تاثیر انتخابات بر قیمت دلار؟ / ۲ عاملی که قیمت ارز را گران کرد

تاثیر انتخابات بر قیمت دلار؟ / ۲ عاملی که قیمت ارز را گران کرد

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، نوسانات چند روز اخیر در بازار ارز ناشی از چه عواملی بوده است؟ آیا یک مولفه سیاسی مثل انتخابات مجلس می‌تواند بر روند بازار تاثیر گذاشته باشد؟ قیمت دلار ناشی از چه عواملی رشد کرده است؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: بازار ارز معاملات روز چهارشنبه را با افت قیمت‌ها به پایان رساند. هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با نرخ 14 هزار و 380 تومان معامله شد و در مقایسه با روز سه‌شنبه افتی 60 تومانی (4/ 0 درصد) را ثبت کرد.

شاخص ارزی کشور طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در پی ایجاد فضای منفی پیرامون نشست اعضای FATF و احتمال قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی با موج صعودی همراه شد. نرخ دلار در این دو روز حدود 400 تومان پیش رفت و به بالاترین سطح از ابتدای خردادماه رسید. در این میان، برخی از فعالان افزایش تقاضای احتیاطی پیش از انتخابات مجلس را هم عامل مضاعف رشد دلار عنوان کردند.

با وجود این، طی روز گذشته دلار بر خلاف سهام تحت امواج شناسایی سود قرار گرفت و از اوج 9 ماهه برگشت و منتظر سیگنال‌های حمایتی ماند.

جدایی راه سکه از دلار

سکه دیروز برخلاف دلار به مسیر صعودی خود ادامه داد. هر سکه طرح جدید ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 5 میلیون و 330 هزار تومان معامله شد و 80 هزار تومان بالاتر از روز سه‌شنبه ایستاد. تداوم رشد سکه در معاملات چهارشنبه را می‌توان به جهش قیمت طلای جهانی نسبت داد. اونس جهانی از روز سه‌شنبه با قدرت وارد کانال 1600 دلاری شد و سیگنال افزایشی قدرتمندی به سکه فرستاد. همین امر باعث شد سکه بر خلاف روند نزولی دلار به راه خود ادامه دهد و بازدهی خود از ابتدای سال را به نزدیکی 15 درصد رساند. این میزان بازدهی درحالی در بازار سکه رقم خورده که بازدهی دلار طی این مدت 9 درصد بوده است. واگرایی قیمت سکه و دلار را می‌توان با رشد 23 درصدی اونس طی 11 ماه اخیر توضیح داد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها