تحریم‌های آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شد

تحریم‌های آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شد
خلاصه اخبار

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعتراض به تحریم‌های آمریکا علیه کشورها، گفت: تحریم‌های بانکی و مالی یک‌طرفه آمریکا تلفات بسیاری را در حوزه سلامت جهانی موجب شده است.

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «بهرام عین اللهی» در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی سلامت افزود: با دبیر کل سازمان جهانی بهداشت موافقم که صلح پیش‌شرط سلامت است. هر گاه که جنگ اتفاق می افتد، گرسنگی و بیماری در پی آن خواهد آمد.

وی اظهار داشت: اما جنگ فقط با تفنگ و گلوله انجام نمی شود، جنگ‌های اقتصادی و مالی به سلامت آسیب‌های بیشتری می زنند. تحریم های بانکی و مالی یک‌طرفه آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شده است.

وزیر بهداشت ادامه‌داد: پاندمی کووید 19 نشان داد که چگونه سیستم های سلامت در فوریت های جهانی آسیب پذیر هستند، ما در سومین سال حادترین بحران سلامت در یک قرن اخیر هستیم و یکی از درس‌های مهم از این همه گیری، پی بردن به اهمیت سیستم های سلامت تاب آور است. همه گیری و چالشهای متعاقب آن نه تنها یک تهدید برای سلامت، بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت محسوب می شود.

عین اللهی تصریح‌کرد: در این راستا، سازمان جهانی بهداشت برآن است که سلامت همه مردم، پایه و اساس صلح و امنیت در جامعه است. براین اساس، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت، به نقش سلامت در ارتقای صلح به عنوان مهم ترین عامل برای دستیابی به سلامت برای همه مردم اشاره دارد.

وی گفت: حاکمیت در حوزه سلامت جهانی، پیچیده و غیر متمرکز بوده و نتوانسته است دسترسی عادلانه به واکسن‌ها و نیازهای پزشکی دیگر را تامین کند. در این خصوص ما تاکید داریم که نابرابری در دسترسی به واکسن‌ها می تواند از طریق تولید داخلی واکسن‌ها حل و فصل شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت باید به ایفای نقش تسهیلگرانه خود در دسترسی عادلانه به واکسن، تولید داخلی آن و خود اتکایی منطقه ای در این خصوص ادامه دهد. ما برای تقویت تولید داخلی واکسن، دسترسی به آن و داروهای با کیفیت، ایمن و مقرون به صرفه و محصولات دیگر سلامت تلاش خواهیم کرد.

به گفته عین اللهی، جمهوری اسلامی ایران در زمانی که به‌شدت تحت تاثیر همه گیری کووید 19 قرار گرفته و دسترسی به واکسن‌ها و تجهیزات پزشکی محدود بود و اقدامات قهری یک‌جانبه آمریکا موجب افزایش تاثیرات کووید 19 شده بود، تصمیم به تولید داخلی واکسن‌ها گرفت که این تصمیم راهبردی باعث دسترسی عادلانه به واکسن‌ها شد و آمادگی و پاسخگویی به فوریت‌های حاضر و آینده را بهبود بخشید.

وی افزود: در این مدت، بزرگترین فرایند انجام واکسیناسیون طی تاریخ در جهان اجرا شد، اما هنوز بسیاری از کشورهای با درآمدهای متوسط و کم موفق به انجام این کار نشده اند.

عین اللهی خاطرنشان‌کرد: سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان تخصصی بین المللی متشکل از کشورهای عضو، نباید سیاسی شده یا تحت تاثیر سیاست قرار گیرد. مایلم تاکید کنم که ایران با هر گونه تغییر شتاب زده در «مقررات بین المللی سلامت 2005» مخالف بوده و آن را رد می کند. ما معتقدیم که هر گونه اصلاح رویه ای باید پس از بررسی دقیق پیشنهادات انجام گیرد.

وی اظهار داشت: هر چند ما در بسیاری از مناطق، شاهد روندهای نزولی و پایدار هستیم، اما درسی که این پاندمی به ما داد این بود که هیچ منطقه، هیچ کشور و هیچ جامعه ای امن نیست، مگر اینکه همه ما ایمنی داشته باشیم.