تورم سالانه ترکیه تقریبا به 79 درصد رسیده است

تورم سالانه ترکیه تقریبا به 79 درصد رسیده است
خلاصه اخبار

اردوغان به بانک مرکزی این کشور به کاهش نرخ های استقراض در سال های 2020 و 2021 حتی با ادامه افزایش تورم دستور داد. به گفته تحلیلگران، بانک مرکزی ترکیه، نهادی مستقل از دولت نیست.

به گزارش سیگنال به نقل از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران

تورم در ترکیه در ماه گذشته نزدیک به 79 درصد افزایش یافت که بالاترین تورم در این کشور در ربع قرن گذشته است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی از وضعیت تورم ترکیه منتشر کرده است.

طبق گزارش موسسه آمار ترکیه، نرخ تورم سالانه در ژوئن 78.62 درصد بود که فراتر از پیش بینی ها بوده است. این بالاترین نرخ تورم سالانه این کشور در 24 سال گذشته است. رشد تورم ماهانه 4.95 درصد بوده است.

افزایش قیمت های مصرف کننده با امید کمی برای بهبود در کوتاه مدت در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین،‌ قیمت های بالای انرژی و موادغذایی و کاهش ارزش لیر، پول ملی ترکیه، به شدت به جمعیت 84 میلیونی آسیب رسانده است.

براساس داده های دولت، قیمت های حمل و نقل 123.37 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و قیمت موادغذایی و نوشیدنی های غیرالکلی 93.93 درصد رشد داشته است.

ترکیه در سال های گذشته از رشد سریع اقتصادی برخوردار بوده است، اما رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور در چند سال گذشته از افزایش معنی داره نرخ بهره برای کاهش تورم ناشی از آن خودداری کرده است. او معتقد است نرخ بهره، «مادر همه شرارت ها» است. در نتیجه کاهش شدید لیر ترکیه و کاهش قدرت خرید برای مردم ترکیه رقم خورد.

اردوغان به بانک مرکزی این کشور به کاهش نرخ های استقراض در سال های 2020 و 2021 حتی با ادامه افزایش تورم دستور داد. به گفته تحلیلگران، بانک مرکزی ترکیه، نهادی مستقل از دولت نیست.

روسای بانک مرکزی که مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده بودند، برکنار شدند، تا بهار 2021، بانک مرکزی ترکیه طی دو سال، 4 رییس مختلف به خود دید.

نرخ بهره این کشور در پاییز گذشته به تدریج به 14 درصد کاهش یافت و از آن زمان تاکنون بدون تغییر باقی مانده است. لیر در برابر دلار در سال گذشته 44 درصد افت کرد و از ابتدای سال جاری تاکنون 21 درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

دولت ترکیه سیاست های غیرمتعارفی را برای تقویت لیر بدون افزایش نرخ بهره ارائه کرده است. در اواخر ماه ژوئن، سیاستگذاران بانکی ترکیه از ممنوعیت اعطای وام لیر به شرکت هایی که دارای ارز خارجی بیش از حد شناخته شده اند، خبر داد. این اقدام برای مدت کوتاهی ارز را تقویت کرد اما باعث عدم اطمینان بیشتر در بین سرمایه گذارانی شد و پایداری این اقدام را زیر سوال برد.