تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با عرضه اولیه ترکیبی

تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با عرضه اولیه ترکیبی

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

مدیر سرمایه‌گذاری درآمد ثابت شرکت سبدگردان کاریزما با اشاره به عرضه اولیه در بورس‌های کشورهای دیگر به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در بازارهای بین‌المللی با ارائه راهکارهای متنوع تلاش می‌شود سرمایه‌گذاران نهادی و خصوصی در عرضه عمومی سهام شرکت‌ها، مشارکت داشته باشند.

به گفته محمدرضا خانی، یکی از این راهکارها، توجه به دارایی تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و همچنین گردش دارایی در آنها است. از این‌رو، تخصیص سهمیه عرضه‌های اولیه به این صندوق‌ها یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذاری غیر مستقیم به‌منظور حرفه‌ای تر شدن بازار و همچنین ایجاد روند منطقی در آن است.

وی ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود که صندوق های سرمایه گذاری با توجه به حضور مدیران حرفه‌ای و دانش و اطلاعات بالا در روند کشف قیمت، از ایجاد حباب قیمتی در بازار سرمایه پیشگیری کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری درآمد ثابت شرکت سبدگردان کاریزما با اشاره به اینکه در ایران عرضه اولیه به روش ترکیبی به عرضه اولیه در کشورهای پیشرو در بورس نزدیک‌تر است، خاطرنشان کرد: این شیوه به نحوی است که صندوق های قابل معامله با توجه به دارایی و گردش دارایی خود بتوانند سهم بیشتری از عرضه اولیه را به خود اختصاص دهند و سایر سرمایه گذاران خرد نیز با خرید واحدهای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزون بر برخورداری از روند افزایشی در قیمت سهم عرضه شده، دارایی خود را از نوسانات مقطعی مصون نگه دارند.

وی افزود: به این ترتیب سرمایه گذاران خرد تشویق به سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار می‌شوند که از اهداف سیاست‌گذاران بازارهای مالی است. از سوی دیگر، با توجه به نظارت و تصاحب بخش اعظمی از سهم عرضه شده، می‌توان انتظار داشت که حباب قیمتی ایجاد نشود.

خانی با بیان اینکه مواردی هچون رانت و امتیازخواهی توسط برخی از صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، یکی از شبهات مطرح شده در این روش است، تصریح کرد: یکی از معایب این روش، رانتی است که ممکن است برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شود و اگر مدیر صندوق، عملکرد مالی‌ بدی را به ثبت رسانده باشد، با فروش سهم در عرضه‌های اولیه می‌تواند این عملکرد نامناسب را تا حدی پوشش دهد.

وی با بیان اینکه در روش قبلی، تنها یک مرجع ارزش‌گذاری و تعیین قیمت سهام وجود داشت، اظهار کرد: در این شیوه، صندوق‌ها براساس سهمیه اعلامی توسط بورس در فرآیند کشف قیمت حضور پیدا می‌کنند و پس از کشف قیمت در این مرحله، قیمت کشف‌شده به عنوان مبنای عرضه سهام (عرضه به قیمت ثابت) به عموم سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود.

*خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده

 

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.

 

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.