تا آغاز کار شبکه‌ی اتریوم۲، تنها چند هفته زمان باقی مانده

تا آغاز کار شبکه‌ی اتریوم۲، تنها چند هفته زمان باقی مانده
به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

بروزرسانی‌های مربوط به اتریوم۲

یکی از توسعه‌دهندگان پروژه‌ی اتریوم۲ به نام بِن ادینگتون(Ben Edgington) اخیراً با انتشار یک پست توییتری به به روند توسعه‌ی زنجیره‌ی راهنما(Beacon Chain) و آزمایش‌های صورت گرفته، پرداخته است. در بخش اصلی این بروزرسانی موضوع انتشار نسخه‌ی اولیه‌ی کاندید انتشار(Release Candidate) زنجیره‌ی راهنما مورد بحث قرار گرفته و توضیح داده شده که اصلاحات و پیکربندی‌های گوناگونی بر روی آن انجام شده است.

Eth 2.0

علاوه بر این، گفته شده که در زمینه‌ی طرح امضاء بون(BLS یا Boneh-Lynn-Shacham) نیز تغییرات اساسی ایجاد شده است تا زنجیره‌ی اصلی در مقابل حملات انکار سرویس یا دی‌داس(DDOS) مقاوم شود. این توسعه دهنده در بخش‌های بعدی توضیح داده که روند «سپرده‌گذاری» در زنجیره‌ی راهنما بسیار موفقیت‌آمیز بوده و احتمالاً طی ۶ تا ۸ هفته‌ی آتی شاهد راه‌اندازی بلاک جنسیس(Genesis اولین بلاک شبکه) خواهیم بود. البته این صحبت‌های آقای ادینگتون تنها یک تخمین کلی نسبت به تاریخ راه‌اندازی شبکه است و هنوز هیچ چهارچوب زمانی رسمی برای راه‌اندازی آن اعلام نشده است.

Ben Edgington اتریوم۲ ETH 2.0
پست توییتری بن ادینگتون

بِن ادینگتون همچنین در رابطه با سپرده‌گذاری در قرارداد‌های جعلی توضیح داد و گفت که این امکان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها واقعی به نظر آیند. وی در بخشی از صحبت‌های خود اظهار داشت:

طی روزهای آتی احتمالاً شاهد ظهور تعداد زیادی قرارداد سپرده‌گذاری جعلی و پلت‌فرم‌های راه‌اندازی خواهیم بود. به قراردادهایی که به صورت تصادفی با آن‌ها آشنا شده‌اید رمزارز اتریوم(ETH) ارسال نکرده و منتظر بیانیه‌ی رسمی باشید. این حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز(DeFi) نیست. Ben Edgington

بروزرسانی شبکه‌ی آزمایشی اتریوم۲

به گفته‌ی ادینگتون، شبکه‌ی آزمایشی زینکن(Zinken) که هفته‌ی گذشته به عنوان آخرین شبکه‌ی آزمایشی پیش از شروع به کار شبکه‌ی اصلی اتریوم۲ راه‌اندازی شد، بدون هیچ مشکلی توانسته آزمایش‌های تیم توسعه‌دهنده را پشت سر گذاشته و باعث شود که این تیم با اطمینان خاطر برای عرضه‌ی شبکه‌ی اتریوم۲ آماده شود. این برنامه‌نویس اظهار داشت که «دیگر نیازی به راه‌اندازی شبکه‌ی آزمایشی نیست و باید هرچه سریع‌تر فاز صفر شبکه‌ی اتریوم۲ فعالیت‌های خود را آغاز نماید». ادینگتون در رابطه با شبکه‌ی آزمایشی مدالا(Medalla) و حرکت به سمت فاز صفر توضیح داد که:

Ben Edgington اتریوم۲ ETH 2.0در عین حال، شبکه‌ی آزمایشی مدالا از مشکل کمبود شرکت‌کننده رنج می‌برد. من فکر می‌کنم که مردم نسبت به تعداد زیاد شبکه‌‌های آزمایشی خسته شده‌اند و زمان آن رسیده که به مرحله‌ی بعدی برویم. Ben Edgington

در زمان نگارش این مقاله سطح شرکت‌کنندگان شبکه‌ی آزمایشی مدالا ۴۵ درصد تخمین زده می‌شود، درحالیکه برای رسیدن به مرحله‌ی «نهایی‌سازی» میزان شرکت‌کنندگان باید از مرز ۶۶ درصد نیز عبور کند.

در حال حاضر تعدادی برنامه‌ی پاداش در ازای کشف باگ و اشکال نرم‌افزاری اتریوم۲ جهت تست و بررسی کلاینت‌های مختلف از جمله تکو(Teku)، لایت‌هوس(Lighthouse) و پریسم(Prysm) وجود دارد که در راستای کشف مشکلات جدی ۵۰ هزار دلار پاداش پرداخت خواهند کرد.

پریسم همچنان غالب است

آقای ادینگتون در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود که این شبکه برای موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها واقعاً نیازمند کلاینت‌های بیشتری است، درحالیکه پریسم همچنان غالب است.

توسعه‌دهندگان پریسم در راستای ایجاد کلاینت شبکه‌ی اتریوم۲ سخت تلاش کرده و اخیراً توانسته‌اند یک رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر وب ایجاد کنند که مجهز به پورتال اختصاصی سپرده‌گذاری و دریافت سود(Staking) می‌باشد. کلاینت لایت‌هوس نیز اخیراً به نسخه‌ی ۰.۳.۰ ارتقاء یافته و مجموعه‌ای از پیشرفت‌های مختلف را ارائه کرده است.

در رابطه با توکنیزه کردن فرآیند سپرده‌گذاری و دریافت سود هم بحث‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهد این روش از نظر تئوری باعث افزایش بازده و سودآوری می‌شود، با این حال ممکن است چنین کاری به افزایش مشکل تمرکز شبکه نیز منجر شود.

در پایان، بن ادینگتون توضیح داد که فرآیند تست و بررسی شبکه‌های آزمایشی مختلف دیگر کافیست و وقت آن فرا رسیده که شبکه‌ی اصلی هرچه سریع‌تر کار خود را آغاز کرده و به صورت عمومی عرضه شود. وی معتقد است که این کار احتمالاً طی دو ماه آینده عملی خواهد شد.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های بن ادینگتون توسعه‌دهنده‌ی شبکه‌ی اتریوم۲ چیست؟ آیا به زودی شاهد عرضه‌ی فاز صفر شبکه‌ی اتریوم۲ و آغاز به کار این شبکه‌ی مورد انتظار خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.