دستور جدید بانک مرکزی به بانک ها : ارسال دارندگان بیش از ۲۰ چک برگشتی

دستور جدید بانک مرکزی به بانک ها : ارسال دارندگان بیش از ۲۰ چک برگشتی

به گزارش سیگنال به نقل از بورس پرس،

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد: طبق بند ج ماده 35 قانون پولی و بانکی ، هر بانک در مقابل خسارتی که براثر عملیات آن متوجه مشتریان می‌شود مسئول و متعهد جبران خواهد بود.

از سوی دیگر بر اساس ماده 30 دستور العمل حساب جاری نیز مسئولیت عدم رعایت یا تخطی از مقررات دستورالعمل حساب جاری با هیات مدیره هر بانک است و در صورت تخلف، مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده 44 قانون پولی و بانکی می شود. همچنین رفتار مدیران ارشد بانک یا موسسه اعتباری در این زمینه در سوابق درج و در فرآیند تایید صلاحیت برای تصدی سمت‌های مدیریتی ملحوظ نظر خواهد بود.

با عنایت به اهمیت این موارد، خواهشمند است ضمن ابلاغ مفاد بخشنامه به تمام واحدهای ذیربط آن بانک و انجام تدابیر و اقدامات کنترلی لازم به منظور اطمینان از حسن اجرای دستوالعمل حساب جاری، دستور داده شود فایل پیوست در خصوص اشخاص دارای بیش از 20 فقره چک برگشتی با نظارت واحد بازرسی آن بانک تکمیل و به طور مستمر در دو مقطع پایان شهریور و پایان اسفند هر سال به منظور اتخاذ تدابیر مقتضی به این مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری ارسال شود.

همچنین ضروری است مدیریت بازرسی هر بانک نسخه‌ای از گزارش‌ها و نتایج بررسی‌ها در این خصوص را به همراه مستندات مربوطه به طور ماهانه به بانک مرکزی ارسال کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.