دلار تک نرخی می‌شود؟

دلار تک نرخی می‌شود؟
خلاصه اخبار

<p>دیروز قیمت دلار در بازار به دلار نیمایی نزدیک شد که شنیده‌ها حاکی از تک نرخی کردن نرخ ارز توسط بانک مرکزی است، با این حال باید دید این روند تا کجا ادامه خواهد داشت. </p>

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، اختلاف قیمت ارز در بازار ازاد و سامانه نیما به کمترین میزان از زمان راه‌اندازی این سامانه در سال گذشته رسیده است.

در واقع، بانک مرکزی به‌صورت چراغ خاموش، یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی کرده است. این یکسان‌سازی چگونه صورت گرفت و بانک مرکزی برای یکسان شدن نرخ‌های ارز، چه چیزی را در سیاست ارزی خود تغییر داد؟

نرخ دلار امریکا در روزگذشته کاهش قابل توجهی یافت و برای نخستین بار در سال جاری از کانال ۱۲ هزار تومانی پایین کشیده شد. در معاملات نقدی روز سه شنبه در بازار ازاد، نرخ دلار امریکا در برخی شهرهای کشور حتی تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان نیز پایین امد.

در موردی عجیب، دیروز نرخ دلار در بازار ازاد حتی پایین‌تر از صرافی‌های بانکی قرار گرفت که ارز را صرفاً به مسافران تخصیص می‌دهند. نرخ فروش دلار در صرافی ملی ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان بود؛ این در حالی است که در بازار ازاد، هر دلار امریکا در کانال ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و حتی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله می‌شد.

رویداد مهم‌تر در بازار ارز این است که نرخ دلار در سامانه نیما تقریباً به محدود یکسانی با نرخ ارز در بازار ازاد رسیده است.

در حال حاضر، نرخ دلار امریکا در سامانه نیما حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است که اختلاف ناچپزی با نرخ‌های بازار ازاد دارد. این میزان اختلاف، بین نرخ‌های سامانه نیما و بازار ازاد، از زمان راه‌اندازی این سامانه در سال گذشته، بی‌سابقه است.

در سال گذشته، حتی در مواقعی نرخ ارز در بازار ازاد، بیش از دو برابر سامانه نیما بود اما اکنون وضعیت سامانه نیما، به‌عنوان بازار دوم ارزی و بازار ازاد (به‌عنوان بازار سوم) کاملاً متفاوت شده است.

سیاست ارزی بانک مرکزی چگونه تغییر کرد؟

بانک مرکزی در سال گذشته در مقابل افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، مقاومت بسیاری از خود به خرج می‌داد و برای چندین ماه در پاییز سال گذشته مانع از این شد که نرخ دلار در سامانه نیما از محدوده ۸ هزار تومانی بالاتر رود. اما در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، علی‌رغم این‌که نرخ ارز در بازار ازاد نزولی بوده است اما در مقابل، نرخ ارز در سامانه نیما روند افزایشی داشته است.

در واقع، از ابتدای سال ۹۸، روند افزایشی نرخ ارز در سامانه نیما هیچ‌گاه متوقف نشد و به تدریج نرخ دلار امریکا در این سامانه از ۹ هزار تومان تا قیمت‌های کنونیِ حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

همزمان با این تحول مهم، گلایه و شکایتِ مسیولان دولت و بانک مرکزی از صادرکنندگان غیرنفتی نیز جای خود را به تقدیر و تشکر داد. سال گذشته و حتی تا اوایل سال جاری مرتباً می‌شنیدیم که مسیولان مختلف از این حرف می‌زدند که بخش قابل توجهی از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصاد کشور بازنگشته است.

حتی رییس جمهور سال گذشته در یک مقطع، تاخیر در بازگرداندن ارزهای صادراتی را «خیانت» توصیف کرده بود. اما در یکی دو ماه اخیر، انتقادی نسبت به عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور، مطرح نمی‌شود و اکثراً مسیولان از وضعیت موجود، ابراز رضایت می‌کنند.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، اخیراً در این مورد گفته است: «خوشبختانه بازار ارز از ثبات برخوردار است و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود یافته است که نشانه استقبال فعالان اقتصادی از سیاست‌های ارزی اخیر است». این تغییر سیاست ارزی بانک مرکزی بود که باعث شد تا روند بازگشت ارزهای صادراتی به کشور تغییر کند.

صادرکنندگان غیرنفتی به دنبال این بودند که ارزهای خود را با قیمت بالاتری در سامانه نیما به فروش برسانند و وقتی با افزایش نرخ‌ها در این سامانه، این امکان برای ان‌ها ایجاد شد، روند ورود ارز به کشور را سرعت بخشیدند. در واقع، بانک مرکزی از موضع اولیه خود که کنترل نرخ‌ها در سامانه نیما بود، عقب‌نشینی کرد و به خواسته صادرکنندگان محصولات غیرنفتی، گردن نهاد.این تغییری بود که در بازار دوم ارز (سامانه نیما) صورت گرفت.

در بازار اول ارز (یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی) نیز تغییراتی صورت گرفت و گوشت، کره، حبوبات، چای و کاغذ از لیست تخصیصِ دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شد. در ادامه ممکن است که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای بیشتری نیز حذف شود.به‌طور خلاصه، تغییر در سیاست ارزی دولت و افزایش تدریجی نرخ ارز در سامانه نیما باعث شد تا جریان ورود ارز به کشور تسهیل شود و این امر یکسان‌سازی نرخ ارز را رقم زد.

چیزی که در میان مدت اهمیت دارد، این است که ایا این یکسان‌سازی ادامه‌دار خواهد بود یا این‌که یک موج تورمی جدید باعث خواهد شد تا مجدداً نرخ ارز وارد روند افزایشی شود؟ گذشت زمان، پاسخ این سوال را مشخص خواهد کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.