تاثیر اصلاح مقررات بانکی بر قیمت دلار/ چرا مقررات اصلاح شد؟

تاثیر اصلاح مقررات بانکی بر قیمت دلار/ چرا مقررات اصلاح شد؟
خلاصه اخبار

بانک مرکزی اعلام کرد که مجموعه مقررات ارزی منطبق با تغییرات فرآیند تجارت خارجی بازنگری و اصلاح شد. این اصلاح در بازار و قیمت دلار تاثیری می‌گذارد؟

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی اعلام کرد که مجموعه مقررات ارزی منطبق با تغییرات فرآیند تجارت خارجی در هفت بخش، پس از ده سال، بازنگری، اصلاح و تکمیل شد. آیا این تغییرات تاثیری بر قیمت طلا می‌گذارد؟

مقررات چه تغییری کرده است؟

مجموعه مقررات ارزی در قالب هفت بخش تحت عناوین «واردات کالا و خدمت»، «حمل و نقل، بیمه و بازرسی کالاهای وارداتی»، «خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین‌المللی»، «تسهیلات ارزی و ضمانت‌نامه‌های ارزی»، «دستورالعمل تامین مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز پرداخت‌های تعهدات ارزی»، «عملیات ارزی شعب و واحد‌های بانک‌های مناطق آزاد تجاری‏‏-صنعتی و ویژه اقتصادی و شعب و واحد‌های بانک‌های ایرانی خارج از کشور» و «نحوه رسیدگی به تعهدات ارزی ناشی از واردات کالا و خدمت» پس از اخذ نظرات ارزشمند بانک‌ها و صاحب‌نظران اقتصادی و طی جلسات متعدد بازنگری، اصلاح، تکمیل و ابلاغ شد.

بازار دلار تاثیر می‌پذیرد؟

آیا این اصلاح بر بازار و قیمت دلار تاثیری میگذارد؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: سال‌ها بود که در این مقررات تغییری ایجاد نشده بود. در صورتی که در این مدت، نگاه سرمایه‌گذاری و تجارت در جهان با تغییرات بزرگی مواجه شده است. در نتیجه ایران جاماندگی بزرگی در مقابل سایر کشورها تجربه می‌کرد.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: باید به این نکته توجه کرد که این اصلاحات در رابطه با سیاست‌های کلان کشور رخ داده و عملا تاثیر بزرگی در بازار و قیمت دلار نمی‌گذارد.

او توضیح داد: قیمت دلار همچنان تحت تاثیر مهم‌ترین عامل، یعنی عوامل سیاسی است. البته تجمیع نقدینگی در جامعه نیز عامل مهمی در تغییر جهت روند بازار در کشور معرفی می‌شود.

مقررات قبلی کارآمد بود؟

آیا مقررات قبلی در سال‌های گذشته موثر بود؟

دیبا گفت: مقررات قبلی کهنه بود و به دلیل اینکه با شکل جدید تجارت در جهان همراه نبود، ناکارآمد بودند. اما به نظر می‌رسد این اصلاحات جدید پویایی بهتری دارند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای تجارت‌نیوز بخوانید.