تلاش پاکستان برای کشف نفت و گاز به سنگ خورد

تلاش پاکستان برای کشف نفت و گاز به سنگ خورد
خلاصه اخبار

مسئول اصلاحات انرژی در دولت عمران خان، تایید کرد که هیچ ذخایر نفت و گازی در آبهای پاکستان کشف نشده است.

به گزارش سیگنال به نقل از تسنیم، هفدهمین تلاش برای یافتن هیدروکربن در آب‌های پاکستان بی نتیجه ماند و هیچ ذخایر نفت و گازی یافت نشد.
حدود 4 ماه پیش شرکت ایتالیایی انی، اپراتور بلوک دریایی ککرا 1، طبق یک قرارداد مشترک با اکسون موبیل آمریکا ،شرکت دولتی توسعه نفت و گاز پاکستان و شرکت پترولیوم لیمیتد پاکستان شروع به حفاری کرد.
هر کدام از این شرکت ها 25 درصد در سود این بلوک شریک هستند.
یک مقام ارشد دولتی گفت پس از بیش از 5 هزار متر حفاری هیچ ذخایری نشده است.
وی اضافه کرد که شرکت هلندی شل هم ده سال پیش در این آبها حفاری کرده و هیچ هیدروکربنی پیدا نکرده بود.
این مقام رسمی گفت انی با همکاری چهار شرکت دیگر حدود 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و طی حفاری 13 درصد موفقیت را پیش بینی کرده بودند.
وی اشاره کرد که هند پس از تلاش چهلم ذخایر دریایی خود را کشف کرده است. بنابراین پاکستان باید به تلاش خود ادامه دهد چون انتظار می‌رود ذخایر نفتی در منطقه بسیار وسیعی وجود داشته باشند.
این حفاری در آبهای فوق عمیق 280 کیلومتری ساحل کراچی صورت گرفته است.
این چاه در 13 ژانویه سال جاری حفاری شد و پیش بینی می شد در عمق 5660 متری به ذخایر هیدروکربن برسد.
ندیم بابار، مسئول اصلاحات انرژی در دولت عمران خان، نخست وزیر پاکستان تایید کرد که هیچ ذخایری کشف نشده است.
در ماه های اخیر دولت بارها در مورد کشف ذخایر نفتی ابراز امیدواری کرده بود و بسیاری از شهروندان مطمئن بودند تغییری در آینده کشورشان به وجود می آید.
در مارس سال جاری عمران خان اعلام کرد کشور باید منتظر خبرهای خوبی باشد و به احتمال کشف ذخایر عظیم دریایی اشاره کرد.
عمران خان گفته بود حفاری در ساحل پاکستان در مراحل پایانی است و اکتشاف بزرگی در راه است .«ما باید شکرگزار باشیم که پاکستان به این حجم از منابع طبیعی دست یافته است».
حفاری در ساحل ایندوس به دهه 1990 بر می گردد، زمانی که شرکت سان اویل آمریکا سه چاه در این منطقه حفر کرد. بعد وینترشال آلمان، هاسکی کانادا، اکسیدنتال آمریکا، پتروی کانادا، توتال فرانسه، شل هلند و انی ایتالیا هم چاه هایی در این منطقه حفر کردند.
نا حالا 16 چاه در این منطقه حفاری شده است. برخی از آنها به خاطر مسائل فنی تکمیل نشده‌اند در حالی که بقیه گزارشاتی از کشف گاز غیرتجاری داده اند.

منبع: tasnimnews.com