تولید دیسک ترمز با« نیوبیم» ۱۰ درصد ارزان‌تر از سایر فلزات

تولید دیسک ترمز با« نیوبیم» ۱۰ درصد ارزان‌تر از سایر فلزات
خلاصه اخبار

CBMM، تامین‌کننده پیشرو محصولات و فناوری‌های نیوبیم درجهان است. این شرکت گزارشی درخصوص استفاده از عنصر شیمیایی نیوبیم برای بهبود طول عمر دیسک ترمز و کنترل هزینه‌های تولید منتشر کرد.

به گزارش سیگنال به نقل از اخبار خودرو

به گزارش «اخبار خودرو»،CBMM، تامین‌کننده پیشرو محصولات و فناوری‌های نیوبیم درجهان است. این شرکت گزارشی درخصوص استفاده از عنصر شیمیایی نیوبیم برای بهبود طول عمر دیسک ترمز و کنترل هزینه‌های تولید منتشر کرد.
در این گزارش آمده است درمقایسه با سایر مواد گران‌تر، استراتژی آلیاژ نیوبیم برای چدن خاکستری، برای استفاده در دیسک‌های ترمز می‌تواند منجر به‌کاهش حدود 10 درصدی هزینه‌های تولید شود. علاوه‌بر این به‌افزایش عمر دیسک ترمز کمک می‌کند.
در یک وسیله‌نقلیه درحال حرکت، در طول فرآیند ترمز دیسک‌های ترمز تحت فشارهای حرارتی و مکانیکی قرار می‌گیرند که می‌تواند بسیار زیاد باشد. به‌ویژه زمانی که نیاز به‌ترمزگیری ناگهانی در کسری از ثانیه باشد. استفاده از مواد پیشرفته نه تنها به‌عملکرد بهتر این سیستم‌های ترمز کمک می‌کند، بلکه به‌کاهش چشمگیر هزینه‌ تولید این‌گونه محصولات نیز منجر خواهد شد.
به‌گفته Erico França، متخصص توسعه بازار در CBBM اخیرا در تولید سیستم‌های ترمز، نوسانات قیمت قابل توجهی در مولیبدن، کروم، مس و منگنز داشته‌ایم که می‌تواند تولید سالم قطعات خودرویی را که از این نوع فلزات استفاده می‌کنند، به‌خطر بیندازد.
این مدیر می‌گوید: «یک گزینه برای کاهش چنین نوسانات قیمتی، کار روی بهینه‌سازی طراحی آلیاژ است. این روند با هدف دستیابی به‌عملکرد نهایی یکسان با یک استراتژی آلیاژی متفاوت انجام می‌شود. نیوبیم (Nb) می‌تواند در این زمینه کمک کند و آزمایش‌های اخیر (هم در آزمایشگاه‌ها و هم در صنعت) نشان داده‌اند که استفاده از 0.1 درصد نیوبیم می‌تواند جایگزین 0.2 درصد مولیبدن شود.»
وی تاکید می‌کند: «در یک مقایسه اقتصادی، این تفاوت در آلیاژهای چدن خاکستری برای دیسک‌های ترمز با نیوبیم می‌تواند حدود 10 درصد کاهش هزینه را به‌همراه داشته باشد.»
این کارشناس اظهار می‌کند: «بنابراین کیفیت و انتخاب مواد مورد استفاده برای تولید دیسک‌های ترمز وسایل نقلیه خودرویی، نه‌تنها برای اثربخشی سیستم ترمز – که مستقیما بر ایمنی راننده و سرنشینان تاثیر می‌گذارد – بلکه برای دوام و هزینه‌های ساخت نیز تعیین‌کننده است. علاوه‌بر این، نتایج آزمایش‌های دوام تحت فشار حرارتی روی دیسک‌های ترمز تهویه‌شده، افزایش 17 درصدی عمر دیسک نیوبیم را درمقایسه با همان جزء با مولیبدن نشان داد. واقعیت مهم دیگر کاهش 4.4 درصدی سایش بود که درشرایط مشابه اندازه‌گیری شد.»
این متخصص توسعه بازار اضافه می‌کند که استفاده بالقوه نیوبیم در صنعت‌خودرو بسیار گسترده است و علاوه‌بر بهبود سیستم ترمز – مانند کاهش سایش، دوام بیشتر و راندمان بهتر – این فلز همچنین می‌تواند در ساختار خودرو، برای خودروها و باتری‌های سبک‌تر و ایمن‌تر، برای به‌دست آوردن ویژگی‌های منحصر به‌فرد مانند سرعت فوق‌العاده بالا استفاده شود.
CBMM یک رهبر جهانی درتولید و عرضه محصولات نیوبیم است و تیم‌هایی را ارائه می‌دهد که می‌توانند به‌تولیدکنندگان و حوزه‌های مهندسی محصول در طراحی مجدد آلیاژهای موجود برای دیسک‌های ترمز و درام‌ها، بدون توجه به‌نوع خودرو مشاوره دهند. این خدمات را از طراحی تا پیگیری در ریخته‌گری و همچنین در آزمایشگاه‌ها به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد.