تفاوت بین اوراق بدهی کوتاه مدت و اوراق بدهی بلند مدت

تفاوت بین اوراق بدهی کوتاه مدت و اوراق بدهی بلند مدت
خلاصه اخبار

در این مطلب تفاوت ها میان اوراق بدهی کوتاه مدت و بلند مدت را بیان نموده و به تعریف هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

اوراق کوتاه مدت به اوراقی گفته میشود که مدت زمان تا سر رسید آن از زمان انتشار کمتر از کسال باشد و اوراق بلند مدت به اوراقی اطلاق میشود که از زمان انتشار تا زمان سر رسید آن بیشتر از یکسال باشد با توجه به توضیحات داده شده چرا عموم سرمایه‌گذاران خرید اوراقی که در کوتاه مدت سررسید می‌شوند را به خرید اوراق با سررسید بلند مدت ترجیح می‌دهند؟

به عنوان مثال شما می‌خواهید مبلغ مشخصی را به مدت ۲ سال سرمایه‌ گذاری کنید. دو انتخاب پیش رو دارید:

  1. خرید اوراق با سررسید ۲ ساله
  2. خرید و فروش اوراقی که به فاصله ۳ یا ۶ ماهه سررسید می‌شوند و تکرار این کار به مدت ۲ سال

فرض کنید اوراقی‌ که برای خرید انتخاب می‌کنید، نرخ سود اسمی و مواعد پرداخت سود یکسانی دارند تا بتوان بازدهی نرخ اسمی دو حالت را یکسان در نظر گرفت. به دو دلیل سرمایه‌ گذاران خرید اوراق با سررسید کوتاه‌ مدت را ترجیح می‌دهند:

۱- عدم اطمینان سرمایه‌ گذاران به چگونگی نرخ سود در آینده

به عنوان مثال ممکن است ناشران بورسی، به دنبال افزایش نرخ سود بانکی، مجوز انتشار اوراق با نرخ سود بالاتر را دریافت کنند. به این ترتیب قیمت اوراقی که سرمایه‌گذاران قبلا با نرخ سود پایین‌تر خریداری کردند، کاهش می‌یابد و ارزش آن‌ها کم می‌شود. بنابراین برای اطمینان از عدم کاهش ارزش اوراق، سرمایه‌گذاران، اوراق با سررسید کوتاه مدت را انتخاب می‌کنند.

۲- اطمینان از نقد شوندگی سریع‌ تر پول

اغلب، افراد تمایل به نقد شدن سریع‌تر پول خود دارند. هرچه زمان سر رسید اوراق، کوتاه‌ تر باشد، سرمایه‌ گذاران سریع‌تر اصل پولشان را دریافت می‌کنند. بنابراین نقد شوندگی سریع‌تر، یکی از دلایل انتخاب اوراق با سررسید کوتاه‌ مدت است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای اوراق بدهی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.