جیب خالی «حفارس» سد راه طرح جدید / راه فرار این شرکت باز می‎شود!

جیب خالی «حفارس» سد راه طرح جدید / راه فرار این شرکت باز می‎شود!
خلاصه اخبار

افزایش سرمایه «حفارس» به شرطی کارساز خواهد بود و راه فرار از ماده 141 را باز می‎کند که به مسیر سودآوری بازگردد. بر اساس بررسی‎ها، بیش از هر چیز این شرکت به سرمایه در گردش نیاز دارد.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز، مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های شرکت «حمل ونقل بين المللي خليج فارس» صادر شد تا روز آینده به مصاف مجمع فوق العاده برود. به ترتیب، میزان سرمایه به 2524 میلیارد ريال می‎رسد و بر اساس صورت‎های مالی سال 96 از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می‎شود؛ ولی با توجه به زیان انباشته دوره 9 ماهه سال 97 به میزان 1306 میلیارد ريال، در صورتی که 3 ماهه پایانی سال جاری از این مبلغ کاسته نشود، باز هم مشمول این ماده می‎گردد. به این نکته نیز باید توجه داشت که افزایش سرمایه مذکور موجب رشد هزینه استهلاک می‎گردد. به نوعی افزایش سرمایه «حفارس» به شرطی کارساز خواهد بود که به مسیر سودآوری بازگردد؛ در غیر این صورت این اقدام جز شفاف‎سازی ارقام ترازنامه، هیچ خیر دیگری ندارد.

جیب خالی «حفارس» سد راه طرح جدید / راه فرار این شرکت باز می‎شود!

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‎کنید، این شرکت حمل و نقل تا سال 89 سود انباشته داشته، اما دهه 90 برای این شرکت خوش‌یمن نبود.

اما به سراغ ساختار بدهی‎ها می‎رویم؛ جایی که بر خلاف میانگین گروه حمل و نقل که 62 درصد کل بدهی‎ها در بخش غیرجاری ذخیره شده، بدهی‎های جاری و غیرجاری «حفارس» تقریبا وزن یکسانی دارند.

نسبت بدهی بیش از یک است که سلامت مالی شرکت را بررسی می‎کند و نشان می‎دهد ریسک عدم ایفای تعهدات بالاست.

جیب خالی «حفارس» سد راه طرح جدید / راه فرار این شرکت باز می‎شود!

هر چه پرداختنی‎های تجاری این شرکت رو به افول بوده، پرداختنی‎های غیرتجاری افزایش یافته است. پرداختنی‎های تجاری کوتاه‎مدت اغلب مربوط به بدهی رانندگان تجاری بوده که که به دلیل کمبود نقدینگی، انباشته شده بود اما اخیرا سهامدار عمده با تزریق حدود 100 میلیارد ريال نسبت به پرداخت آن‎ها اقدام کرده است. کمبود سرمایه در گردش منجر به رشد بدهی‎های غیرتجاری شده که ناشی از مالیات، بیمه و حقوق کارکنان و رانندگان شرکتی است.

جیب خالی «حفارس» سد راه طرح جدید / راه فرار این شرکت باز می‎شود!

بدهی بسیار زیاد به شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز سبب سنگین شدن سهم پرداختنی‎های بلندمدت شده است.

به این ترتیب، می‎توان چنین گفت که «حفارس» بیش از هر چیز به سرمایه در گردش نیاز دارد. شایان ذکر است که «حفارس» سهم 60 رصدی از بازار حمل آرد و گندم را دارد و در کنار آن، قصد ورود به بازارهای جدید از جمله سیالات مانند نفت، روغن و سیمان دارد. این موضوع نیز خود مستلزم نقدینگی است که با توجه به شرایط کنونی چگونگی اجرای آن جای سوال دارد!

برچسب‌ها