دلایل ریزش بیت کوین تا قیمت ۵۱۰۰۰ دلار چه بود؟

دلایل ریزش بیت کوین تا قیمت ۵۱۰۰۰ دلار چه بود؟

به گزارش سیگنال به نقل از میهن بلاکچین،

بازار ارزهای دیجیتال و بخصوص بزرگ‌ترین رمزارز بازار شاهد ریزش ناگهانی قیمت در کمتر از یک ساعت بودند که در مجموع به نقد شدن تقریبا 10 میلیارد دلار از قراردادهای پوزیشن خرید در بازارهای مشتقه انجامید. سه دلیل اصلی پشت این قضیه وجود دارد.

نمودار قیمت بیت کوین سه دلیل اصلی ریزش قیمت

شایعه گزارش پولشویی سازمان‌ها از طریق ارزهای دیجیتال

صبح یکشنبه 18 آپریل قیمت بیت کوین در صرافی بایننس تا 50،900 دلار و در صرافی Coinbase تا 51300 دلار پایین آمد.

ریزش قیمت بیت کوین تنها در 20 دقیقه انجام شد. به نظر می‌رسد ساعتی قبل از آن توییتی منتشر شده است که در آن ادعا شده بود وزارت خزانه داری آمریکا تحقیقات خود را در مورد پولشویی برخی سازمان‌ها از طریق ارزهای دیجیتال آغاز کرده است.

در ابتدا جیک چروینسکی وکیل برجسته در حوزه ارزهای دیجیتال، اعتبار این خبر را زیر سوال برد. او عنوان داشت وزارت خزانه‌داری مسئول رسیدگی به پولشویی نیست بلکه این وظیفه وزارت دادگستری است. علاوه بر این اخبار دیگری در مورد این ادعا منتشر نشده است.

این در حالیست که این خبر ناموثق آخرین ضربه برای آغاز بازار نزولی در تمام ساعات امروز بوده است. به دلیل قطعی برق در برخی مناطق کشور چین که ماینرهای زیادی درآنجا فعالیت دارند، نرخ هش استخراج بیت کوین تا 40٪ افت پیدا کرد.

تنها قطعی برق یک منطقه باعث شده است تا تقریبا نیمی از توان شبکه تحت تاثیر قرار بگیرد. این موضوع نگرانی‌های از بابت سلطه چین بر بازار بیت کوین را پدید آورد.

همچنین شایعه‌ای مبنی بر فروش بخش عظیمی از سهام COIN توسط مدیران اجرایی کوین‌بیس، احساسات بازار را بیش از پیش تضعیف کرد.

یک کاربر توییتر با نام کاربری Crypto Randy روز گذشته اعلام کرد که مدیر محصول و مدیر امور مالی صرافی Coinbase تمام سهام خود را در روز چهارشنبه همزمان با لیست شدن این شرکت در بورس نزدک فروخته‌اند.

ارزش سهام COIN یک روز بعد از شروع به کار از قیمت 430 دلار تا 309 دلار ریزش پیدا کرد. با اینحال متخصصان امور مالی معتقدند که گمراهی پیش آمده در تشخیص سهام‌های اصلی با قراردادهای اختیار (آپشن) باعث به وجود آمدتن چنین شبهه‌هایی شده است.

روی هم رفته فشار منفی اخبار بالا منجر به سقوط قیمت بیت کوین در شب گذشته شده است.

لیکویید شدن عظیم قراردادهای فیوچرز

قیمت نقد شدن (لیکویید شدن) قراردادهای لانگ بیت کوین و آلتکوین‌ها در اکثر صرافی‌ها و بخصوص صرافی بایننس در این ریزش لمس شد. از این رو موقعیت‌های تریدرها به صورت خودکار بسته شدند که همین امر به فشار بیشتر فروش منجر شد.

در کل بیش از 9 میلیارد قرارداد لانگ ارزهای دیجیتال لیکویید شد که سهم کاربران صرافی بایننس حدود 50٪ از این مبلغ بوده است.

لیکویید شدن قراردادهای لانگ در پی سقوط قیمت ارزهای دیجیتال

حدود 4.94 میلیارد دلار از این قراردادها مرتبط با قراردادهای لانگ بیت کوین بوده است و تقریبا 1.07 میلیارد دلار قرارداد لانگ اتریوم نیز در این زمان لیکویید شده است.

شاخص فاندینگ ریت (Funding rate) قراردادهای آتی تا پایین‌ترین میزان خود از زمان سقوط قیمت در مارس 2020 رسیده بود. تحلیل‌گران معتقدند ریزش قیمت امروز، نزدیک‌ترین مورد به پنجشنبه خونین سال گذشته است که احتمالا دیگر با چنین موردی روبرو نشویم.

شاخص فاندینگ ریت در صرافی بایننس مجددا در موقعیت صعودی قرار گرفته است که در کوتاه مدت این سیگنال نگران کننده است.

همچنین خرید در کف قیمت توسط سازمان‌های سرمایه‌گذاری به واسطه اختلاف قیمت بین بازار اسپات و بازارهای مشتقه در این مدت مشهود بوده است.

در نهایت اگر خبر تحقیقات نظارتی بر سازمان‌های ذکر شده در مورد پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال حقیقت داشته باشد، می‌تواند پایان‌دهنده چرخه کنونی بازار بیت کوین باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران