خصولتی‌ها ارز صادراتی را بازنگرداندند نه بخش واقعی اقتصاد

خصولتی‌ها ارز صادراتی را بازنگرداندند نه بخش واقعی اقتصاد
خلاصه اخبار

شهباز حسن‌پور بیگلری گفت: متاسفانه بیش از 80 درصد صادرات کشور توسط شرکت‌های خصولتی یا شبه‌دولتی صورت می‌گیرد نه بخش خصوصی واقعی به همین جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات این شرکت‌های شبه دولتی بسیار کار راحتی است و دولت می‌تواند تنها با وضع دستورالعمل‌ و ضوابطی ارز حاصل از صادرات این شرکت‌های شبه‌دولتی را به کشور بازگرداند.

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت‌نیوز، دلیل نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار چیست و آیا تزریق ذخایر ارزی بانک مرکزی در جهت کاهش قیمت دلار عملکرد منطقی و کارشناسانه‌ای است؟
شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین و مهم‌ترین برنامه دولت، تثبیت نرخ ارز در کشور است، اما متاسفانه وضعیت بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز در حال تلاطم است.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت باید نسبت به تثبیت نرخ ارز در کشور اقدام فوری و عاجلی داشته باشند، زیرا ارز در اختیار دولت است و رئیس کل بانک مرکزی هم بارها اعلام کرده که ذخایر ارزی کشور وضعیت خوبی دارد.

خصولتی‌ها ارز صادراتی را بازنگرداندند نه بخش واقعی اقتصاد


این نماینده مردم در مجلس دهم در واکنش به این مطلب که دولت‌ بارها اعلام کرده صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگرداندند، افزود: متاسفانه بیش از ۸۰ درصد صادرات کشور توسط شرکت‌های خصولتی یا شبه‌دولتی صورت می‌گیرد نه بخش خصوصی واقعی و به همین جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات این شرکت‌های شبه دولتی بسیار کار راحتی است.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت می‌تواند تنها با وضع دستورالعمل‌ و ضوابطی ارز حاصل از صادرات این شرکت‌های شبه‌دولتی را به کشور بازگرداند و این ارز به چرخه اقتصادی کشور وارد شده و از طریق بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوطه در اختیار مردم قرار گیرد تا شاهد ثبات هر چه بیشتر در وضعیت بازار ارز باشیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: همچنین ضرورت دارد که دستگاه‌های نظارتی کنترل و نظارت جدی و مدونی بر عملکرد شرکت‌های دریافت کننده ارز برای واردات داشته باشند.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی می‌تواند بی‌ثباتی موجود در بازار ارز را کاهش دهد و سازوکاری شفاف و قابل رصد را برای معاملات انواع ارز ایجاد کند؟ تصریح کرد: قرار بر این بود که بازار متشکل ارزی به منظور تثبیت قیمت ارز در کشور راه‌اندازی شود که هنوز این بازار شروع به کار نکرده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که قیمت منطقی دلار چند تومان است؟ افزود: معتقدم طبق نرخ دلاری که دولت در لایحه بودجه امسال طبق وضعیت معیشتی مردم تعیین کرد، قیمت دلار باید ۱۰ هزار تومان در بازار تثیبت شود، اما متاسفانه شاهد افزایش بی‌رویه قیمت در بازار هستیم.

منبع: tejaratnews.com

برچسب‌ها