تلاش دولت چهاردهم برای احیای جایگاه ایران در کریدور شمال- جنوب/ ایران محور اتصال اروپا و آسیا می‌شود؟

تلاش دولت چهاردهم برای احیای جایگاه ایران در کریدور شمال- جنوب/ ایران محور اتصال اروپا و آسیا می‌شود؟
خلاصه اخبار

طی دیدار سفیر روسیه و مدیرعامل راه‌آهن ایران، بحث گسترش همکاری‌ها به منظور توسعه کریدور شمال-جنوب در مرکز توجه قرار گرفت. حال باید دید مزایای این پروژه چیست و چه چالش‌هایی سر راه توسعه کریدور شمال-جنوب قرار دارد؟

به گزارش تجارت نیوز ،

پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم، اخبار مثبتی درباره توسعه کریدور شمال-جنوب به گوش می‌رسد. از جمله آنکه طی دیدار سفیر روسیه و مدیر‌عامل راه‌آهن ایران بر گسترش همکاری‌ها به منظور توسعه کریدور شمال-جنوب تاکید شده است. این در حالی است که در طول فعالیت دولت سیزدهم، ایران در حال جا ماندن از این مسیر بود. 

در واقع، پروژه کریدور شمال-جنوب در سال 2000 در راستای تقویت ارتباط اقتصادی میان هند، آسیای مرکزی و اروپای شرقی کلید خورد. با کریدور شمال-جنوب، ایران از طریق جمهوری آذربایجان و روسیه به کشور‌های اروپایی متصل می‌شود.

این پروژه که با امضای توافقنامه‌ای میان ایران، روسیه و هند شروع شد، اکنون به تصویب 13 کشور رسیده است. حال پرسش اینجاست که کریدور شمال-جنوب چه مزایایی برای کشور به دنبال دارد؟

در جلسه اخیر سفیر روسیه با مدیر‌عامل راه‌آهن ایران چه گذشت؟

در دیدار اخیر جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌اهن ایران، و الکسی ددوف، سفیر روسیه، دو طرف بر گسترش همکاری‌ها به‌ویژه در کریدور شمال- جنوب تاکید کردند. مدیرعامل راه‌آهن ایران، با اشاره به حجم بالای تقاضا از مبداء هند، خواستار افزایش ترانزیت در این کریدور شد.

در این دیدار همچنین پیشنهاد تشکیل جلسه فنی مشنرک میان کارشناسان دو کشور برای بررسی مشکلات مرزی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی ایران مطرح شد.

از سوی دیگر، سفیر روسیه هم با دعوت از مدیرعامل راه‌آهن ایران برای بازدید از روسیه، بر آمادگی این کشور برای گسترش همکاری‌ها تاکید کرد. همچنین در این دیدار پیشنهاد برگزاری یک اجلاس در ایران برای میزبانی از کشور‌های مسیر کریدور شمال-جنوب مطرح شد.

اهمیت کریدور شمال-جنوب برای ایران

کریدور شمال-جنوب یک پروژه استراتژیک است که می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد ایران رقم بزند. با تکمیل این کریدور ایران همچون یک پل ارتباطی عمل می‌کند و حجم چشمگیری از تجارت بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهد. این اتفاق موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و رونق صادرات خواهد شد.

از سوی دیگر، توسعه این کریدور فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کرده و همچنین این اتفاق منجر به تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های منطقه می‌شود. توسعه این کریدور علاوه بر تقویت روابط ایران به توسعه پایدار کشور هم کمک شایانی می‌کند.

برای توسعه این کریدور چه چالش‌هایی وجود دارد؟

با وجود تمام مزایای کریدور شمال-جنوب، این پروژه با چالش‌هایی نیز همراه است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به کمبود سرمایه‌گذاری اشاره کرد چراکه چنین پروژه عظیمی به سرمایه‌گذاری‌های کلانی نیاز دارد که تامین این سرمایه مستلزم همکاری دولت با بخش خصوصی و حتی همکاری سایر کشور‌هاست.

البته مشکلات زیرساختی هم یکی از این چالش‌هاست که هزینه و زمان زیادی می‌طلبد. تحریم‌های علیه ایران هم یک چالش بزرگ است چون ممکن است بر روند اجرای این پروژه تاثیرگذار باشد.

راهکار‌هایی برای رفع چالش‌ها

برای رفع این چالش‌ها راهکار‌های مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جذب سرمایه‌گذار خارجی و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اشاره کرد؛ زیرا دولت باید با ایجاد تسهیلات و مشوق‌های لازم به اجرای این پروژه سرعت بخشد. از طرفی همکاری با کشور‌های منطقه به منظور استفاده از ظرفیت‌های فنی و مالی آنها می‌تواند در اجرای این پروژه موثر باشد.

با توجه به مزایای کریدور شمال-جنوب، سرمایه‌گذاری در این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین دولت باید با تخصیص بودجه مشخص به این پروژه، تعیین یک زمان‌بندی مشخص، تشکیل یک کارگروه ویژه و اطلاع‌رسانی شفاف در راستای توسعه این پروژه گام بردارد.

برای مطالعه بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *