خروج ارز از بازی ریسک‌ها

خروج ارز از بازی ریسک‌ها
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

نرخ دلار آزاد در معاملات روز گذشته به کانال ۶۰ هزارتومانی بازگشت. تحلیلگران این اتفاق را ناشی از بی‌توجهی بازار به ریسک‌های منطقه‌ای می‌دانند. به عقیده این افراد از واکنش‌پذیری بازار نسبت به اخبار منفی کاسته شده است. البته این افراد معتقدند که در صورت گسترش درگیری‌ها امکان بازگشت روند افزایشی به معاملات ارزی وجود دارد.

3 copy

 بازیگران ارزی در معاملات روز گذشته شاهد افت ارزش شاخص‌های بازار غیررسمی شدند. این درحالی است که در روزهای اخیر به واسطه تشدید تنش‌ها میان لبنان و رژیم صهیونیستی روند افزایشی جدیدی در بازار آغاز شده بود. برخی از تحلیلگران معتقدند ریسک‌هایی که هم‌اکنون بازار با آنها مواجه است در گذشته می‌توانست تاثیرات بیشتری روی نرخ‌ها داشته باشد. اما دلیل کاهش واکنش‌پذیری بازار در چیست؟

در ماه‌ها و حتی سالیان اخیر همواره ریسک گسترش درگیری‌های منطقه‌ای وجود داشته است. درگیری جبهه‌های مختلف مقاومت اسلامی با رژیم صهیونیستی و حمایت رسمی ایران از نیرو‌های اسلام‌گرا موضوع جدید برای اقتصاد کشور نیست. اما زمانی این اخبار و سیگنال‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تغییر در شاخص‌های اقتصادی کشور بشود که مسائلی مانند میزان تحریم‌ها و فروش نفت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. یعنی تا زمانی که اخبار درگیری‌ها و حمایت ایران از نیرو‌های مقاومت موجب صدور قطعنامه یا تحریم جدید نشود، هر شکل روند افزایشی که در بازار ایجاد شود، قابل جبران است.

 این شرایط در سال جاری بارها و بارها تکرار شد. اخبار هدف قرار گرفتن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و در مقابل پاسخ موشکی کشور به این اقدام قیمت دلار را تا کانال 67 هزار تومان افزایش داد. اما درست چندهفته پس از این اتفاقات قیمت اسکناس آمریکایی در کانال‌های 57 و 58 هزار تومانی معامله می‌شد.

 چرا که در این بازه زمانی نه تحریم مهم جدیدی به اقتصاد کشور اضافه شد و نه تغییری در حجم صادرات نفت رخ داد. شاید درصورتی که اخبار روزهای اخیر در سال‌های گذشته منتشر می‌شد بازار ارز تهران واکنش بسیار جدی‌تری به آن نشان می‌داد. اما تحلیلگران معتقدند که رفتار ایران در ماه‌های گذشته نشان داده که قصد درگیری مستقیم ندارد و به‌همین دلیل نیز اخبار لبنان تاثیر اندکی بر بازار داشته است. البته پیش‌بینی می‌شود درصورتی که واکنش ایران نسبت به اخبار روزهای اخیر زمینه‌ساز ایجاد درگیری‌های جدی‌تر شود، نرخ ارز نیز مجددا به روند افزایشی بازگردد.

روز جبران بازارها

دیروز یکشنبه 8 مهرماه روند نرخ شاخص‌های ارزی و طلایی کاهشی بود. قیمت دلار آزاد به‌پشتوانه اخبار سیاسی در بازار روز شنبه تا نیمه پله دوم کانال 61 هزار تومانی صعود کرده‌ بود. بخش 200 تومانی این رشد قیمت در همان ابتدای بازار جبران شد و نرخ به مرز کانال‌های 60 و 61 هزار تومانی بازگشت. در ادامه بازار دیروز شیب نمودار کاهشی تندتر شد و دلار در بازه 60هزار و 700 تا 60 هزار و 900 تومان معامله شد. در نهایت نیز هر برگ از این اسکناس آمریکایی با 550 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 60 هزار و 650 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. قیمت یورو آزاد نیز در معاملات دیروز افت ارزشی 600 تومانی را تجربه کرد و در رقم 67هزار و 850 تومان معامله شد. همچنین پوند با 400تومان کاهش به رقم 81هزار و 600 تومان رسید. افت قیمت‌ها در بازار فلز زرد شدیدتر بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر دیروز حدود یک میلیون و 200 هزار تومان ارزان‌تر از روز پیشین در رقم 46 میلیون و 500 هزار تومان فروش رفت. نیم و ربع‌سکه طلا نیز به‌ترتیب با 400 و 200 هزار تومان کاهش در ارقام 25 میلیون و 500 هزار تومان و 17 میلیون و 400 هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *