تنها یک‌هشتم عرضه مس معامله شد

تنها یک‌هشتم عرضه مس معامله شد
خلاصه اخبار

فهرست عناوینآذر ماه در حالی سپری شد که بازار مس شرایط بسیار بغرنجی داشت و اغلب عرضه‌های مس مورد معامله قرار نگرفت؛ این در حالی است که در ماه‌های گذشته، مس شرایط بسیار بهتری داشت و عرضه‌ها به‌طور منظم معامله می‌شدند. دلیل کاهش معاملات را می‌توان اشباع شدید بازار از مس در 8 ماه پیش […]

آذر ماه در حالی سپری شد که بازار مس شرایط بسیار بغرنجی داشت و اغلب عرضه‌های مس مورد معامله قرار نگرفت؛ این در حالی است که در ماه‌های گذشته، مس شرایط بسیار بهتری داشت و عرضه‌ها به‌طور منظم معامله می‌شدند. دلیل کاهش معاملات را می‌توان اشباع شدید بازار از مس در 8 ماه پیش از آن دانست که بخشنامه‌های دولت نیز در آن تأثیر بسیاری گذاشت.

به گزارش سیگنال به نقل از فلزات آنلاین، افول بازار مس در حالی آغاز شد که کمتر کارشناسی این امر را پیش‌بینی می‌کرد. در پایان آذر ماه قیمت مس به کمتر از 6 هزار دلار در هر تن رسید. در حالی که حدود 3 ماه از آخرین زمانی می‌گذرد که قیمت مس کمتر از 6 هزار دلار در هر تن بود. فشارهایی که قدرت‌های بزرگ برای جنگ اقتصادی به یکدیگر می‌آورند، نه‌تنها باعث کاهش قیمت مس شد، بلکه موجبات کاهش قیمت همه فلزات اساسی مانند آلومینیوم، روی و سرب را نیز فراهم آورد. در این میان کاهش رشد اقتصادی چین مزید بر علت کاهش قیمت‌ها شد؛ حتی کاهش موجودی انبارها و افزایش تقاضا نیز نتوانست مانع کاهش قیمت‌ها شود. هر چند که توافق اولیه میان قدرت‌های بزرگ برای کاهش جنگ اقتصادی حاصل شد، اما به‌نظر می‌رسد که این تنش‌های اقتصادی همچنان ادامه داشته باشد و به این زودی دست از سر بازار برنمی‌دارد.
متأسفانه در بازار داخلی به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های اشتباه طی چند ماه گذشته، وضعیت مس در آذر ماه اصلا مناسب نبود؛ چرا که سطح تقاضای این فلز در مقایسه با ماه‌های گذشته به‌شدت کاهش پیدا کرده و همین مسأله، باعث ایجاد مشکل در فروش داخلی شرکت‌های عرضه‌کننده در بازار شده است. هجوم برای خرید مس ارزان در بازار و ترس از نرسیدن مواد اولیه و در نهایت برخی جوسازی‌ها از سوی برخی شرکت‌ها، باعث ایجاد تحریک تقاضا در بازار شده بود. همین مسائل نیز باعث پیش‌خور شدن بازار مس پیش از پایان سال شد؛ به‌طوری که در پایان 9 ماه ابتدای سال جاری حدود 114 هزار تن مس معامله شده است و این در حالی است که در کل سال گذشته 123 هزار تن انواع محصولات مسی معامله شدند. این یعنی تا رسیدن به رکورد سال گذشته، 9 هزار تن مس دیگر باید معامله شود که چندان دور از انتظار نیست. رشد معاملات در حالی رخ داده است؛ اتفاق خاصی از نظر رونق بازار رخ نداده و معاملات تنها به‌صورت هیجانی بوده است!

نمودار 1 حاکی از آن است که در آذر ماه سال جاری حدود 32 هزار تن کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 12 هزار تن تقاضا وجود داشت، اما در نهایت 4 هزار و 100 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. در این میان وضعیت بازار مفتول بسیار بغرنج بود؛ زیرا این محصول به میزان 14 هزار تن عرضه شد که تقاضایی تنها حدود 500 تن داشت و در نهایت همین میزان نیز به فروش رفت. کاتد نیز به میزان 18 هزار تن عرضه شد که تقاضایی به میزان 12 هزار تن داشت، اما 3 هزار و 500 تن مورد معامله قرار گرفت.

برچسب‌ها