خسارت طرح تحول سلامت برای بیمه‌شدگان و بیمه گران

خسارت طرح تحول سلامت برای بیمه‌شدگان و بیمه گران
خلاصه اخبار

عضو هیات امنای تامین اجتماعی با اشاره به خسارات طرح تحول سلامت برای بیمه شدگان و بیمه گران از دولت خواست برای عدم ضرر بیشتر بیمه شدگان و مستمری بگیران بدهی خود را با تامین اجتماعی تسویه کند. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۲ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش دارد که برای ارائه خدمات به آنها و تامین هزینه‌ها گاهی با کسری اعتبارات مواجه است به‌طوری که برای جبران آن مجبور است از بانک وام‌هایی با بهره بالا بگیرد این در حالی است که دولت نیز حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و اگر این بدهی را پرداخت کند بسیاری از مشکلات این سازمان برطرف می‌شود.

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، اکبر شوکت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد کسری اعتبارات سازمان تامین اجتماعی گفت: ماهانه حدود دو هزار میلیارد تومان سازمان تامین اجتماعی با کسری بودجه مواجه است که برای جبران آن باید وام‌های ۳۰ درصدی از بانک بگیرد تا بتواند امورات جاری خود را انجام دهد.وی افزود: از سوی دیگر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز انباشت بدهی‌های گذشته سازمان تامین اجتماعی بوده که به دلیل اجرای طرح تحول سلامت و همچنین درمان بیمه شدگان و بدهی‌های بانکی بر دوش سازمان افتاده است که امیدوار بودیم با تهاتر بانکی بتوانیم این بودجه را تامین کنیم که متأسفانه این‌گونه نشد و اینها بدهی‌هایی هستند که ناخواسته ایجاد شده و دولت باعث و بانی آن بوده است.شوکت گفت: ماهانه هزار میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌شود و اینها ضرباتی است که دولت بر پیکره تامین اجتماعی وارد کرده است. عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سال گذشته قرار بود بر اساس مصوبه مجلس دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند، اظهار کرد: در این خصوص پیشنهادهایی به دولت داشتیم که متاسفانه به‌رغم اینکه این پیشنهادها بار مالی نداشت هیچ‌کدام عملی نشد.

خسارت طرح تحول سلامت برای بیمه‌شدگان و بیمه گران


وی افزود: با روالی که دولت در پیش گرفته، مشکلات را بر دوش دولت‌های آینده می‌گذارد و این همان تفکر دولت‌های پیشین است که دولت دوازدهم نیز پیش گرفته است.شوکت تصریح کرد: دولت باید فکری کند، چراکه اگر تامین اجتماعی ورشکست شود و نتواند حقوق یک ماهه بازنشستگان را پرداخت کند، دولت و کل کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: پیشنهاد داده بودیم در قبال بدهی‌های دولت، منطقه آزاد مکران به تامین اجتماعی واگذار شود، اما این اتفاق رخ نداد و هنوز هم هیچ کاری در آن منطقه انجام نشده است. دولت باید این منطقه را به سهامداران صندوق که ۴۵ میلیون نفر هستند، واگذار کند و این جایی است که سالیان سال افتاده و مانده و چند بار هم مقام معظم رهبری برای احیای آن تأکید کردند که آنجا می‌تواند مثمر ثمر باشد و تبدیل به مهم‌ترین منطقه آزاد کشور شود.وی با تاکید بر اینکه هنوز در این منطقه سرمایه‌گذاری نشده است، خاطرنشان کرد: ما درخواست کردیم در قبال برخی از مطالبات آنجا را به ما واگذار کنند که همچنان مسکوت مانده اما این پیشنهاد را دوباره مطرح می‌کنیم. پیشنهاد دیگر ما این بود که خوراک پتروشیمی‌ها را دولت تامین کند و به جای طلبمان آن را به ما بدهد. همچنین تهاتر بانکی برای تامین اجتماعی انجام دهد و به جای اینکه سود ۳۰ درصد وام را از اموال بیمه شدگان که حق الناس است، پرداخت کنیم با تهاتر بانکی مشکلاتمان برطرف شود.

خسارت طرح تحول سلامت برای بیمه‌شدگان و بیمه گران


شوکت با اشاره به اینکه سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی جاری دولت به تامین اجتماعی است، تصریح کرد: اگر دولت بدهی جاری خود را به‌صورت نقد پرداخت کند تا ۲۰ سال آینده تامین اجتماعی با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود در این صورت هم می‌توانیم هم بدهی‌های جاری و هم گذشته خود را به مراکز طرف قرارداد پرداخت کنیم. همچنین می‌توانیم با این اعتبار در جهت سرمایه‌گذاری نیز حرکت کنیم. عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: اگر دولت به همین منوال جلو برود و تا دو سه سال آینده بدهی‌های خود را پرداخت نکند، دیگر کار از کار می‌گذرد. در این صورت حتی اگر تمام بدهی‌های جاری و قبل خود را بپردازد دیگر نفعی برای تامین اجتماعی ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بخشی از ۵۰ هزار میلیارد مصوب مجلس را که در لایحه بودجه آمده پرداخت کرده است، گفت: هیچ اتفاقی از ابتدای سال تاکنون رخ نداده و مبلغی از این اعتبار پرداخت نشده است. شوکت در مورد سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: سازمان خصوصی‌سازی فقط به دنبال فروش شرکت‌ها به خودی‌هاست که در انتها نیز شرکت‌هایی که به افراد خاص واگذار شده، حتی بدهی خود را نیز نداده و باعث بروز مشکلاتی می‌شوند. عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی افزود: به شستا تاکید کردیم که حق قبول کردن شرکت‌های زیان ده را از دولت ندارند؛ چراکه این شرکت‌ها جز بدهی درست کردن، سود دیگری ندارند. او همچنین در مورد واگذاری بخشی از بدهی‌ها از طریق تهاتر گفت: این موضوع به شرطی می‌تواند مؤثر باشد که در واگذاری‌ها، شرکت‌های زیان ده را ندهند و درست رفتار شود.

خسارت طرح تحول سلامت برای بیمه‌شدگان و بیمه گران


وی با اشاره به اینکه بدهی سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۶ میزان ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بود، گفت: میزان بدهی‌ها تا پایان سال گذشته به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.وی در پاسخ به این سوال که دولت فقط با ۶۰ هزار میلیارد تومان هم موافقت کرده است یا خیر گفت: دولت برای اینکه بدهی‌ها را پرداخت نکند حرف‌های زیادی می‌زند و باید از دولت پرسید در این ۶ سال، چه میزان از بدهی‌های تامین اجتماعی را پرداخت کرده‌اند. حتی اگر سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی جاری خود را به این سازمان پرداخت می‌کردند، در این ۶ سال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شد. پس چطور ممکن است که بدهی‌های آنها به ما فقط ۶۰ هزار میلیارد تومان باشد.عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: طی این سال‌ها هیچ مبلغی از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی پرداخت نشده و با حمایت نابجا از طرح تحول سلامت، باعث به وجود آمدن یک مصیبت بزرگ هم برای مردم و هم برای تامین اجتماعی شده‌اند. چرا که پرداختی از جیب مردم به شدت افزایش پیدا کرده است.


وی گفت: به‌عنوان مثال در حال حاضر یک شب بستری در بخش ICU یک بیمارستان دولتی یک میلیون تومان و در بیمارستان خصوصی ۵/ ۲ تا ۳ میلیون تومان است که تمام این موارد ناشی از اجرای طرح تحول سلامت بوده است. همچنین اجرای این طرح باعث شده درآمد پزشکان یکباره بسیار افزایش پیدا کند، به‌طوری که پزشکی که تا دیروز عمل جراحی را یک میلیون تومان انجام می‌داده، امروز برای ساده‌ترین عمل جراحی مانند بخیه و … در بیمارستان دولتی ماهانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌گیرد. همچنین پزشک زنان و زایمان ماهانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص نیز بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان درآمد داشته‌اند.وی گفت: بلایی که قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت بر سر دولت، مردم و تامین اجتماعی آورد، هیچ‌کس تاکنون انجام نداده بود. امیدوارم بودیم با آمدن وزیر جدید که در جلسات مختلف انتقاداتی نیز به طرح تحول سلامت داشته، اصلاحاتی در این طرح صورت دهد که متاسفانه تا امروز این اتفاق رخ نداده است.شوکت گفت: از وزیر بهداشت درخواست می‌کنیم که ضریب k را که به تعرفه‌های جراحی اختصاص داده‌اند، به حالت قبل بازگردانند و پرداختی از جیب مردم را کم کنند. وی معتقد است که اجرای طرح تحول سلامت هم بودجه دولت را خالی کرد و هم سازمان تامین اجتماعی و مردم را بیچاره کرد.

منبع: donya-e-eqtesad.com