دست رد دولت سیزدهم به‌خاموشی‌

دست رد دولت سیزدهم به‌خاموشی‌
خلاصه اخبار

دولت سیزدهم که وارث ناترازی‌های گسترده در زمینه انرژی بود، توانست این بار را به درستی زمین بگذارد، تا جایی که تابستان سال قبل هیچ گونه خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای در کشور اتفاق نیفتاد و امسال نیز طبق برآوردهای صئورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده خاموشی نصیب کشور نخواهد شد.

به‌گزارش ایسنا، مجموع نیروگاه‌های احداث شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 16 هزار و 16 مگاوات بوده که 12 هزار و 946 مگاوات آن نیروگاه حرارتی بوده و در طول هشت سال، سالیانه به طور متوسط 1618 مگاوات نیروگاه حرارتی احداث شده است.

کشور در تابستان سال 1400 با ناترازی شدید تولید و مصرف برق مواجه بود به نحوی که از اردیبهشت تا اواخر شهریور همان با خاموشی‌های پی در پی مواجه بودیم، این حجم خاموشی علاوه بر ایجاد نارضایتی، در کاهش تولیدات صنعتی و ساختمانی و افزایش قیمت برخی کالاها و به دنبال آن ایجاد رکود در کشور تاثیر انکارناپذیری داشت.

میزان کمبود نیروی برق در سال 1400 حدود 15 هزار مگاوات بود، اما با توجه به رشد بار، پیش‌بینی می‌شد این ناترازی در تابستان سال 1401 به حدود 20 هزار مگاوات یعنی 28 درصد تقاضای بار افزایش یابد که تهدید بزرگی برای کشور محسوب می‌شد. با شروع به کار دولت سیزدهم حل این معضل به‌عنوان یک چالش اساسی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و با استفاده از ظرفیت تخصصی صنعت برق کشور، به‌منظور استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای غلبه بر مشکلات انباشته این حوزه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت.

برنامه وزارت نیرو برای احداث 35 هزار مگاوات نیروگاه (حرارتی، صنایع و تجدیدپذیر) و بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برق با مشارکت مؤثر مردم و مشترکان برای دوره چهارساله تدوین و بلافاصله اجرای آن آغاز شد که در سال اول باعث گذر موفق از پیک بار سال 1401 بدون هرگونه خاموشی شد.

اضافه شدن 7054 مگاوات به توان تولیدی کشور که در حوزه نیروگاه‌های حرارتی شامل احداث 5196 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و گازی، ارتقای توان تولیدی واحدهای موجود نیروگاهی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به میزان 1400 مگاوات و احداث 268 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و خودتامین کوچک از نتایج برخی از این اقدامات در حوزه افزایش ظرفیت نیروگاهی است.

با این تفاسیر از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در مجموع 6864 مگاوات به توان تولیدی نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه شده که بیش از چهار برابر متوسط افزایش سالیانه احداث نیروگاه‌های حرارتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است و مابقی نیز مربوط به دیگر منابع تولید برق در کشور بوده است.

رکورد به مدار آوردن 8 واحد بخار بخش سیکل ترکیبی به ظرفیت 1316 مگاوات در کشور در سال 1401 که سالیانه 2 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد، متعلق به دولت سیزدهم بوده درحالی که رکورد قبلی فقط برابر 800 مگاوات و برای سال 1398 بوده است.

برای گذر از چالش‌های صنعت برق امسال 140 برنامه تنظیم شده که سه محور اصلی توسعه و تولید ظرفیت نیروگاهی، تعمیرات نیروگاهی و مدیریت مصرف برای آن تعریف شده است. در این میان در سال جاری تشویق سراسری مشترکان صنعت برق در دستور کار وزارت نیرو نیز قرار گرفت، در سال گذشته این طرح تنها برای مشترکانی که مصرف زیر الگو داشتند اجرایی شد که کاهش چهار درصدی مصرف برق را به دنبال داشت و 1350 میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به مشترکان پرداخت شد. 40 درصد مشترکان مشمول اجرای این طرح شدند و بیش از هشت میلیون مشترک قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی برخی از مشترکان دو تا سه نوبت بستانکار شدند.

نکته قابل توگجه اجرای این طرح این است که همه مشترکان مشمول این طرح خواهند شد. میزان محاسبه پاداش کاهش مصرف اینگونه است که هر مشترک به میزانی که مصرف خود را کاهش می‌دهد، مشمول پاداش می‌شود. سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت 500 تومان و امسال به ازای هر کیلووات ساعت 2000 تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت می‌شود. این موضوع بدان معنا است که میزان پرداخت پاداش خوش مصرفی 20 برابر افزایش یافته است.

اما در مناطق گرمسیری چنانچه یک کولر گازی خاموش شود، مشترک مشمول یک میلیون تومان پاداش کاهش مصرف خواهد شد، استان‌های مشهد، تهران، آذربایجان‌ها و فارس جزو مناطق عادی هستند که الگوی مصرف در این مناطق 300 کیلووات ساعت است و اگر در این مناطق دور کولر آبی از تند به کند تغییر کند پاداشی معادل 150 هزار تومان به مشترکان پرداخت خواهد شد.

طبق برآوردهای صورت گرفته با اجرای این طرح شاهد پنج درصد کاهش مصرف خواهیم بود. سال گذشته حدود 3000 میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت شد که پیش بینی می‌شود این رقم امسال دو تا سه برابر افزایش یابد.

رویکرد دولت سیزدهم برای تامین برق کشور علی رغم دولت قبلی تنها بر یک محور مدیریت مصرف حرکت نکرد بلکه ارتقای راندمان، افزایش توان نیروگاه و به طور کلی افزایش ظرفیت تولید برق در کنار طرح‌های تشویقی در حوزه مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفت و همین موضوع موجب دور زدن خاموشی‌ها و تامین پایدار برق شد.

مرجع: ایسنا