درآمد غشان 54 درصد رشد کرد

درآمد غشان 54 درصد رشد کرد
خلاصه اخبار

شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان در سال 97 مبلغ 217 میلیارد تومان درآمد ساخته است که نسبت به سال مالی گذشته رشد 54 درصدی داشته است و از این میزان درآمد سود خالص 513 ریالی برای هر سهم شناسایی کرده است.

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بااقتصاد، شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان (غشان) در زمینه تولید محصولات لبنی همچون شیر، ماست، خامه، کره، پنیر، دوغ و غیره فعالیت دارد. غشان در سال مالی منتهی به اسفند 97 مبلغ 217 میلیارد تومان درآمد ساخته است که نسبت به سال مالی 96 رشد 54درصدی داشته است. بهای تمام شده درآمد عملیاتی غشان نیز با رشد 57 درصدی به 192 میلیارد تومان رسید. برتری رشد بهای تمام شده به رشد درآمد عملیاتی در نهایت منجر به کاهش حاشیه سود شرکت خواهد شد. غشان با ساخت درآمد 217 میلیارد تومانی توانسته سود خالص 10 میلیارد تومانی شناسایی کند و سود خالص شناسایی شده در سال 97 نسبت به سال 96 رشد 15 درصدی داشته که این امر موجب شده است سود خالص هر سهم از 445 ریال در سال 96 با رشد 15 درصدی به 513 ریال برسد.

حاشیه سود خالص غشان به 5 درصد رسید

روند درآمد عملیاتی و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی روند رو به رشدی بوده است اما نرخ رشد بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی بالاتر بوده که این موضوع حاشیه سود غشان را تحت تاثیر قرار داده است. حاشیه سود ناخالص غشان از 13 درصد در سال 96 با کاهش دو درصدی به 11 درصد در سال 97 رسیده است همچنین حاشیه سود عملیاتی غشان از 8 درصد در سال 96 با کاهش 2 درصدی به 6 درصد در سال 97 رسیده است که نشان می‌دهد 5 درصد از هر واحد فروش غشان سود خالص شرکت می‌باشد.

نرخ فروش غشان 22 درصد افزایش یافت

تولید شیر پاستوریزه پگاه خراسان از 52 هزار تن در سال 96 با رشد 13 هزار تنی به 65 هزار تن در سال 97 رسید و مقدار فروش شرکت از 51 هزار تن با رشد 13 هزار تنی به 94 هزار تن رسیده است موجب بالا رفتن درآمد شرکت شده است. بررسی تغییرات نرخ فروش محصولات غشان نشان می‌دهد در همه محصولات غشان شاهد رشد بوده‌ایم. به طوری که نرخ فروش شیر در سال 97 نسبت به سال 96 رشد 41 درصدی داشته است و به طور میانگین نرخ فروش محصولات غشان در سال 97 بیش از 22 درصد افزایش یافته است.

چشم انداز سال 98 شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان

با توجه به بازار هدف شرکت و محصولات لبنی که جایگاه ویژه‌ای در سبد خانوار دارند به نظر می‌رسد روند فروش شرکت دچار مشکل نشود اما به طور کلی شرکت تحت ریسک‌های متفاوتی همچون ریسک تامین و تغییر نرخ شیر خام، ریسک نوسانات ارزی، ریسک نوسانات نرخ سود و ریسک تغییرات شرایط بین‌المللی قرار دارد که بر عملکرد آتی شرکت اثرگذار خواهد.

با توجه به این که شیر‌خام به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تهیه محصولات نقش بسیار موثری دارد، وجود هرگونه محدودیت در تولید و عرضه شیر خام و یا محدودیت در واردات نهاده‌های دامی و یا افزایش قیمت آنها به طور مستقیم، در افزایش قیمت شیر خام موثر بوده و می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش قیمت تمام شده محصولات این شرکت داشته و نهایتا در صورت عدم امکان افزایش قیمت فروش محصولات به دلیل شرایط بازار، سبب کاهش سود شرکت خواهد شد.

ساختار قیمت‌گذاری هزینه‌های تعمیر و بهره‌ورداری (حتی در بازار داخلی) شرکت که در حوزه لبنبات فعالیت می‌کند به گونه‌ای است که بخشی از بهای تمام شده آن به صورت ارزی تعیین می‌شود، بدین ترتیب نرخ ارز رقم ریالی حاصل را تغیی داده و تاثیر بالایی بر سود شرکت بر جای می‌گذارد.

تغییر نرخ سود می‌تواند نرخ بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران و هزینه تأمین مالی اثرگذار باشد که به نوبه خود می‌تواند بر توجیه پذیری طرح‌های توسعه و تامین مالی شرکت‌های زیر مجموعه تاثیر گذار بارشد و همچنین افزایش نرخ سود در بازارهای موازی باعث خروج منابع از بازار را با رکود مواجه می‌کند.

عدم اطمینان به لغو کامل تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی می‌تواند فعالیت شرکت ایرانی و جریان کسب و کار را با محدودیت مواجه نموده و به طور مستقیم بر عملکرد شرکت‌ها تاثیرگذار باشد، ایجاد محدودیت در تهسه تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، محدودیت‌های نقل و انتقال بانکی از ریسک‌هایی هستند که تولید و بهره‌وری را از یک سو و فروش صادراتی و حضور در بازار جهانی را از سوی دیگر تهدید می‌کند.

ریسک‌های ذکر شده بر درآمد و فروش شرکت می‌تواند اثرگذار باشد که شرایط تحریمی موجب بوجود آمدن ریسک‌های ذکر شده، شده است البته جز در مورد نرخ سود که بسته به بازار پولی داخل می‌باشد. اما جدا از موضوع ریسک شرکت با توجه به توسعه خط تولید کره از اواخر سال گذشته امید دارد تا تولید و فروش این محصول در دوره آتی نیز افزایش دهد که این امر می‌تواند به افزایش فروش شرکت کمک کند.

منبع: baeghtesad.com

برچسب‌ها