توسعه تجهیز کاربردی در نفت و گاز زاگرس جنوبی

توسعه تجهیز کاربردی در نفت و گاز زاگرس جنوبی

به گزارش سیگنال به نقل از شانا،

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، جابر چرومی‌زاده، رئیس منطقه عملیاتی نار و کنگان گفت: با توجه به نیاز ضروری به این تجهیز، پروژه مهندسی معکوس توسعه و ساخت دستگاه برش سرد با برند خارجی در دستور کار متخصصان اداره تعمیرات این منطقه عملیاتی قرار گرفت و قابلیت این دستگاه برای برش لوله‌ها از36 تا 48 به 24 تا 48 اینچ توسعه یافت.

وی افزود: برای اجرای این پروژه ابتدا فرآیند تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد دستگاه، طراحی و الگوسازی آن با استفاده از نرم‌افزار مربوطه انجام شد و سپس محاسبات مهندسی و ساخت قطعات مورد نیاز از سوی متخصصان منطقه نار و کنگان به سرانجام رسید.

رئیس منطقه عملیاتی نار و کنگان با اشاره به اینکه خطوط لوله موجود در منطقه عملیاتی نار و کنگان در اندازه‌های 8 تا 48 اینچ است، گفت: این دستگاه تا پیش از اعمال تغییرات جدید، قابلیت برشکاری خطوط لوله 36 تا 48 اینچ را داشت و برشکاری ایمن برای سایزهای زیر 36 اینچ، نیازمند تامین دستگاه جدید بود.

چرومی‌زاده ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده تامین یک دستگاه جدید با دامنه دربرگیری خطوط لوله 24 تا 36 اینچ حدود 70 هزار دلار هزینه داشت بنابراین با ابتکار متخصصان این منطقه عملیاتی و استفاده از امکانات داخلی، دستگاه موجود با اضافه کردن برخی تجهیزات جدید توسعه یافت و اکنون امکان برش سرد برای خطوط لوله از سایز 24 تا 48 اینچ را دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه این دستگاه با تجهیزات و اقلام موجود و بدون هزینه ریالی جدید انجام شده است، اظهار کرد: با اجرای این طرح پیشنهادی افزون بر رفع نیاز عملیاتی، از خروج 70 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری شده و 17 میلیارد ریال صرفه‌جویی به همراه داشته است.

رئیس منطقه عملیاتی نار و کنگان یادآور شد: کارکنان این منطقه عملیاتی پیش از این نیز در دیگر بخش‌ها اقدام به ابداع و ساخت بعضی دیگر از تجهیزات مورد نیاز با استفاده از مهندسی معکوس کردند.

چرومی‌زاده تصریح کرد: اجرای این طرح از سوی متخصصان تعمیرات خطوط لوله و اداره تعمیرات منطقه عملیاتی نار و کنگان و بر اساس استاندردهای مورد تایید صنعت نفت و رعایت دستورعمل‌های ایمنی انجام شده است.

منطقه عملیاتی نار و کنگان از مناطق عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در حوزه جغرافیایی شهرستان‌های جم و کنگان در استان بوشهر قرار دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.