توسعه نهادی بازار سرمایه مطلوب است

توسعه نهادی بازار سرمایه مطلوب است
به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

سیدمهدی سدیدی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در خصوص میزان توفیق بورس کشور در توسعه نهادی این بازار تا به امروز گفت: قانون بازار، مصوب آذرماه 84، امکان توسعه نهادی را فراهم کرده است؛ بر این اساس طی این سال ها اتفاق های مثبت زیادی افتاده است و نهادهایی همچون مشاور سرمایه گذاری ها، سبدگردان ها و بازارگردان ها به مدد توسعه کیفی بازار سرمایه کشور آمده اند.

وی با اشاره به افزایش 6 برابری حجم معاملات روزانه بورس نسبت به سال گذشته طی ماه های قبل خاطرنشان کرد: وقتی اقبال به این نوع سرمایه گذاری زیاد می شود و با افزایش کدهای بورسی حجم عظیمی از سرمایه به سمت بورس می آید، طبیعتا باید نهادهای اطمینان بخش و نهادهایی که ریسک بازار را بیشتر مدیریت می کنند توسعه یابند. بنابراین ضرورت ایجاد بازارگردان و الزام ناشران به تعیین بازارگردان نیز در راستای همین سیاست است.

عضو هیات مدیره شرکت بورس افزود: آنچه تا امروز در توسعه نهادی بازار سرمایه انجام شده رویه ای مثبت و منطقی بوده است؛ در ادامه بهتر است تعداد و عمق فعالیت نهادهای تعریف شده بیشتر شود تا بستر فعالیت بهینه سرمایه گذاران بورسی به خوبی ایجاد شود.

تعادل؛ اصل مهم بسترسازی

این فعال بازار سرمایه، در عین حال افزایش بیش از قاعده نهادها را آسیب زننده توصیف کرد و گفت: چنانچه بیش از حد نهاد جدید ایجاد شود و به دلیل وقوع رفتار طبیعی سینوسی بازار، اقبال به بورس کمتر شود، این نهادها عملا دچار مشکل در تامین هزینه های ثابت و غیره می شوند، بنابراین باید در توسعه نهادها اصل تعادل را رعایت کنیم.

سدیدی با اشاره به رشد سریع بازار سرمایه در نیمه نخست امسال تصریح کرد: این رشد به سرعت اتفاق افتاد و فرصت ایجاد بستر مناسب سرمایه گذاری را به نهاد ناظر نداد. اکنون نیز نباید صبر کرد تا وقتی که به یکباره معاملات ما در بورس به سی هزار میلیارد تومان رسید برای آن چاره اندیشی کنیم؛ بلکه باید از هم اکنون بستر لازم برای چنین شرایطی فراهم شود.

وی یادآور شد: اکنون در زمینه بهبود زیرساخت های نهادی بازار سرمایه در مسیر درستی قرار گرفته ایم و در این زمینه با نگاه به آینده باید به یک تعادل منطقی در توسعه نهادی این بازار دست یابیم. یعنی برای فشار تقاضایی که امروز وجود دارد به یکباره بازیگران جدید و نهادهای جدید اضافه نکنیم.

ناشران مجازند حتی بدون مجوز بازارگردانی از سهام خود صیانت کنند

مدیرعامل صندوق بازنشستگی بانک ها در ادامه، در خصوص صندوق های بازارگردانی بانکی و موانع پیش روی آنها برای دریافت مجوز بازارگردانی گفت: دریافت مجوز و ایجاد صندوق بازارگردانی توسط کارگزاری های بانکی اکنون با موانعی روبروست؛ این در حالی است که به طور کلی در اجرای عملیات بازارگردانی می توان هم نهادهایی را به عنوان بازارگردان داشت و هم خود عملا بدون داشتن مجوز، این کار را انجام داد.

وی افزود: نفس عملیات بازارگردانی، عملیات افزایش نقد شوندگی و عملیات مراقبت از قیمت سهام که همگی در راستای مدیریت عدم ایجاد شوک به سهام انجام می شود، هیچ منعی برای ناشر ندارد. این یک تصمیم مدیریتی است تا ناشر بدون اینکه مجوز بازارگردانی داشته باشد از سهام خود صیانت کند و سهام شرکت ها در معرض شوک و سوء استفاده دیگران قرار نگیرد.