بیت کوین در آینده نزدیک تحت نظارت قوانین ایالات متحده قرار خواهد گرفت

بیت کوین در آینده نزدیک تحت نظارت قوانین ایالات متحده قرار خواهد گرفت
خلاصه اخبار

مشاهده‌ نوسانات تلاطمی در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین علاقه سرمایه‌گذاران به این حوزه، توجه مقامات رسمی ایالات متحده‌ آمریکا را به خود جلب نموده است.

این بار استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به استفاده‌ زیاده از حد بیت‌کوین در فعالیت‌های غیرقانونی انتقاداتی به آن وارد نمود. وی در نشست خبری خود، استفاده از بیت‌کوین را به شدت مورد انتقاد قرار داد. به اعتقاد وی بیت‌کوین بایستی تحت نظارت قانون قرار بگیرد تا از تبدیل شدن آن به موردی همچون حساب‌های بانکی در کشور سوئیس که تنها با یک شماره قابل شناسایی هستند، جلوگیری شود. به عبارتی، وی استفاده از بیت‌کوین در فعالیت‌های غیر‌قانونی را غیرقابل‌تحمل می‌داند.

استیون منوچین در مصاحبه اخیر خود با شبکه CNBC مدعی شد که بیت‌کوین در فرایند پولشویی، بیش از وجوه نقد مورد استفاده تبهکاران می‌باشد. جو کِرنِن در واکنش به ابراز نگرانی منوچین در مورد بیت‌کوین، از وی پرسید: «آیا منظور شما این است که وجوه نقد هیچگاه پیش از این در فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاد قرار نگرفته است؟»

استیون منوچین در پاسخ به این سوال اظهار داشت :«ما می‌خواهیم مطمئن شویم بیت‌کوین به چیزی مشابه  حساب‌های بانکی در کشور سوئیس که تنها با یک شماره قابل شناسایی هستند تبدیل نمی‌شود.»

در ادامه این نشست خبری، منوچین مدعی شد که تبهکاران با استفاده از بیت‌کوین و سایر رمز‌ارزها معاملات غیرقانونی به ارزش میلیاردها دلار انجام داده‌اند.

در ادامه‌ی این نشست خبری، منوچین توضیح داد که به صورت غیرقانونی میلیاردها دلار از طریق بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر منتقل شده است. علاوه بر این، وی اظهار داشت که حساب‌های بانکی در کشور سوئیس، ریسک‌هایی را متوجه سیستم مالی ایالات متحده‌ی آمریکا می‌کنند. وی در ادامه گفت بانک‌‍‌های کشور سوئیس بیش از حد در جهت حفظ حریم خصوصی و عدم افشای اطلاعات حساب مشتریان خود تلاش می‌کنند. به موجب این سیاست، برخی مجرمین و قانون‌شکنان می‌توانند از  پرداخت مالیات سرباز زنند و بدون اطلاع دولت‌ها، به انجام  فعالیت‌های غیرقانونی خود بپردازند .

از طرف دیگر، در ادامه‌ی این مصاحبه منوچین ادعا کرد شرایط دو حوزه‌ی وجوه نقدی و بیت‌کوین کاملا متفاوت از یکدیگر است.  مجری برنامه در واکنش به صحبت‌های منوچین گفت وجوه نقدی و اعتبارات  هم گاهی در فرایندهای پولشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند،  اما برخلاف بیت‌کوین، با وجوه نقدی و اعتبارات این‌چنین مقابله نمی‌شود. منوچین با رد این موضوع، ادعا کرد که ایالات متحده‌ آمریکا برای مقابله با مجرمین، قویترین سیستم مبارزه با پولشویی را داراست.

این اولین بار نیست که یک مقام رسمی آمریکایی عدم علاقه‌ی خود به بیت‌کوین را ابراز می‌کند. اخیرا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، با بیان این موضوع که بیت‌کوین و دیگر رمزارزها پول حقیقی نیستند، شدیدا از رمزارزها انتقاد کرد. وی با بیان این موضوع که هیچ کالایی پشتوانه‌ی  این دارایی‌ها نیست، اعلام کرد بازار بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها شدیدا متلاطم است. بر طبق این گمانه‌زنی‌ها، عدم نظارت بر بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر، انجام فعالیت‌های غیرقانونی از جمله قاچاق مواد مخدر را آسان کرده است.

سخنانی دونالد ترامپ دقیقاً به شرح ذیل است:

«من به بیت‌کوین یا رمزارزهای دیگر علاقه‌ای ندارم که البته پول هم نیستند و ارزش‌شان بدون دلیل با تلاطمات بسیاری همراه است . عدم نظارت بر رمزارزها موجب تسهیل در انجام اعمال غیرقانونی از جمله قاچاق مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی می‌شود.»

در چند روز اخیر، بی‌ثباتی قیمت بیت‌کوین موجب آشفتگی حال سرمایه‌گذاران در این حوزه شد. بیت‌کوین، بزرگترین رمزارز غیرمتمرکز بر مبنایِ ارزش بازار، چندین روند کاهشی و افزایشی را پشت سر گذاشت و  به خاطر این تلاطمات قیمت مورد شدیدترین انتقادات از سوی چندین مقام رسمی آمریکایی قرار گرفت. با این وجود، برخی از افراد کماکان معتقدند که  قیمت بیت‌کوین در آینده روندی افزایش خواهد داشت.

پاتریک مک‌هنری، نماینده کنگره‌ ایالات متحده‌ آمریکا، صراحتا نظر خود را در مورد ماهیت فناناپذیر بودن بیت‌کوین اینگونه بیان کرد:

«به عقیده‌ من، نمی‌توانیم مانع فعالیت بیت‌کوین شویم. حتی چین، با آن‌چنان دیوار امنیتی و هم‌چنین مداخله‌ بیش از حد در جامعه نتوانست مانع از فعالیت بیت‌کوین شود. ماهیت بیت‌کوین چیزی است که لیبرا و فیس‌بوک به دنبال تقلید از آن هستند.»

بی‌ثباتی و فعالیت‌های غیرقانونیِ مرتبط با بیت‌کوین هم‌چنان برای اکثریت مردم دردسرساز خواهد بود؛ از این رو، مردم شدیدترین انتقادات را به رمزارزها وارد می‌کنند. با این حال، صرف‌نظر از انتقاداتی که به بیت‌کوین وارد می‌شود، ادامه‌ی حیات این رمزارز وابسته به هیجانات عموم نیست.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.