تلاش صندوق زرین کوروش برای کسب بازدهی مناسب و کنترل ریسک‌ها

تلاش صندوق زرین کوروش برای کسب بازدهی مناسب و کنترل ریسک‌ها

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، سید مصطفی سیدحسینی مدیرعامل سبدگردان کوروش با اشاره به اینکه صندوق زرین از نوع قابل معامله بوده و ماهیت سهامی دارد، گفت: صندوق زرین کوروش در سال 99 مجوزهای لازم را اخذ کرده و مدیر آن شرکت سبدگردان کوروش از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ است.

سیدحسینی بر بهره‌مندی این صندوق از تیم مدیریتی و تحلیلگران متخصص که با توجه به دانش و آگاهی خود ترکیبات مناسبی از دارایی‌ها را در صندوق بسته به شرایط بازار ایجاد می‌کنند تاکید کرد و افزود: ارکان این صندوق نیز موسسه حسابرسی هوشیار ممیز به عنوان متولی، موسسه حسابرسی شاخص‌اندیشان به عنوان حسابرس و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی اکسیر سودا در نقش بازارگردان هستند.

او همچنین ارزش صندوق زرین را 100 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت افزایش تقاضا امکان افزایش سقف داریم.

مدیرعامل سبدگردان کوروش در ادامه با اشاره به اینکه در سال 2003 حدود 300 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در دنیا فعال بودند که این عدد در حال حاضر به بالغ بر 7 هزار رسیده است، افزود: با توجه به مشارکت قابل توجه مردم در بازار سرمایه این صندوق‌ها ابزار مناسبی برای مردم است تا بتوانند به بازده مناسبی برسند و در عین حال سرمایه‌شان دچار مخاطره نشود.

به گفته سیدحسینی بازار سرمایه بازاری بسیار تخصصی است و به دانش مالی ویژه نیاز دارد از این رو در آینده شاهد رشد چشمگیر ETFها دربازار خواهیم بود؛ چرا که سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ریسک کمتری از سرمایه‌گذاری مستقیم دارد.

مدیرعامل سبدگردان کوروش در خصوص صندوق سرمایه‌گذاری زرین کوروش با بیان اینکه طیفی از سرمایه‌گذاران وارد این صندوق می‌شوند که میزانی از ریسک‌پذیری دارند، اظهار کرد: منظور ما از ریسک‌پذیری، منفی نیست بلکه اگر ریسک همراه با خرد باشد، بازدهی خوبی نیز به دنبال خواهد داشت.

او ابراز امیدواری کرد که این صندوق بازدهی مناسب و حتی بیشتر از بازدهی شاخص داشته باشد و گفت: اما باید در نظر گرفت پیش‌بینی دقیق بازدهی صندوق امکان‌پذیر نیست چراکه شرایط بازار و شاخص نیز به طور قطعی قابل پیش‌بینی نیست.

تحلیل متغیرهای کلان در سرمایه‌گذاری

در بخش دیگری از این نشست خبری محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری صندوق زرین کوروش در مورد استراتژی‌های این صندوق، گفت: در سرمایه‌گذاری‌های صندوق، وضعیت کلان اقتصادی اعم از بحث حذف سوبسید شرکت‌های بزرگ و همچنین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را در نظر می‌گیریم ضمن آنکه در حال انجام مطالعاتی روی مسائل خارجی اعم از برجام هستیم و با توجه به در نظر گرفتن همه این موارد تلاش داریم پرتفوی متنوعی تشکیل دهیم تا بازدهی متناسب با ریسک خوبی داشته باشیم.

نوربخش عملکرد این صندوق را به تخصص مدیران صندوق و همچنین روند بازار وابسته دانست و گفت: سرمایه گذاران در نظر بگیرند که در صندوق سهامی، سرمایه‌گذاری می‌کنند و این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های بادرآمد ثابت و … ریسک دارند با این حال مدیران صندوق تلاش دارند ریسک‌ها را کنترل کنند.

عباس حسنی از دیگر مدیران سرمایه‌گذاری صندوق زرین کوروش نیز در این نشست با اشاره به اینکه 70 درصد از دارایی‌های این صندوق در سهام سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: از این رو سرمایه‌گذاران باید ریسک‌های کلی بازار را در نظر بگیرند چراکه به تبع آن بازدهی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

حسنی تاکید کرد که از ابزارهای پوشش ریسک اعم از سپرده بانکی، اوراق با درآمد ثابت، گواهی اختیار معامله و … بهره می‌گیریم و در کنار آن با تحلیل دقیق شرایط سیاسی و اقتصادی اثرگذار بر ارزشگذاری شرکت‌ها و شرایط خاص صنایع مختلف تلاش داریم بهترین انتخاب‌ها را برای سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

حسنی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان آغاز معاملات ثانیه صندوق زرین کوروش، گفت: زمان انجام پذیره‌نویسی، سه روز پیش بینی شده است و پس از پذیره‌نویسی، فرایندهای اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز می‌شود.

گفتنی است پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری زرین کوروش از امروز در فرابورس ایران آغاز شده و تا 27 دی‌ماه ادامه دارد که محدودیتی از نظر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری از سوی متقاضیان نیز وجود ندارد.