیمت بالاتری دست پیدا کند، هم‌رده ارزهایی است که بدترین عملکرد را در سال 2019 داشته‌ است. قیمت XRP در ماه جولای به 0.47 دلار رسید و از آن زمان تاکنون روند نزولی در پیش گرفته است. در ماه‌های گذشته، سومین ارز دیجیتال برتر از منظر ارزش بازار، زیر 0.3 دلار درجا می‌زند.

چه دلایلی جلوی رشد قیمت ریپل را گرفته است؟

اول آن‌که ریپل هیچ وقت نمی‌تواند در مقابل بیت کوین قد علم کند. XRP در حال حاضر در محدوده 3,000 ساتوشی قرار دارد و این در حالی است که در اوج قیمت، معادل 19,000 ساتوشی بود. احتمال این‌که افرادی پیدا شوند که بیت کوین‌های خود را برای خرید XRP بفروشند، بسیار پایین است. با وجود خبرهای در ارتباط با بیت کوین که موجب جذب بیش از پیش سرمایه‌گذاران می‌شود، ریپل نمی‌تواند پا به پای آن‌ها پیش برود. بیت کوین تا به این‌جا توانسته به‌ عنوان یک رهبر خود را میان جامعه ارزهای دیجیتال جا بیندازد و ریپل هرگز نمی‌تواند به چنین نفوذی دست پیدا کند.

ریپل هیچ وقت نمی‌تواند در مقابل بیت کوین قد علم کند.
ریپل هیچ وقت نمی‌تواند در مقابل بیت کوین قد علم کند

دومین دلیل را می‌توان فشار فروش دانست. شرکت ریپل به صورت مداوم با آزاد کردن ماهیانه توکن‌های XRP، آن‌ها را به فروش می‌رساند. صد البته این فروش‌ها در بازارهای فرا بورس انجام می‌گیرند و باعث کاهش قیمت نمی‌شوند؛ اما با وجود اهدای رایگان XRP به بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد، تعداد توکن‌های موجود XRP بسیار زیاد شده است. از طرف دیگر مساله حساب امانی (escrow) ریپل نیز مطرح است. این حساب دربرگیرنده ذخایر ریپل «جد مک کالب» (Jed McCaleb)، از بنیان‌گذاران ریپل است. مک کالب دائما در حال فروش ریپل‌های خود است. در این میان اشاره به قرارداد افشا‌نشده ریپل و R3 نیز خالی از لطف نیست. با وجود اشباع این چنینی در خصوص عرضه، ریپل از کمیابی کافی برای افزایش قیمت برخوردار نیست. بر اساس آمارها، هنوز 220 عرضه ماهیانه دیگر باقی مانده که در نهایت موجب عرضه و فروش 227.3 میلیون واحد XRP می‌شود.

استفاده‌های نه چندان زیاد ریپل، دلیل سوم ثبات قیمت XRP در محدوده 1 دلار است. شرکت ریپل در خصوص اعلام ضرورت و کاربرد XRP همواره محتاط عمل کرده است. اکوسیستم ریپل نت (RippleNet) به منظور انجام تراکنش‌ها بدون استفاده از توکن‌های XRP ایجاد شده و تنها به عنوان ابزاری برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود. از همین رو، بانک‌ها و موسسات مالی، نیازی به استفاده از توکن‌ها نخواهند داشت. در واقع قیمت XRP، تنها با احتکار و سفته‌بازی چندین صرافی جابه‌جا می‌شود و تنها طرفداران سر سخت ریپل‌ هستند که از این توکن‌ها استفاده می‌کنند.

با کم شدن علاقه معامله‌گران کره‌ای نسبت به پذیرش ریسک، معاملات XRP نیز کاهش یافته است. صرافی ZB.com با دارا بودن حجم گسترده‌ای از معاملات رپیل نیز به تازگی متهم به تجارت شستشو و ساختگی بودن حجم معاملاتش شده است. با وجود حجم معاملات روزانه 1.66 میلیارد دلاری ریپل، صعود آن به قیمتی بالاتر از 1 دلار، چندان محتمل نیست.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.