توقف خودرو در معابر شهری برای تعمیر و شست‌وشو، تخلف است!

توقف خودرو در معابر شهری برای تعمیر و شست‌وشو، تخلف است!
خلاصه اخبار

این روزها با شروع فصل گرما، شاهد حضور کارواش‌های خیابانی برای شست‌وشوی ارزان‌تر خودروها در کنار خیابان‌های شهر هستیم. در کنار این افراد، برخی رانندگان ترجیح می دهند خودرویشان را به جای بردن به کارواش، در کنار خیابان و با استفاده از آبی که در جوی‌های شهر روان است، تمیز کنند.

به گزارش سیگنال به نقل از اخبار خودرو

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها با شروع فصل گرما، شاهد حضور کارواش‌های خیابانی برای شست‌وشوی ارزان‌تر خودروها در کنار خیابان‌های شهر هستیم. در کنار این افراد، برخی رانندگان ترجیح می دهند خودرویشان را به جای بردن به کارواش، در کنار خیابان و با استفاده از آبی که در جوی‌های شهر روان است، تمیز کنند. اما آیا شست‌وشوی خودرو در خیابان‌های شهر قانونی است و چرا این پدیده با وجود مخالفت‌ها و جریمه‌ها ریشه‌کن نمی‌شود؟

خیابان‌های شهر در دست ماشین‌شوی ها!
یک سطل پر از آب و پودر شوینده، یک تکه پارچه، جوی روان کنار خیابان و صف طولانی خودروهایی که پشت هم ردیف شده‌اند، شیوه امرار معاش گروهی است که از راه شست‌وشوی خودرو شهروندان به روش دستی در کنار خیابان برای خود کاسبی راه انداخته‌اند. این روزها دیدن برخی افراد در حاشیه بزرگراه‌ها و کانال‌های آب که به شست‌وشوی خودروهای دیگران می‌پردازند، صحنه‌ای عادی است. رونق مشاغل کاذب از تبعات مشکلات اقتصادی و معیشتی در شهرهاست و پایتخت نیز باتوجه به شرایط جمعیتی و مشکلات ریز و درشت ناشی از شهرنشینی از این قضیه مستثنا نیست. کارواش خیابانی خودرو با استفاده از آب کانال‌ها و جوی‌های کنار خیابان بیشتر جمعه‌ صبح تا عصر در پایتخت و در حاشیه بزرگراه‌هایی مانند باقری یا ستاری تشکیل می‌شود و افراد به طور گروهی یا خانوادگی خودروهای مردم را می‌شویند. شستن خودرو در کنار خیابان‌های تهران در حالی صورت می‌گیرد که در محلات مختلف شهر، کارواش‌های نیمه‌مکانیزه و دستی فعال هستند. عواقب این اتفاق ناخوشایند علاوه بر زشت کردن چهره خیابان‌های شهر، ازدحام خودروها در معابر و ترافیک و کندی حرکت وسایل نقلیه را نیز رقم می‌زند. شهروندی که ساکن یکی از خیابان‌های منطقه 6 تهران است، در این باره می‌گوید: «مقابل خانه ما جوی آبی است که از محله‌های اطراف برای شست‌وشوی خودرو خود به اینجا می‌آیند. متاسفانه اعتراض اهالی محل تاکنون بی‌نتیجه بوده، انگار سراسر خیابان محل زندگی ما تبدیل به کارواش خودرو شده است. این کار هم چهره محله‌مان را زشت کرده و هم علاوه‌بر آلوده‌شدن محیط زندگی‌ ما، هزینه زیادی را برای نظافت محله به اهالی تحمیل می‌کند.»

ماشین‌شویی در خیابان، عامل انتشار آلودگی
چندی پیش معاون امور شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه شش تهران از آلودگی بهداشتی ناشی‌از ماشین‌شویی در کنار خیابان خبر داد و گفت: «طی نمونه‌برداری که وزارت بهداشت داشت، مشخص شد آبی که برای شستن خودروها استفاده می‌شود، برای سلامتی شهروندان مضر بوده و میکروب‌های حاصل از آن روی خودروها می‌مانند که این امر خطر جدی برای سلامت شهروندان و به‌خصوص کودکان محسوب می‌شود.» وی با بیان اینکه بارها ماموران خدمات شهری به منظور جمع‌آوری این افراد اقدام کرده‌اند، گفت: «این افراد که به صورت تیمی فعالیت می‌کنند، به سرعت موضوع را به زد و خورد ساختگی و فیلم گرفتن از آن می‌کشانند تا بعدا در رسانه‌ها بزرگ‌نمایی کنند که مامور شهرداری به‌خاطر شستن یک خودرو در کنار خیابان با ما درگیر شده است!» معاون امور شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه شش با بیان اینکه به منظور جمع آوری ماشین‌شورها در سطح منطقه به صورت منسجم با پلیس راهور و وزارت بهداشت در حال همکاری هستیم، تصریح کرد: «اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و برخورد قانونی راهکارهایی هستند که موردتوجه قرار داده‌ایم تا بتوانیم این معضل را ساماندهی کنیم. تاکنون اقدامات بازدارنده بسیاری ازجمله انتشار بروشور و نصب پلاکارد در سطح منطقه داشته‌ایم تا شهروندان و صاحبان خودرو را با تخلف شستن خودرو در خیابان آشنا کنیم. باید تمام عوامل دست‌دردست هم بدهند تا با مطالبه عمومی بتوانیم خیابان‌های تهران را از دست ماشین‌شورها پاکسازی کنیم.»

پلیس چه می‌گوید؟
ازسوی‌دیگر شهرداری هم نمی‌تواند با فرد متخلفی که اقدام به شست‌وشوی خودرو در معابر می‌کند، برخورد قانونی کند، چون فعالیت و اقدامات شهرداری مستلزم داشتن پلاک ثبتی برای ملک یا مغازه است اما این افراد پلاک ثبتی ندارند که بتوان مغازه آنها را پلمب یا دستور اجرایی دیگری برای آن صادر کرد. به همین دلیل راهنمایی‌ورانندگی با اعمال قانون سعی دارد از فعالیت این افراد و توقف غیرمجاز خودروها در معابر جلوگیری کند. رئیس پلیس راهور یکی از مناطق تهران در این‌باره می‌گوید: «شست‌وشوی خودرو توسط افراد انجام می‌شود. راهنمایی‌ورانندگی هم نمی‌تواند افراد را دستگیر، از محل خارج یا با آنها برخورد کند. به همین دلیل ما فقط می‌توانیم خودروهای متخلف را جریمه کنیم. معمولا اغلب خودروها که توسط این افراد شسته می‌شوند، متعلق به اهالی و مغازه‌دارهای همان محل است. در برخی موارد به دلیل نبود جای پارک، راننده خودرویش را در اختیار ماشین‌شوی‌ها می‌گذارد تا هم جای پارک داشته باشد و هم با خیال آسوده به کارش برسد. در برخی مسیرها تابلوهای شست‌وشوی خودرو ممنوع، نصب شده است، اگر این خودروها در این محل‌ها پارک شده باشند، ما این خودروها را جریمه می‌کنیم.» وی در ادامه گفت:«برابر ‌بند «ژ»ماده 163 آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی، توقف خودروها در هر نقطه از معابر شهری برای تعمیر و شست‌وشو تخلف است و بر اساس ماده 21 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی‌ورانندگی باید با عاملان این اقدام و مالکان خودروها توسط پلیس راهور برخورد قانونی شود. تعداد جریمه‌ها هم بستگی به افرادی دارد که برای شست‌وشوی خودرو می‌آیند.» البته نکته مهم و قابل تامل ماجرا نیز همین نکته است. چون به‌گفته سرهنگ اسماعیل‌زاده بعد از اینکه خودروها جریمه و برگه‌های الصاقی آن روی شیشه گذاشته می‌شود، ماشین‌شوی‌ها به دلیل اینکه راننده‌ها نفهمند جریمه شده‌اند، برگ‌جریمه را از روی شیشه برمی‌دارند و درون جوی می‌اندازند تا راننده از جریمه خودرو باخبر نشود. در ادامه راننده بی‌خبر از همه جا که نمی‌داند جریمه شده است، وقتی می‌خواهد خلافی خودرویش را بپردازد، متوجه می‌شود که به دلیل توقف غیرمجاز به‌خاطر شست‌وشوی خودرو جریمه شده است!