دلایل افزایش قیمت سنگ آهن و گندله

دلایل افزایش قیمت سنگ آهن و گندله
خلاصه اخبار

دلایل افزایش قیمت سنگ آهن و گندله که منجر به افزایش نرخ‌های فروش داخلی شده، مشخص و با احتمال روند صعود آهن‌آلات پیش‌بینی شد.

به گزارش سیگنال به نقل از فلزات آنلاین، طی روزهای اخیر در بازارهای جهانی شاهد به وقوع پیوستن اتفاقاتی بودیم که موجب اثرگذاری در بازارهای داخلی نیز شد. چند روز پیش از بسته شدن بازار چین به مناسبت عید شکوفه ها به‌طور ناگهانی سد باطله واله تخریب شد (سد باطله در اصطلاح معدنکاران یعنی احداث بنایی برای جمع آوری باطله‌های حاصل از معدن‌کاری به‌منظور کاهش هزینه‌ها) که این اتفاق تأثیرات چشمگیری در بازارهای جهانی سنگ آهن گذاشت.
تخریب سد واله موجب شد تا قیمت سنگ‌آهن و گندله به‌طور ناگهانی افزایش چشمگیری داشته باشد حتی در زمانی که بازار چین در تعطیلات رسمی به سر می‌برد. نکته جالب آن است که تأثیر قیمت سنگ آهن بر فولاد از پیش‌بینی‌‌ها پیشی گرفت و در سریع‌ترین زمان ممکن به بازارهای جهانی سرایت کرد.

در بازارهای جهانی انتظارات مبنی بر این بود که افزایش قیمت‌ها با فاصله یک ماه اعمال شود ولی در طول تعطیلات عید شکوفه‌ها کشورهای استقلال یافته قیمت شمش فولاد صادراتی را افزایش دادند. با این وجود فولادسازان چینی از افزایش قیمت‌های سنگ آهن و گندله خوشحال نیستند چراکه حاشیه سود کاهش یافته است.

کیوان جعفری یکی از کارشناسان صنعت فولاد در رابطه با این موضوع گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که روند مثبت بازارهای جهانی سنگ آهن تا پایان ماه مارس ادامه خواهد داشت و چشم‌انداز بازار پس از این ماه غیرقابل پیش‌بینی است و تا زمانی که فولادسازان به یک تعادل قیمتی دست پیدا نکنند قیمت‌ها همچنان افزایشی خواهد بود.

چنانچه به عقیده برخی از فعالان بازار آهن، مقاطع فولادی تولید شده از سنگ‌آهن و گندله در زمان ارزانی بوده اما برای خرید در برهه زمانی کنونی طبیعتا تولیدکنندگان قیمت‌ها را افزایش خواهند داد که این موضوع به عرضه و تقاضا باز می‌گردد. در واقع در خصوص اینکه قیمت‌ها تا چه زمانی افزایشی خواهد بود باید گفت که این روند تا پایان ماه مارس ادامه خواهد داشت اما در ادامه روند بازار قابل پیش‌بینی نخواهد بود.