تغییر رویکرد دولت برای کمک مالی به استارت‌‎‌اپ‌ها/ کمک مالی به استارت‌اپ‌ها با مشارکت در سرمایه‌گذاری بجای اعطای وام

تغییر رویکرد دولت برای کمک مالی به استارت‌‎‌اپ‌ها/ کمک مالی به استارت‌اپ‌ها با مشارکت در سرمایه‌گذاری بجای اعطای وام
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‎گذاری ایران، این رویداد را از دو جهت مهم برشمرد و گفت: تغییر رویکرد دولت برای کمک مالی به استارت‌‎‌آپ‌ها و رسمیت شناختن نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی بویژه کمک به سرمایه‌گذاری این نهادها در فضای استارت‌آپی در بازارسرمایه از […]

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‎گذاری ایران، این رویداد را از دو جهت مهم برشمرد و گفت: تغییر رویکرد دولت برای کمک مالی به استارت‌‎‌آپ‌ها و رسمیت شناختن نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی بویژه کمک به سرمایه‌گذاری این نهادها در فضای استارت‌آپی در بازارسرمایه از نکات مهم این تفاهم‌نامه است.

وی افزود: با این تفاهم‌نامه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نظام صنفی یارانه‎ای، بویژه صندوق نوآوری و شکوفایی که عملا مسئول تزریق مالی به فضای استارت‌آپی کشور هستند، پذیرفته‌اند که از اعطای وام دست بردارند و به نوعی در نهادهای استارت‌آپی سرمایه‌گذاری مشارکتی داشته باشند.

اسلامی بیدگلی، در پاسخ به خبرنگار بااقتصاد، درباره مزیت دیگر این تفاهم‌نامه، گفت: براین اساس، بررسی‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و در مواقعی که بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری است در عمل صندوق شکوفایی و نوآوری مالی هم حاضر به تزریق منابع مالی از طریق مشارکت است.

وی افزود: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری وارد این تفاهم‌نام شد تا اینکه وی‌سی‌های بورسی که تعداد زیادی فعال شده یا مجوز گرفته‌اند یا تعدادی هنوز فعال نشده‌اند، با این تفاهم‌نامه این فرصت را دارند تا در استارت‌آپ‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، از امکان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی هم برخوردار شده و در عمل بتوانند منابع مالی بیشتری را جذب کنند.

 عضو شورای عالی بورس، تاکید کرد: این اتفاق برای بازارمالی کشور خوب است، برای اینکه در عمل vcها(سرمایه‌گذاران خطر پذیر) می‌توانند در بازارمالی توسعه پیدا کنند. ما هم معتقدیم بازار مالی، بخش شفاف اقتصاد کشور است بویژه الان که اقتصاد کشور از عدم شفافیت در رنج است تزریق منابع دولتی از طریق این بخش شفاف، کمک قابل توجهی است.

اسلامی بیدگلی افزود: با این تفاهم‌نامه، دولت عملا وام نمی‌دهد چون وام دادن به استارت‌آپ‌ها تجربه ناموفقی بوده اما از منظر بازارسرمایه وی‌سی‌هایی که در بازار هستند، بعد از شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بخشی از منابع را عملا از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی تزریق می‌کنند. از طریق این صندوق می‌توانیم فرصت‌های بهتری در اختیارشان قرار دهیم و امکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی درباره سازوکار این مشارکت مالی، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به استارت‌آپ‌ها بودجه دارد و بعضی از استارت‌آپ‌ها را شناسایی کرده‌ و این صندوق در همان پروژه‌هایی که وی‌سی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند سرمایه‌گذاری می‌کنند. به نوعی مشارکت در سرمایه‌گذاری بجای گرفتن وام است و منابع بیشتری را وارد پروژه‌هایی که وی‌سی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تزریق می‌کند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، درباره چشم‌انداز اجرا این تفاهم‌نامه افزود: امیدواریم تا پایان سال امیدواریم بتوانیم 50 میلیاردتومان سرمایه جذب کنیم، اما به شرط اینکه وی‌سی‌های بازار هم فعال شوند و در پروژه‌های بیشتری سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای انتخاب استارت‌آپ‌ها برای مشارکت در سرمایه‌گذاری، اولویت بندی خاصی تعریف شده است، گفت: این موضوع در مفاد تفاهم نامه نیست، سازمان بورس و اوراق بهادار که مجوزها را داده است در عمل وی‌سی‌ها امکان دارند که ازفرصت ها ی سرمایهگذاری استفاده کنند

پروژه‌های سرمایه‌گذاری که وی‌سی‌ها شناسایی کرده‌اند بعضی از آنها موفق بودند الان این امکان را دارند که از منابع دولتی هم استفاده کنند.

چقدر راه تامین مالی استارت‌آپ‌ها را فراهم کرده: به نظر می‌رسد اتفاق خوبی باشد اگر مشکلات حقوق که یک طرف دولت است برای استارت‌آپ‌هایی که وی‌سی‌ها قبلا در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند وجود داشته باشد اما برای استارت‌آپ‌های جدید فرصت خیلی فراهم است

برای این منظور هم باید تدبیری اندیشیده شود چرا که در عمل نهاد میانی وجود ندارد

برنامه‎های کانون برای : به زودی دو کار در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‎های مالی کمک خواهیم کرد بعد از گرفتن مصوبه هیات مدیره دو برنامه داریم که یکی درمورد دستورالعمل حاکمیت شرکتی است که با مدیریت اساتید ایرانی و خارج از کشور که در این حوزه فعال هستند نشستی خواهیم داشت.

دیگری درمورد مسایل مالیاتی داریم که امیدواریم سازمان بورس و اوراق بهادار بتواند.

وی افزود: با ورود  کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به این تفاهم‌نامه استارت‌آپ‌های هدف سرمایه‌گذاری صندوق‌های وی‌سی بورسی این فرصت را دارند که از منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی هم بهره‌مند شوند. این اتفاق دست vcهای بورسی را برای ورود به پروژه و تامین مالی آن‌ها باز خواهد کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها