تولید نفت اوپک ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت

تولید نفت اوپک ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، تولید سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت ۹۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر کاهش یافت و به 55/ 29 میلیون بشکه در روز رسید. به گزارش بلومبرگ، بسیاری از تولید‌کنندگان نفت خلیج‌فارس کاهش تولید خود را با هدف متعادل کردن بازارهای جهانی نفت آغاز کردند، بنابراین تولید نفت اوپک در ماه گذشته پایین آمد. عربستان، عراق و امارات‌متحده‌عربی تولید خود را در ماه دسامبر، آخرین ماه از دور قبلی قرارداد کاهش تولید، پایین آوردند.

تولید اوپک در سال جدید میلادی طبق قرارداد جدید، بیش از پیش کاهش می‌یابد. عربستان سعودی، بزرگ‌ترین عضو اوپک همین حالا هم با تولید ۸۳/ ۹ میلیون بشکه نفت در روز در جهت رسیدن به هدف قرارداد جدید پیش می‌رود. عربستان بیش از دو برابر سهمیه‌ای که طبق قرارداد برایش تعیین شده، تولید خود را پایین آورده است و قرار است به هدف ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز برسد. امارات هم با کاهش ۶۰ هزار بشکه در روز و تولید ۰۴/ ۳ میلیون، بیش از سهمیه‌اش طبق قرارداد قبلی تولید خود را کاهش داده بود. عراق در ماه دسامبر ۶۰هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش داد ولی با تولید ۶۵/ ۴ میلیون بشکه نفت در روز هنوز نتوانسته به تعهدش عمل کند و ۱۸۰ هزار بشکه کاهش دیگر لازم است تا به هدف ۲۰۲۰ برسد. نیجریه با کاهش ۳۰ هزار بشکه در روز در دسامبر، هنوز هم بالاتر از سهمیه‌اش طبق قرارداد ۲۰۱۹ تولید می‌کند. طبق قرارداد جدید که از همین ماه اجرایی می‌شود، ۲۳ کشور عضو ائتلاف اوپک‎‌پلاس قول داده‌اند تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند و توافق کاهش تولید را به ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز برسانند. عربستان قصد دارد تولید خود را بیش از این کاهش دهد.

تولید نفت روسیه رکورد جدیدی زد
افت تولید اوپک درحالی است که بزرگ‌ترین متحد این سازمان به رکورد جدیدی در تولید نفت دست یافته است. به گزارش اویل‌پرایس، به‌رغم نقش کلیدی مسکو در حمایت از قرارداد کاهش تولید ائتلاف اوپک‌پلاس‌، تولید نفت و میعانات گازی روسیه در ۲۰۱۹ به بالاترین حد از زمان فروپاشی شوروی سابق رسید. طبق اطلاعات وزارت انرژی روسیه، این کشور در ۲۰۱۹ روزانه ۲۵/ ۱۱ میلیون بشکه نفت‌خام و میعانات گازی تولید کرده است که از ۱۶/ ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید شده در ۲۰۱۸ بیشتر است. رکورد جدید در تولید نفت روسیه نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین شرکای قرارداد اوپک‌پلاس و مطمئنا مهم‌ترین عضو گروه غیراوپک، بیشتر روزهای ۲۰۱۹ بیش از سهمیه‌اش طبق این قرارداد تولید کرده است. شرکت های نفت روسیه مخالف ادامه کاهش تولید هستند و اعتقاد دارند این کاهش سهم شیل آمریکا را در بازار نفت افزایش می‌دهد و جلوی طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های روسی را می‌گیرد. روسیه دلیل عدم تبعیت از قرارداد کاهش تولید را شرایط سخت زمستان در اوایل ۲۰۱۹ و بحران خط لوله نفت آلوده در بهار و نیاز به افزایش تولید پس از آن و همچنین افزایش تولید میعانات گازی اعلام کرد. روسیه در اجلاس ماه گذشته اوپک و متحدانش توافق کرد تولید نفت خود را در سه ماهه اول ۲۰۲۰، ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. روسیه میعانات گازی را از سهمیه‌اش کنار گذاشت که نشان می‌داد مطابق با توافق تولید کرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها