دادگاه لاهه صلاحیت تحقیق درباره اسرائیل را ندارد

دادگاه لاهه صلاحیت تحقیق درباره اسرائیل را ندارد

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاینبه نقل از باشگاه خبرنگاران، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به «محافظه‌کاران دوستار رژیم اشغالگر صهیونیستی» مدعی شد دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) صلاحیت قضایی رسیدگی به جنایات جنگی این رژیم را ندارد.

نخست‌وزیر انگلیس در نامه خود مدعی شد: «ما با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی در فلسطین مخالفیم و از آن‌جایی که اسرائیل در اساسنامه رُم عضویت ندارد و فلسطین کشور مستقلی نیست، قبول نداریم که دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیت قضایی در این زمینه را داشته باشد. این تحقیقات حمله‌ای قضایی علیه دوست و متحد انگلیس است.»

به تازگی رژیم صهیونیستی اعلام کرد به طور رسمی تصمیم دارد تا با دیوان بین‌المللی کیفری در پرونده مربوط به تحقیقات درباره جنایات جنگی در فلسطین اشغالی همکاری نکند.

این تصمیم پس از آن اعلام شده که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در نشستی برای بررسی سیاست‌های این رژیم در این زمینه شرکت کرده است.

گروه‌های فلسطینی روز شنبه گذشته عدم همکاری رژیم اشغالگر با دیوان کیفری بین‌المللی را محکوم دانستند و این تصمیم را «جنایت جنگی، گردن‌کشی، و کوچک شمردن عدالت در سطح بین‌المللی» عنوان کردند.

پیش‌تر «فاتو بنسوده» دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری، اعلام کرده که تحقیقات رسمی برای رسیدگی به پرونده جنایات جنگی رژیم اشغالگر صهیونیستی در فلسطین اشغالی آغاز شده است و این تحقیقات براساس صلاحیت دیوان لاهه (که در سال 2014 تعریف شده است) و در زمینه رسیدگی به جرائم جنگی در فلسطین اشغالی انجام خواهد شد.

دیوان لاهه قرار است در جریان این پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را که پس از سال 1967 اشغال شده‌اند، بررسی کند. این مناطق شامل «کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی» است.

تصمیم برای آغاز رسمی این تحقیقات پس از آن اعلام شد که این دادگاه در مدت 5 سال، یک «ارزیابی مقدماتی» از مسائل فلسطین اشغالی انجام داد. در این تحقیقات مقدماتی نمایندگانی از رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی نیز حضور داشتند.