حاشیه سود ۱۴ درصدی شرکت‌های سیمانی در سال ۹۷

حاشیه سود ۱۴ درصدی شرکت‌های سیمانی در سال ۹۷
خلاصه اخبار

بررسی حاشیه سود شرکت‌های سیمانی در سال ۹۷ نشان داد، که به طور میانگین ۱۴ درصد از درامد شرکت‌های سیمانی را سود خالص تشکیل می‌دهد.

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، صنعت سیمان، یکی از صنایع وابسته به صنعت و ساخت و ساز و توسعه پروژه‌های عمرانی است. در سال ۹۷ به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، شاهد افت ساخت و ساز و عدم تخیص بودجه برای پروژه‌های عمرانی دولت بوده‌ایم که این موضوع فضا را برای صنعت سیمان تنگ‌تر کرده و موجب کاهش مقدار فروش شرکت‌های سیمانی شده است. همچنین به دلیل تعدد قوانین و به ویژه قانون پیمان‌سپاری ارزی و از دست دادن بازارهای صادراتی، موجب کاهش صادرات شرکت‌های سیمانی شده است. این در حالی است که عمده کشورهای منطقه در حال ساخت و ساز بوده و نیاز به واردات کالاهای واسطه‌ای همچون سیمان دارد که قوانین داخلی دست و پا گیر شرایط را برای صادرات کالاها سخت کرده و همین موضوع موجب کاهش روند صادراتی شده است، گرچه قوانین کشورهای مقصد صادرات و اعمال تعرفه وارداتی کشورهای مقصد نیز بر کاهش صادرات بی تاثیر نمی‌باشد.

بنابراین با توجه به شرایط حاکم بر صنعت ساخت و ساز مسکن و پروژه‌های عمرانی و روند صادرات، مقدار فروش شرکت‌های سیمانی کاهش یافته است. اما باتوجه به افزایش نرخ فروش سیمان، درآمد شرکت‌های سیمانی در سال ۹۷ افزایش یافته است.

سیمان تهران با درآمد ۳۲۷ میلیارد تومانی در صدر شرکت‌های سیمانی

مقایسه درآمد شرکت‌های سیمانی در سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ نشان می‌دهد، شرکت سیمان تهران با درآمد ۳۲۷ میلیارد تومانی، بالاترین مبلغ درآمد و سیمان کردستان با درآمد ۳۹ میلیارد تومانی کمترین مبلغ درآمد را در گروه سیمانی‌ها به خود اختصاص دادهاند. مبلغ درآمد سیمان سپاهان، سیمان شرق و سیمان کردستان به دلیل متفاوت بودن سال مالی این شرکت‌ها قابلیت مقایسه نداشته و در این این گنجانده نشده است.

حاشیه سود ۵۱ درصدی سیمان فارس نو در سال مالی ۹۷

حاشیه سود خالص شرکت‌های سیمانی طی سال مالی ۹۷ به طور میانگین ۱۴% است که هفت شرکت سیمانی بالاتر از میانگین، حاشیه سود خالص صنعت قرار داشته و دو شرکت در محدوده پایین و مثبت و یک شرکت دارای حاشیه سود صفر و دو شرکت سیمانی دارای حاشیه سود منفی می‌باشند.

بررسی حاشیه سود شرکت‌های سیمانی براساس آخرین صورت مالی ارائه شده مربوط به فعالیت سال ۹۷ نشان می‌دهد، سیمان فارس نو با حاشیه سود خالص ۵۱ درصدی، بالاترین درصد حاشیه سود خالص را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سیمان تهران، در میان شرکت‌های بورسی، بالاترین میزان درآمد داشته است اما سیمان تهران، زیان منفی شناسایی کرده است. که دلیل اصلی کاهش حاشیه سود شرکت و ورود به منطقه زیان‌دهی شرکت، افزایش هزینه مالی، کاهش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش سایر درآمدهای غیر عملیاتی شرکت است.

حاشیه سود 14 درصدی شرکت‌های سیمانی در سال 97

انتظار برای خروج از رکود در بازار ساخت و ساز

افزایش هزینه‌های شرکت‌های سیمانی و افزایش بهای تمام شده شرکت‌های سیمانی موجب شده است حاشیه سود شرکت‌های سیمانی در سال مالی ۹۷ کاهش یابد. علاوه بر زمینه صادراتی، یکی از زمینه‌های اصلی فروش سیمانی، رونق بازار ساخت و ساز مسکن است که با توجه به طرح‌های ارائه شده از سوی دولت، جهت کمک به رونق ساخت و ساز، می‌توان در سال ۹۸ و سال‌های آتی شاهد خروج از رکود در بازار مسکن باشیم. که این موضوع می‌تواند به افزایش درآمد شرکت‌های سیمانی و بازدهی بالای این صنعت بیانجامد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.