تحلیل بنیادی نماد بهپاک (صنعتي بهپاك)

تحلیل بنیادی نماد بهپاک (صنعتي بهپاك)
خلاصه اخبار

امسال بهپاک می تواند 120 تومان سود بسازد اما اگر دلار 4200 تومانی حذف شود تحولات جدی را شاهد خواهیم بود.

شرکت صنعتی بهپاک در زمینه تولید روغن و فراوری دانه های روغنی فعالیت دارد. محصولات اصلی این شرکت را به طور کلی می توان انواع پروتئین سویا، روغن خام، کنجاله (خوراک دامی) و کالاهای بازرگانی به شمار آورد. نرخ فروش عمده محصولات این شرکت با توجه به تخصیص یارانه ارزی جهت واردات، توسط سازمان حمایت تعیین می گردد.

این شرکت در انتهای سال مالی منتهی به 30/9/97 حدود 910 میلیارد تومان فروش داشته است که 620 میلیارد تومان آن مربوط به فروش محصولات مرتبط با سویا بوده است. به نوعی این شرکت 70 درصد از بازار مربوط به سویا در داخل کشور را در اختیار دارد.

بخش دیگر درآمد این شرکت مربوط تولید و فروش روغن از سایر دانه های روغنی می باشد. شرکت در سال قبل 32 میلیارد تومان سود ساخته است که نشان دهنده حاشیه سود خالص 3.5 درصدی برای شرکت می باشد. رقم سود به ازای هر سهم 101 تومان گزارش شده است که 70 درصد نسبت به سال مالی قبل رشد داشته است. عمده دلیل رشد سود شرکت افزایش حجم عملیات شرکت، فعالیت های بازرگانی شامل واردات سویا با نرخ آزاد و همچنین افزایش نرخ محصولات بوده است.

با توجه به اینکه شرکت در سال جاری نیز برای توسعه فعالیت های عملیاتی و به خصوص بازرگانی برنامه ریزی کرده است این انتظار وجود دارد که با احتساب رشد هزینه های ادارای و فروش امسال بتواند تا محدوده 120 تومان به ازای هر سهم سود بسازد.

اما همانطور که پیش از این نیز گفته شد نرخ گذاری محصولات این شرکت بر اساس ارز 4200 تومانی می باشد. با توجه به شرایطی که برای بودجه کشور در سال 98 به وجود آمده و همچنین کاهش درآمدهای نفتی کشور، دولت به صورت تدریجی اقدام به حذف ارز 4200 تومانی برای برخی اقلام از جمله گوشت و چای کرده است.

با این اوصاف اگر دولت، ارز 4200 تومانی را برای محصولات این شرکت حذف کند این توقع وجود دارد که سود شرکت در مدت باقی مانده سال جاری تا محدوده 180 تومان رشد نماید و برای سال مالی بعد امکان سودآوری تا محدوده 300 تومان به ازای هر سهم وجود داشته باشد. لذا تحولات این شرکت را بایستی با دقت بیشتری دنبال نمود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها