جزییات مهم در مورد عرضه اولیه و افزایش سرمایه «غزر»

جزییات مهم در مورد عرضه اولیه و افزایش سرمایه «غزر»

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام،

مدیرعامل زرماکارون (عرضه اولیه در انتظار) از برنامه های جدید از جمله تصمیم برای افزایش سرمایه خبر داد. جزییات مهم در مورد عرضه اولیه و افزایش سرمایه «غزر»

به گزارش رادیو سهام، محسن امینی با اشاره به افزایش قیمت محصول در سال 99 اعلام کرد : براساس سامانه 124 ( سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ) قیمت ماکارونی تغییر کرد و قیمت مصوبه سال 1399 اسپاگتی 700 گرمی که 55 درصد تولید را به خود اختصاص داد به 7800 تومان افزایش داد. بدین ترتیب 4 نوع محصول ماکارونی و اسپاگتی با 43 درصد افزایش قیمت ، نسبت به قیمت مصوبه سال 98 روبه رو شدند .قیمت محصول داخلی هنوز با توجه به قیمت محصولات مشابه خارجی با قیمت 20 تا 25 هزار تومان ، قیمت نازلی است.

وی در مورد ارزش جایگزینی توضیح داد : ارزش ماشین آلات شرکت با نرخ 11 هزار تومانی دلار ، 5 هزار و 600 میلیارد تومان و بدون محاسبه برند است . همچنین شرکت هیچ گونه تعهد ارزی ندارد .

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سرمایه در برنامه کار است، گفت : شرکت در نظر دارد افزایش سرمایه از طرق مختلف را مورد بررسی قرار دهد و افزایش سرمایه در دستور کار مجمع فوق العاده خواهد بود که پس از بررسی از طریق کدال اعلام خواهد شد .

امینی در مورد برنامه افزایش تولید هم گفت: زر ماکارون به عنوان بزرگترین بخش خصوصی از سال 96 با افزایش ظرفیت تولید در حوزه ماکارونی به بیش از 450 هزار تن در سال ظرفیت زیادی برای تبدیل گندم به عنوان محصول استراتژیک به محصولاتی با ماندگاری بالا ایجاد کرده است. در نظر است سال جاری،  تولید را به بیش از 65 درصد افزایش یاید و فروش 181 هزار تنی سال گذشته به 300 هزار تن برسد. البته بودجه مورد قبول بورس به میزان 245 هزار تن و محتاطانه فرض شده است.

وی در مورد شرکت بورسی گلوکوزان در مجموعه هلدینگ هم توضیح داد : با توجه به اینکه محصولات این شرکت مشابه شرکت غلات زر بوده و می تواند در تولید تعامل داشته باشد ، مدیریت این شرکت از طریق شرکت توسعه صنعتی غذایی زر در اختیار گرفته شد.

مدیرعامل شرکت ، سیاست تقسیم سود شرکت را 90 درصد عنوان کرد و افزود: سیاست شرکت بر اساس بازارگردانی سهام شرکت با منابع آزاد شده و حمایت از سهامداران جدید در نوسانات بازار است .

امینی در مورد کاهش بهای تمام شده هم گفت: در امیدنامه ، قیمت خرید یک کیلو آرد 3700 تومان برآورد شده بود که خرید 3500 تومانی منجر به کاهش قیمت مواد اولیه شده و در سود تاثیرگذار خواهد بود.

اهداف شرکت از ورود به بورس

مرتضی سلطانی بنیان گذار و رئیس هیات مدیره گروه صنعتی زر نیز هدف از ورود “غزر” به بورس را تامین منابع مالی برای طرح توسعه شرکت و مشارکت مردم اعلام کرد و افزود : شرکت برای افزایش ظرفیت روزانه از 1500 به 2500 تن در بازه 5 ساله ، نیاز به منابع مالی دارد که تامین آن از طریق بورس مدنظر است . با اجرای این طرح به اولین تولید کننده ماکارونی با تولید بالای 2000 تن  در سطح دنیا تبدیل خواهد شد . دومین هدف برای ورود به بورس ، مشارکت با مردم است که با ورود بورس می توان مردم را در این طرح اقتصادی و منافع حاصل از آن  شریک کرد .

نکات مهم صنعت و شرکت

-سرمایه شرکت 162 میلیارد تومان است.  فروش شرکت در سال گذشته با رشد 200 درصدی نسبت به سال 97 به 972 میلیارد تومان رسیده درحالی که بهای تمام شده به 113 درصد افزایش یافته است . افزایش فروش و کنترل بهای تمام شده منجر به سود 230 میلیارد تومانی در سال گذشته شده که 1438 ریال سود هر سهم خواهد بود . این سود 1870 درصد نسبت به سال 97 رشد داشته است .

– برآورد شرکت برای سال جاری فروش 245 هزار تن است که مدیریت برنامه تولید 300 هزار تنی را دارد. فروش 1962 میلیارد تومان و بهای تمام شده 1242 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

– 90 درصد از بهای تمام شده سال گذشته 567 میلیارد تومانی مربوط به هزینه مواد اولیه ، 3.2 درصد دستمزد مستقیم مصرفی و 8.2 درصد سربار تولید است .

– تمامی مواد اولیه، داخلی بوده و مهمترین ماده اولیه آرد است که 76 درصد هزینه مواد را تشکیل می دهد . در سال گذشته هزینه خرید آرد 392 میلیارد تومان بوده که در سال مالی اخیر 3928 تومان به ازای هر کیلو خریداری شده است . مدیریت شرکت در معارفه از کاهش قیمت در سال مالی جاری خبر  داده است . 192 هزار تن آرد در سال گذشته مصرف شده است .

– در سال مالی گذشته هزینه مالی شرکت 57 میلیارد تومان و سود سپرده های بانکی حدود 10 میلیارد تومان و 20 میلیارد تومان سایر درآمدهای غیر عملیاتی بودند.

-سال 94 با طرح توسعه شرکت تولید از 150 به 1500 تن در روز افزایش پیدا کرد و زرماکارون به بزرگترین تولید کننده ماکارونی ایران و بین 10 برند بزرگ دنیا شناخته شد. شرکت در برنامه افزایش تولید 2500 تنی در برنامه پنج ساله را در نظر دارد که به بزرگترین تولیدکننده این صنعت در دنیا تبدیل خواهد شد .

– زرماکارون با افزایش تعداد سیلوهای غلات ، بالاترین توان ذخیره سازی یکجا را کسب کرده و با راه اندازی 5 خط تولیدی آرد نیز در مقام نخست بیشترین ظرفیت تولید یکجای انواع آرد در ایران را دارد .

– قیمت ماکارونی به ازای هر کیلو 8 هزار تومان بود که با مصوبه اخیر به 11 هزار و 150 تن افزایش یافته است که البته به قیمت های محصولات وارداتی حدود 20 تا 25 هزار تومان ، قیمت نازلی است .

-سالانه حدود 13.5 میلیون تن ماکارونی در سراسر جهان تولید می شود که 50 درصد آن در کشورهای اروپایی ، 12.3 درصد در کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی ، 16.1 درصد در کشورهای آمریکای شمالی ، 4.4 درصد در کشورهای خاورمیانه و 4.3 در آفریقا در دیگر کشورهای آسیایی تولید می شود. ایتالیا با تولید 3 میلیون تن ، بزرگترین تولید کننده ماکارونی جهان است .

– در ایران حدود 300 واحد تولیدی کوچک و بزرگ تولید ماکارونی مشغول فعالیت هستند . ظرفیت تولید ماکارونی در ایران 876 هزار تن است که 348 هزار تن در سال 98 تولید و فروش شده است . زرماکارون با در اختیار داشتن 51 درصد  سهم بازار ایران ، بزرگترین تولید کننده است . مانا با 19 درصد و تک ماکارون با 17 درصد و 12 درصد سایر تولید کنندگان ، بازار را در اختیار دارند .

-در سال های اخیر به دلیل افزایش هزینه های خانواده ها ، مردم را به مصرف کالاهای خوراکی متناسب با بودجه خانوار متمایل کرده که مصرف پاستا و ماکارونی را افزایش داده است .

با توجه به برررسی سال های 96 و 97 ، رشد مصرف در بازار پاستا حدود 4 بود و با توجه به افزایش رقبای بازار پاستا و ورود سرمایه گذاری های جدید ، رقبا اقدام به  سهم گیری از بازار خواهند کرد و این موضوع منجر به رقابتی شدن بازار خواهد شد.  ولی با توجه به جایگاه زر ماکارون زنجیره ارزش ایجاد شده ، قدرت و توانایی رقابت ، تهدید خاصی متوجه شرکت نیست .

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.