خلاصه وضعیت بورس در بهمن‌ماه

خلاصه وضعیت بورس در بهمن‌ماه

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام،

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان بهمن‌ماه با توقف بر روی رقم 478,755 واحد به کار خود پایان داد و آماده ورود به آخرین ماه معاملاتی سال 98 شد.

به گزارش رادیو سهام، با افزایش 6635 واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار در آخرین روز معاملاتی بهمن‌ماه شاخص به رقم 478,755 واحد رسید.بازدهی شاخص کل بورس در بهمن‌ماه 18 درصد و از ابتدای سال جاری تا پایان یازدهمین ماه سال معادل 167 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس ایران نیز که با رشدهای پی در پی در بهمن‌ماه وارد کانال 6 هزار واحدی شده بود در آخرین روز معاملاتی این ماه 90 واحد افزایش یافت و با رسیدن به رقم 6206 آماده ورود به اسفندماه شد.

عرضه اولیه بورس پس از 4 ماه

در جریان آخرین روز معاملاتی بهمن‌ماه بورس اوراق بهادار پس از گذشت 4 ماه از عرضه اولیه شرکت فولاد سپید فراب کویر ، میزبان عرضه اولیه شرکت پدیده شیمی قرن بود. در این عرضه علاوه بر شکسته شدن رکورد مشارکت در عرضه اولیه (1,498,711) سهام این شرکت با برند تجاری اکتیو و حیات در قیمت 1700 تومان کشف قیمت شد و به هر کد معاملاتی تعداد 67 سهم اختصاص یافت.

آنچه در بهمن‌ماه گذشت

بهمن‌ماه ماه پرباری برای بورس بود. پس از رالی‌های صعودی که شاخص کل از ابتدای سال جاری داشته سومین دور رالی بدون توقف آن از 18 دی‌ماه آغاز شد و بدون ریزش تا تاریخ 29 بهمن ادامه یافت. در روز 29 بهمن متاثر از بلاتکلیفی موجود بر سر مهلت دوباره FATF به ایران یا وارد شدن نام ایران به لیست سیاه، بورس که پس از صعودهای بدون توقف منتظر بهانه برای اصلاح بود فاز کاهشی و اصلاح در پیش گرفت اما این اصلاح دوام نداشت و در آخرین روز معاملاتی بهمن شاهد افزایش تقاضا در بازار و بهبود قیمت سهام در صنایع مختلف بودیم.

عوامل تعیین کننده مسیر بورس در اسفند

رشد پرشتاب بورس اوراق بهادار در سال 98 به گونه‌ای رقم خورد که توجهات تمام افراد جامعه را به سمت بازار سرمایه کشاند و این روزها شاهد تشکیل صف‌های خرید در کارگزاری‌ها برای گرفتن کدبورسی هستیم. چنان‌چه روند صعودی بورس در آخرین ماه سال 98 هم ادامه پیدا کند (که به گفته بسیاری از کارشناسان ادامه خواهد داشت) سال 98 سالی رویایی و تاریخی برای بورس نام می‌گیرد.

در ادامه معاملات سال جاری مشخص شدن تکلیف FATF می‌تواند زمینه‌چینی مناسبی برای ادامه‌دار شدن رشد بورس باشد. همان‌گونه که خبرهای غیر رسمی منتشر شده مبنی بر تمدید مهلت 4 ماهه ایران از سوی FATF توانست خریداران را دوباره به میدان سهام بیاورد. در کنار این عامل گزارشات بهمن‌ماه که در انتهای هفته جاری و ابتدای هفته آینده منتشر خواهد شد از وضعیت تولید، فروش و درآمد شرکت‌ها در دومین ماه زمستان رونمایی می‌کند و با توجه به گذشت دوماه از فصل زمستان می‌تواند پیش‌بینی عملکرد اسفند را تسهیل کند. از طرفی معاملات بورس کالا سکوی پرتاب دیگری برای بورس است که صنایع دلاری و صادرات محور را تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد.

مجموع عوامل بیان شده در کنار یکدیگر با فرض ثبات سیاسی و بین‌المللی کشور چشم‌انداز بورس تا پایان سال جاری را روشن نگه می‌دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.