تصویر تغییرات قیمت خوراکی‌ها در پایان سال ۹۷

تصویر تغییرات قیمت خوراکی‌ها در پایان سال ۹۷
خلاصه اخبار

بررسی قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری منتشر شده ازسوی مرکز آمار کشور نشان می‌دهد که از میان ۲۴ اقلام خوراکی منتشر شده، رشد قیمت ۹ قلم کالا بالای ۱۰۰ درصد و رشد قیمت ۸ قلم کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است. آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه ۷ گروه برنج ایرانی و خارجی درجه یک، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، لوبیا چیتی و عدس زیر ۵۰ درصد بوده است.

۵/ ۳۸ درصد رشد قیمتی شکر در یک ماه

به گزارش سیگنال و به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری مرکز آمار کشور نشان می‌دهد که در اسفند ماه از میان اقلام اعلام شده، شکر با رشد ۵/ ۳۸ درصدی بیشترین تورم ماهانه را به خود اختصاص داده است. پس از آن قند با رشد ۵/ ۲۵ درصد، پیاز ۴/ ۲۵ درصد و پرتقال با رشد قیمتی ۶/ ۲۱ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

بررسی قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری منتشر شده ازسوی مرکز آمار کشور نشان می‌دهد که از میان ۲۴ اقلام خوراکی منتشر شده، رشد قیمت ۹ قلم کالا بالای ۱۰۰ درصد و رشد قیمت ۸ قلم کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است. آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه ۷ گروه برنج ایرانی و خارجی درجه یک، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، لوبیا چیتی و عدس زیر ۵۰ درصد بوده است.

این در حالی است که تخم مرغ و موز به نسبت بهمن ماه با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است. براساس گزارش مرکز آمار کشور در اسفند ماه سال گذشته تورم ماهانه تخم مرغ منفی ۴ درصد و تورم ماهانه موز منفی یک درصد بوده است. گروه‌های خوراکی برنج ایرانی درجه یک، ماست پاستوریزه و کره پاستوریزه، سه گروهی بودند که تورم ماهانه زیر یک درصد را ثبت کردند.

قیمت رب گوجه فرنگی در یک سال ۴ برابر شد

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد رشد سالانه رب گوجه فرنگی ۲۴۲ درصد بوده که بیشترین تورم سالانه را در میان گروه‌های خوراکی به خود اختصاص داده است. آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد یک کیلو رب گوجه فرنگی در اسفند ماه ۹۶ حدود ۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که در پایان سال گذشته به حدود ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده که در واقع نزدیک به ۴ برابر شده است.


البته خبرهای رسیده حاکی از این است که قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر مجددا رشد دو برابری را تجربه کرده است.

حسن صابری هرندی، رئیس اتحادیه بارفروشان با تایید تاثیر صادرات بر کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار و افزایش قیمت آن به «ایسنا» گفت:

در روزهای اخیر که ممنوعیت صادرات پیاز اعمال شده، قیمت این محصول با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده و در کنار آن با برداشته شدن ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی از ۱۵ فروردین ماه امسال، قیمت این محصول تا دو برابر افزایش یافته است.

او با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در سطح میدان‌های میوه و تره بار به کیلویی ۵ هزار تومان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد:

سود صادرات گوجه‌فرنگی در بازارهای هدف برای هر کیلو از این محصول در حدود ۷۰ تا ۸۰ سنت است و صاحبان بار گوجه فرنگی و دلالان با توجه به این میزان درآمد، حجم قابل توجهی از محصولات را صادر می‌کنند.



رئیس اتحادیه بارفروشان مدعی شد:

مدیریتی در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد و شرایط به گونه‌ای است که با باز و بسته شدن درهای صادرات، بازار و قیمت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

صابری ادامه داد: دولت و مسوولان باید به جای اعمال ممنوعیت‌های واردات و صادرات با تعرفه‌گذاری مناسب بازار را کنترل و مدیریت کنند. قیمت گوجه فرنگی تا قبل از آزادسازی صادرات به کیلویی ۲ هزار تومان رسیده بود که شرکت‌های تولید رب، هر کیلو از این محصول را به قیمت ۱۵۰۰ تومان خریداری می‌کردند، اما از ۱۵ فروردین قیمت این محصول به یکباره با رشد قابل توجهی مواجه شده است.


وی خاطرنشان کرد: حتی انتشار خبر ممنوعیت و آزادسازی صادرات به لحظه بر قیمت محصولات در بازار تاثیر می‌گذارد.آمارهای مرکز آمار کشور از متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری نشان می‌دهد که در اسفند ماه سال گذشته، سیب درختی زرد، گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و موز مواد خوراکی بودند که بالاترین تورم‌های سالانه را به خود اختصاص داده‌اند. براساس گزارش مرکز آمار کشور، تورم سالانه سیب درختی زرد ۶/ ۱۴۰ درصد، گوشت گوسفند ۴/ ۱۳۵ درصد، گوشت گاو یا گوساله ۴/ ۱۲۴ درصد و تورم موز ۶/ ۱۲۳ درصد بوده است.

این در حالی است که کمترین تورم‌های سالانه به عدس با ۳/ ۸ درصد رشد، تخم مرغ با تورم ۷/ ۱۸ درصد و لوبیا چیتی با ۳/ ۲۰ درصد اختصاص داشته است.


برآورد قیمت سالاد شیرازی

با در نظر گرفتن آمار و ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار کشور می‌توان نتیجه گرفت برای درست کردن سالاد شیرازی برای ۴ نفر نیاز به ۲۵۰ گرم گوجه فرنگی، ۲۵۰ گرم خیار و حداقل یک پیاز متوسط (حدود ۱۵۰ گرم) است.


به این ترتیب با در نظر گرفتن قیمت متوسط اقلام خوراکی در مناطق شهری، برای درست کردن یک سالاد شیرازی در اسفند ماه سال گذشته حدودا ۴ هزار تومان هزینه می‌شد. این در حالی است که اخبار غیررسمی نشان می‌دهد با دو برابر شدن قیمت پیاز و گوجه فرنگی در فروردین ماه سال جاری هزینه درست کردن یک سالاد شیرازی برای ۴ نفر به ۸ هزار تومان رسیده است.

منبع: donya-e-eqtesad.com