تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
خلاصه اخبار

فهرست عناوین به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال فروشندگان در حال حاضر در تلاش‌اند تا بیت کوین را به زیر حمایت 19٬000 دلاری برسانند و بر بازار ارزهای دیجیتال مسلط‌تر شوند. شاخص درون‌زنجیره‌ای «MVRV-Z Score» بیت کوین که اخیراً آن را در مطلبی موردبررسی قرار دادیم، نشان می‌دهد که قبل از رسیدن بازار […]

به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال

فروشندگان در حال حاضر در تلاش‌اند تا بیت کوین را به زیر حمایت 19٬000 دلاری برسانند و بر بازار ارزهای دیجیتال مسلط‌تر شوند. شاخص درون‌زنجیره‌ای «MVRV-Z Score» بیت کوین که اخیراً آن را در مطلبی موردبررسی قرار دادیم، نشان می‌دهد که قبل از رسیدن بازار به کف‌های قیمتی احتمالاً شاهد یک ریزش دیگر خواهیم بود. گفتنی است که این شاخص قیمت آنی بیت کوین را با ارزش منصفانه آن مقایسه می‌کند.

الکس کروگر (Alex Krueger)، کارشناس اقتصادی و معامله‌گر ارزهای دیجیتال،‌ اخیراً به این موضوع اشاره کرده که حجم معاملات بیت کوین در ماه ژوئن (خرداد) رکورد جدید ثبت کرده است. افزایش حجم معاملات در بازارهای نزولی معمولاً نشان‌دهنده فروش هماهنگ معامله‌گران است و این اتفاق می‌تواند منجر به شکل‌گیری کف قیمتی روند نزولی شود. کروگر می‌گوید اگر بیت کوین مسیر سال 2018 را در پیش بگیرد، کف قیمتی چرخه نزولی فعلی احتمالاً در ماه ژوییه‌ (تیر) مشخص خواهد شد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نقشه بازار ارزهای دیجیتال در arz.watch

با توجه به هم‌بستگی قابل‌توجه بین بیت کوین و شاخص «S&P500»، معامله‌گران باید این هفته عملکرد بازار سهام آمریکا را زیرنظر داشته باشند. گفتنی است این احتمال وجود دارد که پس از بازگشایی بازار سهام آمریکا، قیمت‌ها از جلسه اخیر فدرال رزرو و گزارش مربوط به وضعیت بازار کار این کشور در ماه ژوئن (خرداد) تاثیر گرفته باشند.

با این اوصاف، آیا بیت کوین می‌تواند یک کف صعودی جدید تشکیل داده و یک موج بازیابی جدید را در بازار آغاز کند؟ برای پاسخ به این سؤال، نمودار قیمت پنج ارز منتخب این هفته را با هم بررسی خواهیم کرد.

بیت کوین (BTC)

سایه بلند کندل روز 1 ژانویه (10 تیر) بیت کوین نشان می‌دهد که بخشی از معامله‌گران با اوج‌گیری و نزدیک‌شدن قیمت به میانگین متحرک نمایی 20 روزه (EMA 20 – خط آبی در تصویر) در 21٬396 دلار اقدام به فروش کرده‌اند. فروشندگان در ادامه قیمت را به زیر 19٬637 دلار نیز رساندند، اما تا به این لحظه در افزایش شتاب نزولی قیمت ناموفق ظاهر شده‌اند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

خریداران در حال حاضر برای بازگرداندن بیت کوین به بالای 19٬637 دلار تلاش می‌کنند و اگر موفق به انجام این کار شوند، میانگین متحرک نمایی 20 روزه هدف بعدی آنها خواهد بود. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای سطح 22٬000 دلار می‌تواند نشانه‌ای برای تغییر روند کلی بازار باشد. پس از آن هم بیت کوین این شانس را خواهد داشت که خود را تا میانگین متحرک ساده 50 روزه (SMA 50 – خط قرمز در تصویر) در 25٬938 دلار بالا بکشد.

در مقابل، اگر قیمت از سطوح فعلی به سمت پایین حرکت کند، به این معنی است که فروشندگان همچنان کنترل بازار را در دست دارند. پس از آن فروشندگان برای رساندن بیت کوین به زیر 18٬626 دلار تلاش خواهند کرد. گفتنی است که شکسته‌شدن این حمایت احتمال سقوط تا 17٬960 و بعد از آن 17٬622 دلار را بیشتر خواهد کرد.

خریداران باید با قدرت از این ناحیه حمایتی دفاع کنند، چراکه سقوط به زیر این محدوده به شروع مرحله بعدی سقوط قیمت و ریزش بیت کوین تا 15٬000 دلار منجر خواهد شد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

آن‌طور که زا نمای 4 ساعته بازار بیت کوین پیداست، فروشندگان با قدرت از مقاومت میانگین متحرک نمایی 20 کندلی (19٬348 دلار) دفاع می‌کنند. شیب میانگین‌های متحرک نزولی بوده و شاخص قدرت نسبی (RSI) هم در ناحیه منفی قرار دارد؛ وضعیتی که نشان می‌دهد در حال حاضر فروشندگان کنترل بازار را در دست دارند. با این اوصاف، سقوط قیمت به زیر 18٬626 دلار می‌تواند قدرت فروشندگان را از قبل هم بیشتر کند.

از سوی دیگر، عبور قیمت از میانگین متحرک نمایی 20 کندلی می‌تواند این چشم‌انداز نزولی را در کوتاه‌مدت بی‌اعتبار کند. در این صورت، هدف بعدی قیمت میانگین متحرک ساده 50 کندلی در 20٬131 دلار خواهد بود. انتظار می‌رود با نزدیک‌شدن قیمت به این سطح فشار فروشندگان نیز بیشتر شود، اما اگر خریداران پیروز این کشمکش باشند، راه برای جهش بیت کوین تا 21٬000 دلار و سپس 22٬000 دلار باز خواهد شد.

شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو مدتی است که در یک محدوده باریک در نزدیکی میانگین‌های متحرک روی نمودار در نوسان است و خریداران هم برای تشکیل یک کف صعودی (Higher Low) جدید در نزدیکی 0.000009 دلار تلاش می‌کنند. معمولاً محدوده‌های نوسانی باریک این‌چنینی پس از چند روز بازتر می‌شوند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت شیبا اینو (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

اگر در ادامه قیمت به بالای میانگین متحرک ساده 50 روزه در 0.000010 دلار برسد، شانس شیبا اینو برای جهش تا 0.000012 و سپس 0.000014 دلار بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه عبور قیمت از مقاومت 0.000014 دلاری می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای تغییر روند کلی بازار در نظر گرفته شود.

از طرفی، اگر در ادامه حمایت 0.000009 دلار از دست برود، خریدارانی را که با عبور قیمت از میانگین متحرک ساده 50 روزه وارد بازار شده بودند، در تله گرفتار می‌شوند. چنین شرایطی راه را برای ریزش شیبا اینو تا 0.000007 دلار باز خواهد کرد. شکسته‌شدن این حمایت کلیدی نیز می‌تواند به معنی ازسرگیری روند نزولی اخیر باشد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت شیبا اینو (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

در نمای 4 ساعته بازار شیبا اینو یک الگوی مثلث متقارن دیده می‌شود. قیمت مدتی است که بین میانگین متحرک نمایی 20 کندلی و حمایت این الگو در نوسان است و در صورتی که این حمایت از دست برود، 0.000009 دلار هدف بعدی شیبا اینو خواهد بود. ضمن اینکه شکسته‌شدن حمایت 0.000009 دلاری هم به معنی بازگشت دوباره فروشندگان و افزایش قدتر این بخش از معامله‌گران است.

از سوی دیگر، اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای میانگین متحرک نمایی 20 کندلی برسانند، هدف بعدی شیبا اینو مقاومت سقف الگوی مثلث خواهد بود. پس از آن هم ممکن است قیمت تا 0.000011 دلار و سپس 0.000012 دلار رشد کند.

پالیگان (MATIC)

قیمت پالیگان روز 26 ژوئن (5 تیر) پس از برخورد با مقاومت 0.61 دلاری به سمت پایین بازگشت و تا دو روز بعد فروشندگان موفق شدند این ریزش را به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه در 0.50 دلار برسانند. نکته مثبتی که وجود دارد این است که خریداران تا به اینجا اجازه نداده‌اند که فروشندگان از برتری خود استفاده کنند و آن‌طور که از سایه بلند کندل روز 30 ژوئن (9 تیر) پیداست، در نزدیکی کف‌های قیمتی پالیگان را حمایت کرده‌اند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت پالیگان (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

پالیگان چند روزی است که با فاصله کمی از میانگین متحرک نمایی 20 روز خود نوسان می‌کند و این یعنی خریداران همچنان در تلاش‌اند تا این سطح را پس بگیرند. موفقیت آنها در انجام این کار می‌تواند راه پالیگان را برای جهش تا بالای 0.61 دلار نیز باز کند.

شاخص قدرت نسبی واگرایی مثبتی را با قیمت تشکیل داده و این نشان می‌دهد که ممکن است فروشندگان در ادامه برتری خود را از دست بدهند. گفتنی است پس از عبور از مانع 0.61 دلاری، 0.75 دلار هدف بعدی پالیگان خواهد بود.

در مقابل، اگر قیمت در ادامه به زیر 0.41 دلار سقوط کند، به این معنی است که بازیابی اخیر یک جهش کوتاه‌مدت در روند نزولی طولانی‌مدت پالیگان بوده است. پس از آن فروشندگان برای پایین‌کشیدن قیمت تا حمایت 0.31 دلاری تلاش خواهند کرد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت پالیگان (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

در نمای 4 ساعته بازار پالیگان دیده می‌شود که خریداران قیمت را در مقطعی به بالای خط روند نزولی روی نمودار و میانگین متحرک نمایی 20 کندلی در 0.47 دلار رسانده بودن، اما در عبور از مقاومت روانی 0.50 دلاری ناموفق ظاهر شده‌اند. این اتفاق باعث شد فروشندگان این فرصت را پیدا کنند تا قیمت را به 0.45 دلار برسانند و اکنون ممکن است پالیگان مجدداً تا 0.41 دلار سقوط کند.

از طرفی، اگر قیمت از سطوح فعلی شروع به افزایش کند،‌ به این معنی است که خریداران در کف‌های قیمتی فعالیت خود را بیشتر می‌کنند. در این صورت هدف بعدی خریداران سطح 0.50 دلار است و پس از آن نوبت به مقاومت‌های 0.55 و 0.61 دلاری می‌رسد.

کازماس (ATOM)

کازماس پس از پشت سر گذاشتن یک روند نزولی طولانی، اکنون به‌دنبال مشخص‌کردن کف قیمتی و نقطه پایان حرکت نزولی خود است. خریداران روز 1 ژوییه (10 تیر) موفق شدند قیمت را به بالای میانگین متحرک نمایی 20 روزه در 7.84 دلار برسانند و اکنون با مقاومت به‌ظاهر سختی در محدوده میانگین متحرک ساده 50 روزه (8.81 دلار) روبه‌رو هستند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت کازماس (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

شیب خنثای میانگین متحرک نمایی 20 روزه و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی در نزدیکی محور میانی (سطح 50) نشان می‌دهد که ممکن است در ادامه از فشار فروش حاکم بر بازار کاسته شود. اگر خریداران در ادامه بتوانند قیمت را به بالای میانگین متحرک ساده 50 روزه برسانند شانس کازماس برای جهش تا 10.84 دلار و سپس 12.50 دلار بیشتر خواهد شد. گفتنی است بسته‌شدن کندل قیمت بالای این سطح می‌تواند نشانه‌ای برای تغییر روند کلی بازار کازماس باشد.

گفتنی است در صورتی که قیمت به زیر حمایت 6.89 دلاری سقوط کند، این چشم‌انداز صعودی به‌کلی بی‌اعتبار خواهد شد و ممکن است قیمت مجدداً تا حمایت کلیدی 5.55 دلاری پایین بیاید.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت کازماس (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

در نمای 4 ساعته بازار کازماس،‌ خریداران به دنبال تبدیل‌کردن میانگین متحرک ساده 50 کندلی (8 دلار) به یکی حمایت جدید هستند. اکنون اگر قیمت از سطوح فعلی شروع به افزایش کرده و از 8.38 دلار عبور کند،‌ خریداران تشویق خواهند شد که مقاومت 8.75 دلاری را هم به چالش بکشند. عبور قیمت از این سطح نشانه‌ای برای ادامه روند صعودی بوده و پس از آن کازماس این فرصت را پیدا خواهد کرد تا خود را به مقاومت 9 دلاری برساند.

از طرفی، اگر قیمت از سطوح فعلی به زیر میانگین‌های متحرک روی نمودار سقوط کند،‌ به این معنی است که بخشی از معامله‌گران همچنان با اوج‌گیری قیمت به دنبال فرصتی برای فروش هستند. در این صورت ممکن است قیمت تا 7.18 دلار و سپس 6.89 دلار پایین بیاید.

ایپ کوین (APE)

خریداران ایپ کوین روز 27 ژوئن (6 تیر) قیمت را به بالای میانگین متحرک نمایی 20 روزه در 4.69 دلار رساندند، اما در پیگیری روند بازیابی قیمت ناموفق ظاهر شدند. در ادامه فروشندگان قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه بازگرداندند؛ اما خریداران تا به این لحظه فاصله زیادی از این سطح کلیدی نگرفته‌اند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت ایپ کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

خریداران همچنان به بازیابی قیمت امیدوار هستند و شیب خنثای میانگین متحرک نمایی 20 روزه و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی در نزدیکی محور میانی نیز نشان می‌دهد که ممکن است در ادامه از فشار فروش کاسته شود.

اگر خریداران بتوانند خود را به بالای میانگین متحرک نمایی 20 روزه برسانند، شرایط به نفع آنها تغییر خواهد کرد. پس آن نیز راه برای جهش ایپ کوین تا مقاومت میانگین متحرک ساده 50 روزه در 5.72 دلار باز خواهد شد. ضمن اینکه انتظار می‌رود فروشندگان با نزدیک‌شدن قیمت به این سطح از خود مقاومت بیشتری نشان دهند.

در مقابل، اگر قیمت از سطوح فعلی به زیر حمایت 4.21 دلاری سقوط کند، هدف بعدی پیش روی ایپ کوین در 3.85 دلار خواهد بود.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ 5 ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید
نمودار قیمت ایپ کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید).

در نمای 4 ساعته بازار ایپ کوین الگوی مثلث متقارن تشکیل شده که نشان‌دهنده مرددبودن خریداران و فروشندگان در شرایط کنونی است. هر دو میانگین متحرک روی نمودار شیبی خنثی به خود گرفته‌اند و شاخص قدرت نسبی روی محوری میانی قرار دارد که نشان دهنده نوعی تعادل در بازار ایپ کوین است.

سقوط قیمت به زیر الگو به این معنی است که فروشندگان برتری خود را پس گرفته‌اند و پس از آن ممکن است قیمت تا هدف الگو در 3.78 دلار پایین بیاید.

از طرفی، عبور قیمت از مقاومت سقف این الگو، برتری خریداران را نشان می‌دهد و پس از آن 5.38 دلار و 5.57 دلار اهداف پیش روی ایپ کوین هستند.