درآمدهای مشکوک الوصول سرچشمه اصلی کسری بودجه است/ یارانه‌های معیشتی، تجمیع و در قالب یک بسته توزیع می شود

درآمدهای مشکوک الوصول سرچشمه اصلی کسری بودجه است/ یارانه‌های معیشتی، تجمیع و در قالب یک بسته توزیع می شود

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

اقتصادآنلاینمهدی بیک؛ هر اندازه که مدت زمان بیشتری از زمان ارائه بودجه1400 به مجلس می گذرد، دامنه انتقادات از این سند مهم مالی نیز هر روز ابعاد و زوایای افزونتری پیدا می کند. از یک طرف کارشناسان اقتصادی مبتنی بر اعداد و ارقام مستند، بودجه را فاقد پویایی و استناد لازم ارزیابی می کنند و از سوی دیگر نمایندگان مجلس اعلام می کنند، شاکله کلی بودجه غیر واقعی و نیازمند بازنگری است. در واقع، منتقدان بر این باورند که اعداد و ارقام بودجه حاکی از کسری بودجه گسترده ای است که در نهایت تورم فزاینده، توسعه پایه پولی و رکود را در فضای اقتصادی و معیشتی کشور نهادینه خواهد کرد.

 در همین خصوص نماینده مردم تبریز در مجلس درباره روند کلی بررسی بودجه در مجلس گفت: بودجه سال1400 جدیدا راهی بهارستان شده و نمایندگان در حال مطالعه طرح هستند. برای تحلیل جزئی تر و دقیق تر بودجه مقداری زمان نیاز است. به نظرم 10 روز آینده روزهای حساسی برای اقتصاد و معیشت کشور است، چرا که سرنوشت بودجه در این بازه زمانی مشخص خواهد شد. به طور کلی مولفه هایی که با عنوان 12 حکم اصلاح ساختار بودجه مد نظر مجلس قرار دارد، زیربنای بررسی های مجلس در خصوص بودجه خواهد بود.

میر تاج الدینی در خصوص معیارهای مجلس برای بررسی جزئیات بودجه گفت: یکی از معیارهای اساسی در ارزیابی بودجه آن است که پروسه کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در عین حفظ صادرات نفت کشور دنبال شود. در این مسیر تلاش خواهد شد، درآمدهای نفتی در راستای بهبود زیر ساختها و توسعه پروژه های عمرانی به کار گرفته شوند. ضمن اینکه توسعه پالایشگاه های نفتی در داخل برای فرآوری نفت مورد توجه و تاکید است تا نفت خام ابتدا در داخل فرآوری و بعد صادر شود.

او در ادامه افزود: برای کاهش وابستگی بودجه به نفت نیازمند ساختاری هستیم که ظرفیت جایگزینی درآمدهای نفتی را داشته باشد. مالیات تنها حوزه ای است که این ویژگی را دارد. بنابراین موضوع مهم در روند بررسیهای تخصصی بودجه، بحث های مرتبط با اصلاح نظام مالیاتی و توزیع عادلانه مالیات است که تمرکز ویژه ای می طلبد. در واقع مجلس به دنبال طراحی ساز و کاری است که افرادی که علی رغم درآمدهای بالا، مالیات نمی پردازند، شناسایی و در لیست مودیان مالیاتی قرار بگیرند.

سوداگران نیز باید مالیات پرداخت کنند

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: بخش قابل توجهی از بودجه مورد نیاز کشور را می توان از راه شناسایی این حفره های مالیاتی تامین کرد. از این طریق فشار کمتری بر اقشار متوسط، کسبه، کارمندان و… که همواره مالیات خود را سر وقت می پردازند، وارد می شود. ضمن اینکه از طریق اصلاح نظام مالیاتی و دریافت مالیات از سوداگران، دلال ها و کارگزاران می توان درآمدهای مالیاتی دولت را تا حد بالایی افزایش داد.

میر تاج الدینی همچنین با تاکید بر اهمیت اعداد و ارقام مستند و واقعی در بودجه گفت: موضوع کلیدی دیگر در روند بررسی بودجه، تکیه بر درآمدهای واقعی و پرهیز از وارد کردن منابع مشکوک الوصول است. این درآمدهای معمولا سرچشمه اصلی بروز کسری بودجه های مخرب است. در واقع این درآمدهای مشکوک الوصول، بودجه را از درآمدهای پایدار دور می کند و فضای غبارآلودی را در فضای کلی بودجه ایجاد می کند که باید تا حد امکان از آن جلوگیری کرد.

نماینده تبریز در مجلس اصلاح نظام یارانه ای را از دیگر اولویت های مجلس دانست و گفت: مساله حمایت های معیشتی و اصلاح نظام یارانه ای، اولویت مهم دیگری است که مجلس تحقق آن را در بودجه پیگیری می کند. افزایش پرداختهای یارانه ای متناسب با تورم در خصوص کارمندان، کارگران و سایر طبقات کمتر برخوردار، موضوعی است که مجلس معتقد است در شرایط فعلی باید مورد توجه قرار بگیرد. طبقات کمتر برخوردار جامعه به دلیل نوسانات قیمتی در فشار شدید معیشتی قرار دارند و باید برنامه های حمایتی و تجمیع یارانه ها در دستور کار قرار بگیرد.

میر تاج الدینی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا به نظر شما پیش بینی مالیات 274هزار میلیارد تومانی در بودجه منطقی است؟ گفت: اگر موضوع شناسایی حفره های مالیاتی و اخذ مالیات از افرادی که مالیات نمی پردازند با جدیت پیگیری شود، رسیدن به عدد 247هزار میلیارد تومانی به عنوان عملکرد مالیاتی چندان دور از دسترس نخواهد بود. در گزارشی که سازمان برنامه و بودجه از عملکرد کلی اقتصادی دولت در 6ماه نخست سال99 ارائه کرده، تنها حوزه ای که تناسب مناسبی با مبلغ پیش بینی شده در بودجه99 داشته، درآمدهای مالیاتی است. حتی درآمدهای گمرکی به دلیل مشکلاتی که بعد از دپوی برخی کالاها ایجاد شد، تنها 50درصد محقق شدند. اما در خصوص مالیات تقریبا صد در صد پیش بینی ها محقق شد.

نماینده مردم تبریز در خصوص احتمال افزایش حجم مالی بودجه توسط نمایندگان خاطر نشان کرد: معمولا تاثیرگذاری در حجم بودجه بیشتر از 2 تا 3درصد برای نمایندگان ممکن نیست. بیشتر نمایندگان از طریق جابه جایی در ردیف ها و تغییر اولویت ها تلاش می کنند تا ظرفیت های تازه ای ایجاد کنند. یعنی ممکن است ردیف تازه ای را ایجاد کنند یا برخی ردیف ها را حذف کنند. در مجموع تغییرات حجمی خاصی را شاهد نخواهیم بود.