حذف یارانه غیرنیازمندان

حذف یارانه غیرنیازمندان
خلاصه اخبار

یکی از اهدافی که در اصلاح ساختار بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه و بسته رونق تولید سال ۹۸ وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال می‌شود، اصلاح ساختار مصارف هدفمندی یارانه‌ها برای تامین منابع بخش‌های تولیدی است.

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، به این منظور قانون‌گذار در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال و سال‌های گذشته موضوع حذف دهک‌های غیرنیازمندان یارانه بگیر را مورد توجه قرار داده، اما در این سال‌ها به بهانه‌های مختلف به‌طور کامل محقق نشده و موانعی پیش‌روی آن قرار دارد.
معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در تشریح و تبیین جزئیات بسته رونق تولید سال ۹۸ به اصلاح ساختار مصارف هدفمندی یارانه‌ها پرداخته و بیان می‌کند: مطابق تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ جمع کل دریافتی‌های حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۴۰۷۴۰۴ میلیارد ریال (رشد ۴۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷) است. هرچند مطابق تبصره مذکور دولت مکلف شده است تا با استفاده از تمامی بانک‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند لیکن با توجه به سهم اندک سه دهک مذکور از مجموع کل منابع هدفمندی یارانه‌ها، ضروری است تا علاوه بر انجام اقدامات درخصوص حذف دهک‌های برخوردار، با توجه به اضافه شدن منابع مربوط به صادرات فرآورده‌های نفتی با لحاظ مابه‌التفاوت خوراک پالایشگاه‌ها به میزان ۴۳۵ هزار میلیارد ریال در این حوزه، بخشی از منابع مربوطه برای هدایت به سمت بخش‌های تولیدی آزاد شود.

لذا در این ارتباط برنامه‌های ذیل پیشنهاد می‌شود:

۱- اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۸با هدف بازنگری در مصارف هدفمندی یارانه‌ها (جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه) به جهت تخصیص به طرح‌های اولویت‌دار بخش‌های تولیدی به ویژه در مناطق آسیب‌دیده از سیل مدنظر قرار گیرد.

۲- اقدام قاطع دولت در حذف دهک‌های برخوردار درآمدی از دریافت یارانه نقدی با توجه به سامانه‌های اطلاعاتی در اختیار و آزادسازی منابع مربوطه برای بخش‌های تولیدی.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها