تاثیر آزادسازی معاملات الگوریتمی بر “بورس”

تاثیر آزادسازی معاملات الگوریتمی بر “بورس”

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز،

تاثیر آزادسازی معاملات الگوریتمی بر

به گزارش بورس نیوز، ارائه خدمات معاملات الگوریتمی توسط موسسات دارای مجوز از سازمان بورس با رعایت ضوابطی، آزاد شد.

رضا فتاحی مدیرعامل شرکت هوشمند فرآیند (شرکت فعال در حوزه معاملات الگوریتمی) در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به‌هرحال تاثیر آزادسازی معاملات الگوریتمی مثبت خواهد بود و استحکام معاملات بیشتر خواهد شد؛ ولی به نظر می‌رسد آزادسازی معاملات الگوریتمی در شرایط فعلی در حد شوک کوچکی به بازار سرمایه بوده و اثرگذاری چندانی نخواهد داشت؛ اثرگذاری واقعی معاملات الگوریتمی درگرو دو اتفاق «افزایش دامنه نوسان معاملات» و «اصلاح برخی مقررات» خواهد بود.

بازارسرمایه، زمین ناهمواری است که حتی حرفه‌ای‌ها هم‌توان انجام یک بازی خوب را در این فضا ندارند

وی افزود: در همه جای دنیا معاملات الگوریتمی تحت نظارت انجام می‌شود و حجم سفارش‌ها و فاصله بین اردرها چه در سمت عرضه و چه در سمت تقاضا باید با سازوکاری صورت بگیرد که سامانه معاملات را دچار اختلال کند یا دغدغه نوسان‌گیری ایجاد کند؛ باید سازوکاری فراهم شود که شرکت‌های فعال در این حوزه به‌صورت رسمی و روتین امکان دسترسی به داده‌های اطلاعاتی داشته باشند‌ تا بتوانند در قیمت‌های مدنظر خریدوفروش کنند.

فتاحی اضافه کرد: نکته اینجاست که سازوکار معاملات الگوریتمی به این صورت است که مبلغی را روی سهمی قفل می‌کنیم و توسط الگوریتم تعریف‌شده، در قیمت‌های تعیین‌شده خریدوفروش انجام می‌شود و به عبارتی نوسان‌گیری می‌شود بنابراین استفاده از معاملات الگوریتمی با دامنه نوسان نامتقارن فعلی و فشار فروش مکرر در بازار جذاب نیست.

این فعال حوزه معاملات الگوریتمی تصریح کرد: این نوع معاملات در سهم‌هایی با نقد شوندگی بالا و نوسان زیاد جذابیت دارد و به همین دلیل هم “دارایکم” در ابتدای عرضه در بازار برای معامله گران الگوریتمی جذابیت داشت ولذا مادامی‌که دامنه نوسان محدودشده و سهم‌ها مدام منفی باشد، این معاملات جذاب نخواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت شرکت‌های دارای مجوز، نقدینگی جدیدی وارد بازار کنند تا اقدام به معاملات الگوریتمی ‌کنند اما؛ در صورت برقراری ثبات نسبی در بازارسرمایه، بازهم نمادهای بزرگ بازار که نقدشوندگی بالاتری دارند، هدف معاملات الگوریتمی خواهند بود و معاملات الگوریتمی در سهم‌های کوچک بازار جذابیت ندارد.

فتاحی ضمن انتقاد از دشواری‌های دریافت مجوز برای فعالیت رسمی درزمینهٔ معاملات الگوریتمی گفت: دریافت مجوز برای انجام معاملات الگوریتمی دشواری‌های خاص خود را دارد و اولین گام در راستای اثرگذاری معاملات الگوریتمی، تسهیل صدور مجوزها به اشخاص حقیقی و حقوقی است تا تمام سرمایه‌گذاران در صورت تمایل امکان فعالیت در این حوزه و انتفاع از مزایای این روش معاملاتی را داشته باشند.

وی ادامه داد: در بازاری که زیرساخت‌های لازم برای تعیین حد ضرر یا حد سود وجود ندارد، نمی‌توان از معاملات الگوریتمی انتظار زیادی داشت. ولی درهرحال آزادسازی معاملات الگوریتمی می‌تواند نویدبخش تغییر دیدگاه متولیان بازار سرمایه و خوش‌بینی به افزایش دامنه نوسان در روزهای آتی باشد. ضمن اینکه باید شرایطی فراهم شود که شرکت‌های دارای مجوز، امکان جذب نقدینگی سرمایه‌گذاران خرد را داشته باشند تا سرمایه‌گذاران خرد هم بتوانند از این حوزه به‌طور غیرمستقیم استفاده کنند.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: مشکل اینجاست که بازارسرمایه، زمین ناهمواری است که حتی حرفه‌ای‌ها هم‌توان انجام یک بازی خوب را در این فضا ندارند؛ بهتر است سازمان بورس، زیرساخت‌های لازم برای توسعه ابزارهای این بازار را فراهم کند و به بهانه نگرانی بابت ضرر و زیان سهامداران، مرتباً محدودیت ایجاد نکند. در ریزش چند ماه اخیر بازار باوجود تمامی محدودیت‌ها، بسیاری از سهم‌ها ریزش 60 تا 80 درصدی داشت و سهامداران متحمل زیان سنگینی شدند. پس وضع محدودیت، راهکار مناسبی نیست و امیدواریم به سمت توسعه زیرساخت‌ها و هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و اجازه دهیم بازار سرمایه روند عادی داشته باشد و سرمایه‌گذاران با پذیرش ریسک‌های مختلف این بازار در هر بخشی از بازار که تمایل داشتند، سرمایه‌گذاری کنند. در بازار سرمایه ما، رویکرد و نگرشی نادرست غالب شده که فعالان بازار سرمایه حتماً باید دانش مالی داشته باشند؛ حال‌آنکه به مدد ابزارهای نوین مالی در بورس‌های جهانی گاهی اشخاصی که تخصص در حوزه ریاضی یا‌ برنامه‌نویسی و..‌. دارند حتی بیش از دانش‌آموختگان مالی از بازار سرمایه کسب بازدهی می‌کنند.

مجوزدارها مجاز به معاملات الگوریتی هستند 

مجید عبدالحمیدی، فعال در حوزه معاملات الگوریتمی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص عنوان کرد: زمانی که معاملات بورس شکل گرفت و رایانه‌ها به شکل امروزی، در دنیای مالی هنوز تاثیر نداشتند، معاملات به‌صورت فیزیکی و سنتی انجام می‌شد و برای خریدوفروش یک سهم، باید حتماً مراجعات حضوری به ساختمان بورس تهران واقع در خیابان حافظ صورت می‌گرفت. در آن زمان لازم بود که متقاضیان قیمت روز سهم خود را بر روی تابلو مشاهده کرده و سپس فرم خرید و یا فروش را پر کنند. اما امروز به لطف پیشرفت تکنولوژی، سهامدار می‌تواند به‌راحتی پشت سیستم شخصی خود در منزل یا محل کار نشسته و قیمت سهم‌ها را به‌صورت آنلاین در وب‌سایت‌های مختلف و در گوشی تلفن همراه خود مشاهده کند و بر مبنای آن، اقدام به معامله کند.

عبدالحمیدی تصریح کرد: با توجه به ابلاغیه جدیدی که روز گذشته در مورد معاملات الگوریتمی در بورس اوراق بهادر تهران و فرابورس ایران از طرف مدیریت نظارت بر بورس ابلاغ‌شد، با اعلام چند شرط استفاده از معاملات الگوریتم در بورس تهران بلامانع است. معاملات الگوریتمی از اول مهر 99 ممنوع شده بود که طی این اطلاعیه شرکت‌های دارای مجوز امکان انجام معاملات الگوریتمی را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: نقطه مثبت دستورالعمل جدید سازمان بورس در مورد معاملات الگوریتمی این است که فقط شرکت‌هایی که مجوز فعالیت در این زمینه را دارند، امکان انجام این معاملات را خواهند داشت. درمجموع نسبت به تاثیر مثبت آزادسازی معاملات الگوریتمی بر روند معاملات بازار سرمایه خوش‌بین هستم؛ چراکه آزادسازی معاملات الگوریتمی می‌تواند سبب افزایش حجم و ارزش معاملات گردد.


  • بیشتر بخوانید:

معاملات الگوریتمی آزاد شد

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.