تحلیل بنیادی نماد جم پیلن (پلی پروپيلن جم)

تحلیل بنیادی نماد جم پیلن (پلی پروپيلن جم)
خلاصه اخبار

شرکت پروپیلن جم یکی از تازه واردان بورس تهران است. 27 خرداد عرضه شد و خوش آتیه هم به نظر می رسید. در این نوشتار به بررسی بنیادی جم پیلن خواهیم پرداخت.

شرکت پلی پروپیلن جم در سال 1383 نزد اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است و با توجه به مالکیت 66 درصدی مستقیم و غیر مستقیم پتروشیمی جم، پلی پروپیلن جم از واحد های فرعی این شرکت محسوب می شود.

شرکت پلی پروپيلن جم، پروپیلن و اتیلن را از پتروشیمی جم می گیرد و انواع گرید پلی پروپیلن تولید می کند. ظرفیت اسمی این شرکت 300 هزار تن در سال است. با این حال سال 97، 222 هزار تن تولید کرده است که از این تعداد 95 درصدش فروش داخلی و 5 درصد صادراتی بوده است. (کاهش تولید سال 97 به دلیل اورهال 2 ماهه بوده است) مقاصد صادراتی شرکت کشور های ترکیه (عمده صادرات)، گرجستان، ازبکستان و افغانستان می باشد؛ اما طبق گزارشات مجمع سالانه برنامه صادرات به عراق را نیز دارد.  در ادامه به بررسی صورت سود و زیان این شرکت می پردازیم.

تحلیل بنیادی نماد جم پیلن (پلی پروپيلن جم)

در خصوص این صورت مالی، چند مسئله حائز اهمیت خواهد بود که بصورت موردی ذکر شده است:

  1. شرکت بدهی و تسهیلات بلند مدت ندارد.
  2. شرکت به مدت 10 سال (تا پایان 1407) از پرداخت مالیات معاف است.
  3. جم پیلن از نظر نقدینگی شرایط بسیار خوبی دارد چراکه فروش هایش همواره نقدی است. (به طوری که تمام سود ناخالص شرکت وارد صورت جریان وجوه نقد شده است. همچنین دریافتنی تجاری شرکت در ترازنامه بسیار ناچیز می باشد.)
  4. درصد سود غیر عملیاتی هر سهم از سال 96 در حال افزایش بوده که عمدتا به دلیل سود سپرده بانکی می باشد. در نظر داشته باشید با توجه به عدم پیشرفت پروژه و طرح های جدید به دلیل محدودیت های بین المللی و عدم نیاز به منابع مالی، امکان افزایش سود غیر عملیاتی برای سال های آینده وجود دارد.
  5. نسبت جاری شرکت 1.35 است که به معنای توانایی بالای شرکت در پرداخت بدهی های جاری می باشد. نسبت آنی نیز 0.87 بوده که نشان می دهد 87 درصد از بدهی های جاری شرکت، به راحتی با پول نقد قابل پرداخت می باشد.

بررسی روند تولید و فروش شرکت در شرکت های تولیدی بسیار حائز اهمیت است. با این پیش گفتار، به گراف های زیر توجه کنید:

تحلیل بنیادی نماد جم پیلن (پلی پروپيلن جم)
تحلیل بنیادی نماد جم پیلن (پلی پروپيلن جم)
تحلیل بنیادی نماد جم پیلن (پلی پروپيلن جم)

نرخ فروش محصولات داخلی نسبت به سال 97، 66 درصد افزایش داشته است. نرخ محصولات صادراتی نیز 68 درصد رشد داشته است.

روند تولید در حال افزایش بوده و برنامه شرکت، تولید 290 هزار تن پلی پروپیلن می باشد. ما در مفروضات تحلیلی، فروش 270 هزار تنی را لحاظ کردیم.

طبق گزارش های تفسیری هیات مدیره، نرخ فروش و نرخ خرید مواد اولیه با توجه به افزایش نرخ بهار، تا پایان سال تغییر چندانی نخواهد داشت. همچنین در نظر داشته باشید با توجه به این که این شرکت زیر مجموع پتروشیمی جم محسوب می شود، ریسک تامین خوراک ندارد. با اینحال طبق گزارش های اعلامی، به دنبال بررسی گزینه های جایگزینِ تامین خوراک می باشد.

این شرکت برنامه ورود به تولید کامپاند و سرمایه گذاری در خرید شرکت های تولید کننده صنایع بسته بندی مانند فیلم و شرینک را دارد تا در زمینه زنجیره تولید و بسته بندی، خود کفا شود که این موضوع علاوه بر افزایش ارزش افزوده، بهای تمام شده 22 میلیاردی بسته بندی محصولات را کاهش دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.