خانه‌های روستایی مشمول مالیات می‌شوند؟ / ۶ گروه معاف از پرداخت مالیات

خانه‌های روستایی مشمول مالیات می‌شوند؟ / ۶ گروه معاف از پرداخت مالیات

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز،

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس مصوبه دی ماه سال گذشته همه‌ی سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

این ثبت‌نام از روز 19 فروردین امسال شروع شده و مردم تا روز 19 خرداد یعنی حدودا تا یک ماه دیگر زمان دارند که اطلاعات املاک خود را چه در تملک و چه به صورت اجاره ثبت کنند.

این طرح شامل همه‌ی خانوارهای روستایی و شهری می‌شود و فرقی نمی‌کند، حالا این سوال برای روستاییان به وجود آمده آیا آنها نیز مشمول مالیات می‌شوند؟

  • خانه‌هایی که در شهرهای کمتر از صد هزار نفر جمعیت باشند
  • واحدهای نوساز تا 12 ماه پس از اتمام کار
  • واحدهای طرحهای انبوه‌سازی تا 18 ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیلات ساختمانی
  • واحدهای وقفی
  • واحدهایی که 120 روز خالی بودن در زمان دو مالک باشد(مثلا پس از 60 روز خالی بودن ملک به فرد دیگری فرخته شود و 60 روز بعدی در اختیار مالک دیگر باشد)
  • اقامتگاه دوم

همچنین در صورتی که مالک بیش از 5 واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود و مهم‌ نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر یا در شهرهای مختلف باشند.

واحدهای مسکونی که در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه‌ خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ای معادل 20 درصد مالیات سال اول می‌شوند و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت که ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی تلقی و مشمول مالیات می‌شود.

هر واحد مسکونی در شهرهای بالای صد هزا رنفر جمعیت که در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز خالی باشد و به ازای هر ماه بیش مشمول مالیات می‌شود که مبلغ این مالیات در سال اول، معادل شش برابر مالیات متعلقه؛ سال دوم، معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه است.

نظرات کاربران