تاثیر «پرده‌ی آهنین» روسیه بر کاربران بیت‌کوین چه خواهد بود؟

تاثیر «پرده‌ی آهنین» روسیه بر کاربران بیت‌کوین چه خواهد بود؟
خلاصه اخبار

لایحه‌ی «پرده‌ی آهنین دیجیتال»، فایروال بزرگی است که اطلاعات رد و بدل شده توسط کابران اینترنت را در روسیه کنترل و رصد می‌کند

به گزارش سیگنال به نقل از کوینت، مجلس دوما روسیه(Duma) به تازگی لایحه‌ای را تصویب کرده است که به این کشور اجازه می‌دهد تا همانند رویکرد‌های کشور چین، یک «فایروال بزرگ» یا «پرده‌ی آهنین» ایجاد کند. نتیجه‌ی قانون مذکور این خواهد بود که هرزمان که دولت بخواهد، می‌تواند تمام ترافیک اینترنتی ورود و خروجی عبوری از طریق کانال‌های دولتی را سانسور یا مسدودسازی کند.


اینترنتی ملی تنها یک بهانه برای سانسور سنگین است

حامیان حفظ حریم خصوصی مدتهاست که در رابطه با مواضع هشدار دهنده‌ی روسیه در زمینه‌ی قانون‌گذاری و تنظیم اینترنت، اخطار داده‌اند. یکی از اهداف مبهم لایحه‌ی «اینترنت مستقل ملی» این است که در مواقع بحرانی و روی دادن مشکلی، روسیه را آنلاین نگه دارد، اما منتقدان ادعا می‌کنند که تصویب این لایحه به تقویت قدرت فعلی دولت برای سانسور و محدود‌سازی دسترسی شهروندان کشور روسیه به اینترنت، کمک می‌کند.

آمیت نایک(Ameet Naik) که در یک شرکت ارائه‌ دهنده‌ی خدمات بازاریابی شبکه‌ای به نام ThousandEyes فعالیت می‌کند، در رابطه با این موضوع اعلام نموده:

این امر باعث می‌شود که ترافیک اینترنت از طریق مسیر‌های کم‌ ظرفیت و قابل محدود‌سازی عملکرد عبور کند. این موضوع احتمالا باعث کاهش مطلوبیت تجربه‌ی کاربری شهروندان روسیه در زمان بازدید از سایت‌ها و یا نرم‌افزار‌های خارج از این کشور می‌شود، از سوی دیگر انجام این کار مزایایی برای ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب در داخل کشور به همراه خواهد داشت، در ست همانند چیزی که در کشور چین اتفاق افتاده است.


آیا «پرده‌ی آهنین دیجیتال» باعث فرو نشاندن روند پذیرش بیت‌کوین می‌شود؟

روند قانون‌گذاری صنعت رمزارزی در کشور روسیه همچنان در مرحله‌ی بررسی است و این کشور تا به امروز رابطه‌ی بسیار پیچیده‌ای با بیت‌کوین داشته است.

براساس قوانین پیشنهادی، دولت این کشور مایل است تا مبادله‌گران روسیه را به استفاده از صرافی‌های رمزارزی داخلی محدود کند و تنها به سرمایه‌گذاران واجد شرایط(به عنوان مثال کسانی که دارای مدرک تحصیلی مرتبط با رشته‌ی اقتصاد داشته و گواهی‌نامه‌ی دولتی دریافت کرده‌اند) اجازه‌ی مبادله‌ی بیت‌کوین و دیگر رمزارزها داده می‌شود.

اگر دولت توانایی محدودسازی ترافیک اینترنتی خارج از رمزارزهای خود را در اختیار داشته باشد، بنابراین می‌توان گفت که قدرت اجرایی کردن چنین مقرراتی نیز به شدت بالاست.

با این حال، همانطور که توسط شبکه‌ی مبادله‌ی زیرزمینی چین نشان داده شده است، سانسور از طرف دولت‌ها تاثیر بسیار کمی بر میزان پذیرش رمزارزها دارد.


هزاران شهروند در برابر «اینترنت ملی» اعتراض کردند ولی این لایحه همچنان تصویب شد

شهروندان روسیه در مقابل «پرده‌ی آهنین دیجیتال» ساکت نماندند، اخیرا برای اعتراض به این طرح بیش از ۱۵ هزار نفر به خیابان‌ها آمدند. درحالی که طرفداران این طرح استدلال می‌کنند که این کشور با داشتن «حفاظت» از مزایای بیشماری بهره می‌برد، بسیاری این حرکت را به عنوان یک افزایش قدرت یا می‌کنند.

لازم به ذکر است که این لایجه در مجلس دوما با در اختیار داشتن ۳۲۰ رای موافق در مقابل ۱۵ رای مخالب، به تصویب رسید. البته قبل از آنکه این لایحه به یک قانون اجرایی تبدیل شود، باز هم اقدامات رویه‌ای دیگری وجود خواهد داشت. دولت روسیه باید تصمیم بگیرد که چه زمانی این «کلید یا سوئیچ حفاظتی» راه‌اندازی و روشن خواهد شد.


برای کاربران صنعت رمزارزی، بدون شک این بدان معناست که تمام ترافیک مبادلاتی و تراکنش آن‌ها توسط دولت رسد شده و هر زمان که بخواهند می‌توانند در رابطه با جزئیات آن آگاهی پیدا کنند. با اجرایی شدن این مقررات بسیار سخت‌گیرانه‌ی برنامه‌ریزی شده، نه تنها فضای استفاده از اینترنت بلکه روند پذیرش بیت‌کوین نیز می‌تواند از «غیرقابل اعتماد» به «خطرناک» تغییر ماهیت دهد.

همچنین گزارش شده که پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی تلگرام که توسط کشور روسیه به دلیل عدم همکاری با مقامات قانونی و امتناع از افشاء چت‌های رمزنگاری شده‌ی کاربران، ممنوع اعلام شده بود، در حال راه‌اندازی شبکه‌ی آزمایشی(Testnet) رمزارز خودش با نام شبکه‌ی باز تلگرام(Telegram Open Network یا TON) در هفته‌ی جاری است. بنیانگذار این کمپانی یکی از برجسته‌ترین شهروندان روسیه است که لایحه‌ی «اینترنت مستقل» را محکوم کرده و اعلام نموده که پروژه‌ی رمزارزی آن‌ها می‌تواند یکی از ابزار‌هایی باشد که شهروندان روسیه به وسیله‌ی آن به مبارزه علیه این لایحه بپردازند.

این قانون جدید برای روسیه به عنوان یک «کلید مرگ» عمل خواهد کرد، دقیقا همانند ایده‌ای که یک بار در ایالات متحده مطرح شده بود. تنها تعداد انگشت‌شماری کشور در جهان هستند که چنین کنترلی بر روی اینترنت و ترافیک آن دارند.

منبع: coinit.ir



برچسب‌ها