جدال لفظی بوترین و یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین در توییتر بر سر طلای دیجیتال!

جدال لفظی بوترین و یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین در توییتر بر سر طلای دیجیتال!

به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال،

روز گذشته، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، در توییتر با یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین جدالی لفظی پیدا کرد. ویتالیک در این اظهارات گفت که هدف بیت کوین در وهله اول، ایجاد پول همتا به همتا بوده و نه تبدیل شدن به طلای دیجیتال!

به گزارش کوین تلگراف، بوترین در پاسخ به توییت یکی از کارمندان شرکت بلاک استریم (Blockstream) بنام زاک وول «Zack Voell» که ادعا کرده بود بیت کوین از گذشته تا به حال و در حتی آینده، همیشه طلای دیجیتال خواهد ماند، نوشت:

من در سال ۲۰۱۱ وارد سرزمین بیت کوین شدم و به طور واضح به یاد دارم که در آن زمان بیت کوین در وهله اول پول همتا به همتا بود و بعد طلای دیجیتال.

دیدگاه بوترین در توییتر توسط بسیاری مورد توجه قرار گرفت و بارها بازنشر پیدا کرد. او همچنین در توییت خود بخشی از وایت پیپر (White Paper) بیت کوین را نیز منتشر کرده است که در تیترش به وضوع می‌توان این عبارت را دید:

بیت کوین: یک سیستم پولی الکترونیکِ همتا به همتا

نسخه کاملا همتا به همتا از پول الکترونیکی که میتوان آن را به صورت مستقیم میان افراد، بدون دخالت موسسات مالی، منتقل کرد.

زمانی که تفاوت بین طلای دیجیتال و پول همتا به همتا را در
نظر بگیریم، می‌توانیم تضاد بین این دو دیدگاه را بهتر درک کنیم.

طلا، با اینکه کمیاب و با ارزش است، اما به عنوان یک ارز برای تراکنش‌های روزمره قابل استفاده نیست. طلا را نمی‌توان به راحتی حمل یا به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد، همچنین طلا برای پرداخت‌های خرد غیر قابل استفاده است، مگر اینکه توسط یک شبکه متمرکز بسیار بزرگ با تعداد بسیار زیادی از نهادها، مانند بانک‌ها، کنترل و مدیریت شود. در چنین سناریویی، دیر یا زود کارمزد تراکنش‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، بیت کوین به عنوان پول همتا به همتا، دقیقا همان کارایی را دارد که برای آن طراحی شده است: ارزی که بدون نیاز به یک واسطه، بین طرفین قابل معامله است.

در عمل، این اختلافات و بحث‌ها، خود را میزان سایز بلاک‌های بیت کوین نشان می‌دهد. امتناع توسعه دهندگان بیت کوین از افزایش سایز بلاک‌ها برای گسترش مقیاس پذیری درون زنجیره‌ای، باعث افزایش کارمزد تراکنش شد؛ در نتیجه این اتفاق، تعداد زیادی از افراد جامعه بیت کوین، زنجیره جدیدی را ایجاد کردند که بیت کوین کش نام داشت.

این روزها میانگین کارمزد تراکنش‌های بیت کوین به بیشترین میزان خود رسیده است. ۱ مارس (۱۱ اسفند) میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین ۰٫۴۰ دلار بود. بر اساس داده‌های بیت اینفو چارتز (Bitinfocharts) هزینه تراکنش در شبکه بیت کوین تا ۲۰ مارس (۱ فروردین) به ۱٫۷۶ دلار رسیده بود.

در ۲۴ ساعت گذشته، میانگین کارمزد تراکنش در بیت کوین چیزی بین ۶۱۷ تا ۶۴۵.۹۰۰ درصد از سایر ارزهای دیجیتال بزرگِ بازار (مثل اتریوم و ریپل) بیشتر بوده است.

جدال لطفی بوترین و یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین در توییتر بر سر طلای دیجیتال!
میانگین کارمزد تراکنش‌ها در شبکه‌های مختلف

با این حال، حامیانِ نظریه «بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال» هزینه‌های بالای تراکنش در بیت کوین را می‌پذیرند و این موضوع را نشان دهنده امنیت بالای شبکه می‌دانند. امنیتی که به واسطه هش ریت بالای شبکه بیت کوین، به نسبت رقبا، ایجاد شده است. هزینه‌های تراکنش بالا برای حامیان بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال قابل قبول‌تر است زیرا آنها معمولا تراکنش‌هایی با مبالغ بالا انجام می‌دهند و از این نظر صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای آنها وجود دارد.

همچنین، بوترین با قبول اینکه هزینه‌های تراکنش بیت کوین زیاد است، اظهار کرد، حالا که استفاده از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال بیشتر شده، مردم به راحتی می‌توانند برای مقاصد دیگرشان، ارزهای دیجیتال دیگر را استفاده کنند:

این تغییر رویه‌یِ بحث برانگیز، بدون توافق اکثریت جامعه بیت کوین انجام شد. منطقی است که از این موضوع ناراحت باشید، اما در هر حال این تغییر اتفاق افتاده است و اگر آن را دوست ندارید، باید از دیگر بلاک چین‌ها استفاده کنید. بلاک چین‌هایی که جوامع [مشترکان] آن اهداف دیگری را ارزش می‌دانند.

با گذشت بیش از ۱۱ سال از استخراج بلاک جنسیس بیت کوین، طرح ساتوشی ناکاموتو بارها و بارها توسط افراد زیادی از جمله کارآفرینان و پیشگامان فناوری تفسیر و بازآفرینی شده است و نتیجه آنها، بیشمار فورک‌هایی است که از پادشاه ارزهای دیجیتال عرضه شده‌اند.

زیبایی عملکرد بلاک چین این است که عملا می‌توان اختلافات اساسی را در آن با استفاده از هارد فورک برطرف کرد. اصرار توسعه‌دهندگان اصلی بیت کوین برای پایین نگه‌داشتن اندازه بلاک‌ها و حفظ جهت گیری این ارز به عنوان طلای دیجیتال، احتمالاً بیش از هر اتفاق دیگری در حوزه ارزهای دیجیتال باعث شده تا میل و اشتیاق به عرضه هاردفورک‌ها بیشتر و بیشتر باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.