توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم؛ از سیگنال تا اسنپ

توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم؛ از سیگنال تا اسنپ

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) با بیان مطلب فوق گفت: بعد از ابلاغ دستورالعمل سرمایه‌گذاری برخط در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سه اَپلیکیشن بزرگ «سیگنال»، «اسنپ» و « آپ»، برای صدور و ابطال صندوق‌های سرمایه گذاری فعالیت می کنند. با راه‌اندازی این سه اَپ بزرگ، در کنار اَپلیکیشن های اختصاصی بازارسرمایه مانند «آی بی شاپ»، «لوتوس آی بی» می‌توان مدعی شد همه مردم می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

میثم فدایی یکی از مهمترین مشکلات بازارسرمایه را کمبود شعب فیزیکی نهادهای مالی در کل کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سه اَپ اخیر در اغلب گوشی های مردم وجود دارد؛ نبود دسترسی آسان به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها شاید یکی از عواملی بود که سرمایه گذاری مستقیم را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

«سیگنال» نخستین اپلیکیشن بازارسرمایه

وی افزود: نخستین اَپلیکیشن در این خصوص که از خانواده بازارسرمایه نیز بود، «سیگنال» نام دارد که به شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت تعلق دارد. این اَپلیکیشن حدود ۷ میلیون نفر استفاده کننده تخصصی دارد و در حال حاضر صدور و ابطال ۹ صندوق سرمایه گذاری را انجام می دهد و تا این لحظه توانسته است حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای صندوق ها منابع مالی جذب کند.

«اسنپ»، نخستین اَپ خارج از بازارسرمایه

فدایی، «اسنپ» را دومین اَپلیکیشنی دانست که در این حوزه وارد شده است و توضیح داد: این اَپلیکیشن به طور سوپر اَپ فعالیت دارد. در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر به این اَپلیکیشن دسترسی دارند. سرمایه‌گذارانی که سجامی هستند، می توانند با استفاده از این اَپ صدور و ابطال یونیت‌های صندوق سرمایه گذاری خود را انجام دهند. این اَپ، نخستین اَپلیکیشنی است که خارج از گروه بازارسرمایه به این حوزه وارد شده است.

سوپر اَپلیکیشن یا سوپر اَپ، اَپلیکیشنی است که تعداد زیادی سرویس را یکجا و زیر یک چتر به کاربر ارائه می‌دهد. این سرویس‌ها معمولاً شامل پیام‌رسان، خدمات پرداخت موبایلی، VOD، شبکه اجتماعی و… می‌شود. سوپر اَپ تمام نیازهای کاربران را متمرکز و یکجا پاسخ می‌دهد. چنین اَپلیکیشنی سرویس‌های متعددی از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تجارت الکترونیک و تحویل غذا را در خود جای می‌دهد.

وی بیان کرد: اَپلیکیشن «آپ»، سومین اَپلیکیشین موجود در این حوزه است که مراحل نهایی آن در حال انجام بوده و می‌توان گفت بیشتر از خانواده بازار پول به حساب می آید. همانطور که می‌دانید این اَپ بزرگترین اَپلیکیشن در حوزه پرداخت به شمار می آید. براین اساس به زودی صندوق های بازارسرمایه را بر روی پلتفرم آپ نیز خواهیم داشت.

اپلیکیشن‌های استارتاپی وارد شدند

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: چند اَپلیکیشن استارتاپی از جمله اَپ های «مانو» و «بلوط» نیز در این حوزه وارد شده اند. این اَپ ها با ایده‌های خاصی وارد این حوزه شده‌ و توانسته‌اند با موضوع مدیریت ثروت، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به فروش برسانند.

فدایی تصریح کرد: با وجود دستورالعمل اخیر و حضور اَپ های موجود در این حوزه، امیدواریم سال آینده با ثمرات این اتفاق شاهد توسعه خوبی در حوزه صندوق ها باشیم.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان این گفتگو خبر داد: صندوق املاک نیز در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب شده و تا یک ماه آینده شروع به فعالیت خواهد کرد.

برچسب‌ها